Mappa om Giulietta QV
Published by Håkan Andersson on
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 16 april, 2017 kl. 10:44 av Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
29 januari, 2016 kl. 18:20 #30859
Jag har just låtit Claus på Turbocenter i Tumba göra en ny mappning av motorstyrningen till min Giulietta QV (1750 TBI). Jag tyckte efter att tillfälligt ha kört familjens Giulietta 105 hästars miljödiesel att QV:n inte var så sportig som man kunde vänta sej. Claus tog sig an uppgiften att leta reda på och eliminera onödiga restriktioner av effekt och respons. Resultatet blev häpnadsväckande! Claus var lyrisk över resultatet. Vi bromsade inte före och efter som tänkt eftersom bilen har vinterdäck. Claus uppskattar 220 hp före och 250 efter. Stora skillnaden är dock hur bilen uppför sej. I ursprungsmappen kunde man inte få full gas och gasresponsen låg på 10% som lägst. Jag rekommenderar starkt att låta Claus mappa om alla QV:n i landet så de uppför sej som de ska. Vi kommer att fortsätta jobbet så vi får ett bra sound också inte bara en vansinnigt vild bil
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
29 januari, 2016 kl. 20:08 #30860Moddad fil för Guiletta 1750tb om någon vill testa. Inga garantier för någonting.
Ta bort .pdf och packa upp.29 januari, 2016 kl. 22:31 #30862Claus är duktig som tusan, förstår att du är nöjd! ?
31 januari, 2016 kl. 12:04 #30863Inlägg av Lars Söderman på 2016-01-29 20:08
Moddad fil för Guiletta 1750tb om någon vill testa. Inga garantier för någonting.
Ta bort .pdf och packa upp.Om någon provat denna mappning är det väl OK att testa. Man kan ju alltid få tillbaka originalmappen genom att låta en auktoriserad verkstad installera senaste programvara. Claus har inte trimmat utan “städat”. Gasresponsen t.ex. är enligt mitt önskemål. Det finns trimboxar och gasresponsboxar att köpa också. Hur seriösa dessa är är svårt att säga. Jag föredrar proffs som jag kan prata med och få ett resultat som är anpassat till hur jag vill ha bilen och som kan ge tips om hur vi kan fortsätta och vilka fysiska komponenter som kan vara aktuella att byta ut för bättre driftssäkerhet/mer effekt/roligare ljud. Intercooler, luftburk och mittre delen av avgassystemet är sådant som Claus vill ändra på. Det görs i så fall efter en riktig bänkning där han kan mäta temperaturer vid full belastning. Jag strävar inte efter maxeffekt och racing-egenskaper utan en pigg och rolig bil främst för gatan men som kan göra några varv på bana eller någon timmes högfartskörning på autobahn.
Men alla som åker omkring i en QV mappad av Alfa bör göra en seriös uppdatering. Det kostar inte särskilt mycket och resultatet är långt över förväntan. Jag tyckte Claus trollade med Q4:an men trolleriet med QV:n är mycket häftigare. Ingen av dessa bilar bör rulla omodifierade. Det är slöseri med sportbilar som borde vara förbjudet….
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
31 januari, 2016 kl. 16:15 #30864Det låter väldigt intressant.
Jag har ingen erfarenhet av ommappning och är därför lite försiktig innan jag anlitar någon för att göra det.
Vissa påstår att chiptrimma är bättre och säkrare andra tycker att det är boxar som pluggas in som är det.
Hur blir vid besiktningen? Får man något garanti? Kan man återställa original mappning vid problem? Hur många har gjort det och hur ser statistiken ut?
Jag är inte heller ute efter max effekt utan en bra mappning för att uppleva de riktiga köregenskaper som många säger “dämpas” av tillverkarens mappning.
Jag är riktig sugen på att göra det men …..lite osäker på var de mest professionella kompetenserna finns.
Alberto
31 januari, 2016 kl. 16:50 #30865Det finns säkert flera proffs på olika håll i landet som man kan använda. De två jag använt är Christos (Autokinito i Uppsala 75 Turbo för många år sedan) och Claus (Turbocenter i Tumba 159 Q4 och Giulietta QV). Båda är professionella med bromsbänk och all nödvändig utrustning med mångårig erfarenhet även av Alfa. Rekommenderar utan att tveka Claus. Man är med i processen och kan påverka resultatet inom rimliga gränser. Han kan inte trolla fram effekt utan ställa det som finns till Ditt förfogande för att bestämma hur bilen ska uppföra sej i olika situationer. T.ex. hur snabbt den ska svara på gaspådrag, om små rörelser på gaspedalen ska filtreras bort, hur mycket effekt Du vill ha på drivhjulen från stillastående (det är inte alla som gillar att det spinner loss på de lägre växlarna) om Du vill ha all effekt motorn kan ge eller att flytta varvtalsstoppet om Du vill kunna varva ut för att ta några exempel. Självklart kan man både ändra i mappen eller att gå tillbaka till originalet i efterhand. Båda finns lagrade för ev. framtida bruk. Trimboxarna brukar oftast vara ganska enkelt programmerade och ta sikte på att leverera hästkrafter genom ökat turbotryck. Tar ingen hänsyn till andra förändringar som t.ex. sportavgas/-insug och påverkar inte “fel” i grundmappen. Gasresponsboxar finns också att köpa men kan bli lite lurigt tillsammans med DNA-väljaren. Att köpa trimbox + gaspedalsbox kostar ungefär lika mycket som att få en egen mapp av Claus. Gissa vilket jag rekommenderar…. Inga problem vid besiktning, garantin är att Du får det Du ber om och alltid kan komma tillbaka till original. Hundratals nöjda kunder hos de jag provat, känner en del av dem personligen. Prova gärna och dela med Dej av resultatet så att andra får möjligheten till feedback.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
16 april, 2017 kl. 10:44 #30866Låter mycket intressant. Ser också att du, längre ner, resonerar kring trimboxar och annat i relation till priset (och kvalitet) för en ommappning av Claus. Så vad kostar en ommappning av Claus?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.