Massvis med felkoder, trasig startmotor och trasig termostat på en gång??

Published by Rikard Hedlund on

Forum Teknik Massvis med felkoder, trasig startmotor och trasig termostat på en gång??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30894
    Rikard Hedlund
    Deltagare

    Hej. Jag har problem med min 156 JTS 2002. Jag är säker på att startmotorn är död, men det verkar ha uppstått en rad andra fel i samma veva, så tänkte höra med er om det finns någon logisk förklaring. Det började igår när jag var på väg mot Västerås från Eskilstuna (ca 4 mil) med att tempmätaren plötsligt sjönk ca 30°C och höll sig där. Jag som bytt termostat 2 gånger under de 3,5 åren jag har haft bilen blev väl inte speciellt förvånad utan tänkte att “nu är den paj igen och står i öppet läge”. När jag skulle åka hem igen märker jag direkt efter start ett vinande/tjutande ljud vilket jag då tror är startmotorn som inte “går ur läge” eller vad man ska säga. Jag har varit med om detta tjutande några få gånger bara under min ägandetid och då har det räckt med att starta om bilen för att det ska försvinna. Nu vägrar det dock försvinna och det spelar ingen roll hur många gånger jag startar om den. Jag åker en liten bit i låg fart och provar igen, men det funkar fortfarande inte och det luktar bränd elektronik eller något. Till sist blir jag tvungen att köra hem ändå, även om jag inser att startmotorn går nog åt helvete. 

    Bilen gick utan problem hem, temperaturen fortfarande ca 30° för låg hela vägen. Jag kom hem utan problem, stannade i affären snabbt utan att stänga av motorn och rullar den sista biten hemåt. Då händer allt på en gång. Först är det nog ABS-lampan som tänds, sedan ikonen för krock-kudden, sedan även batterilampa och möjligtvis fler som jag glömt. Så nu funkar inte heller generator eller nånting. Har bara någon minut kvar hem så åker sista biten och parkerar. Stänger av och provar starta, givetvis klickar det bara… Men vad hände egentligen??

    Jag är inget tekniskt geni direkt.. Men om startmotorn satt i medan jag körde så förstår jag ju att den går sönder. Men kan det ha gjort att något annat gått sönder också? Någon rem? 

    #30895
    Martin Frykstam
    Deltagare

    I min värld låter det som att generatorn är grundfelet. När batteriet laddning sedan sjunker får man en mängd följdfel. Ladda batteriet, häkta av aggregatremmen (går generatorn att snurra på?) och prova att starta igen!

    #30896
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Det är för mig absolut inte troligt att du kört flera km eller mil med startmotorn inkopplad. Det ställer till en massa oreda då.

    Jag tror också på att du har generatorhaveri eller liknande. Att en massa felkoder dyker upp samtidigt som en massa lampor börjar tändas o släckas tyder på låg spänning och att batteri är slut och att generatorn inte laddar.

    #30897
    Rikard Hedlund
    Deltagare

    Tack för svaren.

    Jo det verkar vara generatorn. Startmotorn fungerar fortfarande. Jag var ute igår kväll och provade. Batteriet hade väl vilat upp sig lite så det gick att starta. Till att börja med hade jag heller inga felkoder. Men det luktade väldigt konstigt. Tyckte det luktade sött. Min tanke var att koppla in datorn och kolla spänningen i batteriet för att se om det laddade, men lyckades aldrig hitta rätt drivrutiner för ELM 327. Efter en längre stund så tändes batteri-indikatorn. Varför lyser den inte hela tiden om generatorn inte laddar? 

    Jag lyckades hitta drivrutiner senare på kvällen så jag ska ut idag och testa igen. Återkommer..

    #30898

    Märks att vi lever på 2 000-talet. Måste vara en dator för allt…

    Varför inte kolla med Voltmätare som man gjorde på 1900-talet. Verkar lite enklare… ( Om du har någon)

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #30899
    Rikard Hedlund
    Deltagare

    Haha det tänkte jag faktiskt inte på.. Jo jag har en voltmätare..eh, nånstans. Men jag ville också ha datorn för att kolla upp alla felkoder, både de som syntes och de som låg lagrade. Det var en del. Jag startade upp bilen och kollade hur många volt den låg på.. den låg på endast 9-10 volt, och ibland hoppade den upp på 12,5 en kortare stund. 

    Hur tidsödande (dyrt) är ett generatorbyte på verkstad tro? Jag har faktiskt ingen lust att ens prova själv då jag inte har något garage eller tillräckligt bra verktyg. Jag har bara bytt startmotor och kolen på en generator förr.. men då var det en Audi 80 med så mycket plats i motorrummet att man nästan kunde krypa in..

    #30900
    Rikard Hedlund
    Deltagare

    Efter samtal med verkstaden har jag kommit fram till att det inte är värt att lämna in för att få detta fixat i alla fall. Inte helt överraskande… Arbetskostnaden blir för dyr, speciellt då jag inte genast har en ersättningsgenerator utan de måste först plocka ur den nuvarande och montera ihop bilen igen för att jag ska kunna rulla ut den därifrån, och sedan montera ner igen när jag fått ersättningsgenerator. Att köpa en billig begagnad är ju inte heller något alternativ då jag knappast vill lägga ner så mycket pengar på arbete att sätta dit en generator som kan gå sönder när som helst.

    Alternativet är väl att på något sätt försöka få tag i en lokal där jag (eller någon med bättre kunskap) kan byta den själv, och så får det ta hur lång tid det vill.. Behöver man ha några speciella verktyg? För då kan jag ju smälla dit en begagnad/renoverad. Eller så säljer jag den i befintligt skick. Frågan är ju hur mycket (eller lite) den är värd..  

    #30901
    Martin Frykstam
    Deltagare

    Hör med Start o Generatorspecialisten i Nacka om de inte kan skicka en renoverad till bra pris! http://www.startmotor.se

    Borde gå att få hem i “förskott”.

    #30902
    Annie Kärävä
    Deltagare

    Rekommenderas att även byta till nytt batteri kan vara celler som gått sönder, fick liknande varningslampor när ett 1 år gammalt batteri plötsligt gick sönder.

    My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

    #30903
    Benny Steen
    Deltagare

    Köper man en ubytesgenerator  så kan man i regel  betala en deposition. Den får man då tillbaka när kommer med sin trasiga generator. 
    Lämna datorn hemma och mät spänningen över batteriet med multimeter med motorn startad.  vid tomgång och vid 3000rpm. Återkom med rapport.

    /B

    #30904
    Rikard Hedlund
    Deltagare

    Tack för förslagen

    Ja, jag ska nog byta batteriet också. Jag tror dock inte det är endast batteriet som är problemet med tanke på missljudet och lukten. Jag har laddat upp batteriet men kunde inte hitta min multimeter.. Så fick bli datorn ändå. Bilen startar bra och går bra, bortsett från den äckliga söta lukten, och spänningen varierade mellan 11,5 och 12,5V. Batteri-indikatorn lyste inte hela tiden. Kan det vara så att generatorn fortfarande ger liiite ström ibland och lampan tänds bara när det absolut inte laddas nånting? Och spänningen verkar inte påverkas nämnvärt av att jag ökar varvtalet.

    Och är det någon här som har erfarenhet av generatorbyte? MÅSTE hela motorn flyttas som jag läst? 

    #30905

    Måste och måste..

    156or är lite kniviga, men måste? Nej. Inte på v6 och inte på TS men om deg är hokus pokus på JTS vet jag inte men tvivlar starkt på det.

    På en 156 v6 behöver man lossa nedre länkarm (ex från spindeln vid bromsoket) och fortsätta genom att plocka ner hela framvagnen/subframe. Först då går det att få ut generatorn.

    På en TS är det samma tillvägagångssätt ELLER genom att montera av hela insuget ocv jobba sig neråt. Båda sätt är tidskrävande och bökiga men fullt genomförbara. 

    Skulle tro att även JTS går genom att ta bort subframe. På min v6 fick jag rabatterat fast pris och det slutade på styvt 6000kr. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #30906
    Rikard Hedlund
    Deltagare

    Jag hittade en jättebra, detaljerad guide hur man byter generator från ovansidan.. Det är inte en 156:a men jag ser många likheter. Känns som att det borde vara nästan exakt samma sak? Vad tror ni? (man måste vara inloggad för att se bilderna)

    http://forum.alfa145.com/index.php?showtopic=14459

    #30907
    Rikard Hedlund
    Deltagare

    Har bestämt mig för att jag gör detta själv, och generator är beställd från italia ricambi. Passade på att ta hem en ny rem också. Jag kommer att utgå från guiden i tidigare inlägget (även om det är en TS), och byta ut den uppifrån. Då kan jag passa på att noggrant rengöra bl.a. spjällhuset och alla kontakter på baksidan av motorn. Nytt batteri är också inköpt.

    Jag har haft problem med att VDC-systemet slutat fungera med jämna mellanrum, och på sistone lyser lampan hela tiden (alltså innan generatorn gick sönder). Kan detta ha att göra med att batteriet blivit dåligt bara? Hoppas det inte kvarstår när generator och nytt batteri har monterats, för det låter inte så lätt att lösa..

    #30908
    Rikard Hedlund
    Deltagare

    Fick hem delarna förra onsdagen och började förbereda lite på torsdagen. På grund av att verktyg fattades till de mest kniviga bultarna så blev inte själva generatorbytet av förrän på lördagen. Och den satt så förbannat hårt att jag fick ta minst två kafferaster innan den sista bulten till slut gnisslade till och gav upp, och det efter en halv burk WD-40 och en hel del hamrande och svärande.

    Sen var vi två personer som i över en timme försökte få dit den nya drivremmen men det var fullständigt omöjligt så jag fick trä på den gamla igen – som antagligen blivit lite uttöjd efter 2-3 år, så det gick. Jag undrar om det finns några speciella verktyg man måste ha för att få en rem?

    Eftersom jag jobbade ute på parkeringsplatsen i regn, snö och kyla fick jag dela upp allt arbete. Så när generator och rem var på plats så var det slut på den dagen. Insug och kablage satte jag dit på söndagen. Idag satte jag dit slangar och några nya slangklämmor, nytt luftfilter och nytt batteri. Den startade direkt och verkar gå jämnare i tomgången än förut (kanske på grund av den noggranna rengöringen av spjällhus och/eller LMM). Känns bra att ha rengjort allt jag tagit bort, och alla kontakter. Nu hittade jag även min gamla multimeter så jag kunde mäta batteriet och nu ligger den på 14V  Gjorde en ECU reset och körde en sväng ikväll. Inga problem.

    Det tråkiga är att VDC system failure kvarstår. Först trodde jag att det var borta, men efter 10 minuters körning tändes lampan igen (den brukade tändas direkt när jag tryckte på bromspedalen innan). Så det måste jag kolla upp, om det kanske kan vara bromsljuskontakten eller nåt. Jag märkte att inte heller farthållaren fungerade  Relaterat? Jag ser heller inga felkoder i multiecuscan. Måste man ha nåt speciellt program för att se koder relaterade till VDC eller ABS eller nåt??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.