Mätte buller med olika däck på Stelvion. Skillnad!

Published by Andreas Möller on

Forum Teknik Mätte buller med olika däck på Stelvion. Skillnad!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Andreas Möller
    Deltagare

Jag har en Stelvio Q4 2.2D som jag köpte ny November 2017. Just vägljudet har alltid varit ett irritationsmoment och inte blev det bättre när AMS gjorde ett SUV-däckstest våren -18 och pekade ut just det Good Year däck som Alfa Romeo originalmonterat som upplevt bullrigast av alla. Störigt.

Dessutom har framhjulen haft en irriterande ovana att “hacka” vid större rattutslag, i synnerhet när man backar. Vinterdäcken har så klar aldrig betett sig så.

Efter att ha läst ett färskt däcktest i våras så köpte jag en omgång Michelin Pilot Sport 4 SUV, valde ut tre vägsträckor där jag mätte kupébuller i 80, 110 resp. 130 km/h (enligt mätaren). Däcken hade då rullat 3500 mil och hade 3-3,5 mm mönster. För två veckor sedan fick jag tummarna loss och krängde på de nya puckarna. Efter drygt 50 mil gjorde jag om testet på samma sträckor, samma hastigheter, samma lufttryck, samma position för ljudmätaren. De nya däcken hade 7,7 mm mönsterdjup.

Med tanke på att 3 dB motsvarar en dubbling av ljudtrycket, så var skillnaden galet stor:

80    -3dBA

110   -3 – -6 dBA

130 – 6 dBA

110-sträckan var lite kinkig och nivån fluktuerade en del vid båda tillfällena, men resultatet var ändå tydligt. “Hackandet” vid stora rattutslag är helt borta.

Intressant är också att det trots att båda däcken är 235/55-19 skiljer cirka 10 mm i diameter och bredd. Michelin är mindre och ser faktiskt lite spinkiga ut på bilen 🙁  På bilden, vid bytet, hade originaldäcken rullat 3900 mil och under regnen de senaste veckorna var det tydligt att 2,3-2,9 mm inte räckte till för att klara sig från vattenplaning.

Det verkar som att Good Year ersatt modellen som jag hade originalmonterad, så jag vill inte dra några slutsatser generellt om de olika tillverkarna, men för min del blev bytet nästan som att köpa ny bil.

Attachments:
      Henrik Boldrup
      Deltagare

Gedigen undersökning, tack för att du delar med dig.

Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15

Tommy Anzelius
        Deltagare

Instämmer i dina iaktagelser omkring fabriksmonterade Good Year. Kör omkring (när jag kan sno den innan frun) i en Giulia 2018 med 300+ hk och dessa däck låter och upplevs väldigt hårda.
          Har inte kollat om de är run-flat och detta i så fall påverkar. Men till våren blir det nya. Kan nog tänka mig liknande dina Michelin.

Tack för inlägget!

Anzelius

James Edberg
          Deltagare

upplever samma sak att stelvio tar in mycket vägljud, samma krängning vid fullt rattutslag. har dock 20″ och vredstein däck. dem kommer behöva bytas till nästa säsong till troligtvis pirelli. jag fick en stelvio utbytt efter 1 år pga onormalt vägljud. den jag har nu är bättre men tar en del vägljud. Båda är tillverkade 2017. Hoppas att Stelvio isolerats bättre på senaste årsmodellen, någon som kört 2017 och 2020 och märkt skillnad?

jag avänder arbetsmiljöverkets buller app.

jag mätte i olika fordon giulietta, v70, v90 cc osv för ett tag tänkte jag att jag var knäpp :-).

v90 cc och stelvio har ungefär samma db i 130 , men olika typ av ljud är starkare i stelvio så den upplevs sämre.

vilka db hade du i 80 o 110? mätte du i mitten av kupé eller vid förardörren mitt?högt?

Alfa Stelvio 2.2 -17 - Alfa Spider 3.0 -99 - Maserati QP -08 - Volvo v70 Bi-fuel -06

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.