Markfrigång på Giulia?

Published by Anders Stoffers on

Forum Allmänt Markfrigång på Giulia?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Anders Stoffers
    Deltagare

På min 159SW 2.0 diesel med originalstandard 17 tum fälg och däck är det ca. 9 cm. Precis lagom för att dutta till underredet varenda gång jag kör uppför min garageinfartsbacke eller när jag t.om.smygkör över grannarnas gummivägbulor/farthinder. Skulle vara intressant att vet vad det är på både 200 och 280hk bensinarna. Också på 150 och 180 hk dieslarna.

Sune Karlsson
      Deltagare

Har inte mätt men upplever den som relativt generös på Veloce (som är 14 mm högre än bakhjulsdrivna, oklart om det också ökar markfrigången). Där min osänkta Giulietta ibland touchade grässträngen på “traktorvägen” till sommartorpet har Giulian hittills gått helt fri.

Går det så går det...

Har också inga mått men körde tidigare 159 med Ti-pkt. Sänkt 20mm original.

Min nuv Giulia känns betydligt högre, den tar inte i där 159:an hade markkänning… ?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Gustav Holmdahl
        Deltagare

Inga siffror (borde finnas på nätet iofs) men upplever den verkligen inte som låg. Enda som jag behövt tänka på vid daglig körning är den rätt låga läppen på frontspoilern. Den lär nog vara rätt repig på flertalet Giulia om man inte är försiktig vid trottoarkanter, parkeringar mm. Inte skrapat i min än i alla fall 

Giulia 20 Super

Martin Edlund
          Deltagare

Jag gjorde en jämförelse utifrån regnummer på 200 bensinare, 180 diesel, veloce och QV från regnummer på bilar jag hittade på blocket och ser att alla har 100mm markfrigång enligt registreringsbeviset. 

Exempel Veloce https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/FDP231/specs

Hittade detta på giuliaforum att undersidan av bilen ska vara ganska jämn. Länk

GROUND CLEARANCE
            The bottom of the car is remarkably flat, with less than 1/4 inch variability. The fender skirts appear to be the lowest point, making it relatively easy to measure the ground clearance.

Note that Alfa states that the QV has 100mm = 4″ of ground clearance. No QV was available to measure.

Q4 front fender skirt behind the front wheel is 6″ off the ground.
            Q4 rear fender skirt in front of the rear wheel is 7″ off the ground.
            The panels under the car are slightly higher than the fender skirts.

Q2 front fender skirt behind the front wheel is 5″ off the ground.
            Q2 rear fender skirt in front of the rear wheel is 6.5″ off the ground.
            The front fascia is about 1″ higher than the fender skirts.

EXTRA VENTS THAT COME WITH THE SPORT PACKAGE
            These are in the front
            grill. They do not vent to the engine compartment. Instead they are ducted to the front fender well and are apparently for brake cooling.

Dan-Erik Hansson
            Deltagare

Jodå, det finns god potential för seriös sänkning. 

Börjar väl bli gammal men det är rätt skönt att slippa köra omvägar för att slippa vägbulor och gupp.
              /Oldz

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.