Max storlek USB-minne Blue&Me

Published by Per Liljeqvist on

Forum Teknik Max storlek USB-minne Blue&Me

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Per Liljeqvist
    Deltagare

Jag har ett ganska digert och välorganiserat digitalt musikbibliotek. Har tidigare jobbat till sjöss och mitt på Atlanten har man föga nytta av ett spotifykonto, där gäller det att ha ettorna och nollorna med sig på en disk. 

I MiTo:n har jag ett 8 GB USB-minne med lite blandad musik på. Blue&Me har sina nackdelar men även sina fördelar. 

Jag snubblade över ett 256 GB USB-minne nyligen. På detta fick jag precis plats med mitt diskotek, 45,000 låtar. 

Dock har jag stött på lite patrull med uppspelningen. Det verkar som att den bara spelar upp låtar från de första 8 GB:en av musiken. Då jag kör i “random” slumpar den från dessa låtarna och då jag går in i menyn och tittar via “folders” säger bilen till mig “Updating library, please wait”. Jag lät spelaren uppdatera biblioteket hela vägen till jobb i morse, 25 minuter utan att den för den sakens skull hittade några fler låtar. 

I Blue&Me-manualen står det ingenting om max storlek på USB-minne men det ligger nära tillhands att tro att det skulle vara 8 GB.

Är det någon som vet säkert vilken storlek som är maximal och om det finns något sätt att komma runt det?

Lars Söderman
    Deltagare

Vet inget om vad Blue & Me klarar eller inte klarar, men var och hur köpte du minnet?
    Jag har råkat ut för att jag köpt billiga minneskort på Ebay som varit fejk, dvs de utger sig för att ha större kapacitet än vad de har. Om man stoppar dem i datorn så ser allt ut att vara i sin ordning och datorn rapporterar rätt storlek, men när man börjar skriva på minnet så blir det knas när man försöker fylla på med mer data än vad kortet faktiskt har.
     I ditt fall skulle det möjligen kunna vara så att det är et 8Gb minne som man har fuskat till så att det ser ut som om det är ett 256Gb minne.

EDIT:
    Nyfiken i en strut som man är så Googlade jag lite. Blue&Me klarar bara FAT32 filsystem och på en Windowsdator kan man inte partitionera/formatera större diskar än 32Gb i FAT32.

Kolla den här tråden, det verkar finnas en work around:
    http://www.alfaowner.com/Forum/ice-andamp-blueandamp-me/262042-bandamp-m-spider-whats-the-maximum-usb-drive-size.html

Någonstans läste jag också om en begränsning på 20 000 titlar i spellistan.

Inte svar på din fråga men… Jag använder ett 16GB Usb och det fungerar rätt hyfsat.
    Får plats med så pass mycket musik det räcker för mitt spelbehov.
    Går rätt bra att välja folders, artists osv för att välja rätt musik för tillfället.
    Det som är irriterande är att ibland tappar den minnet vid start och måste läsa in biblioteket på nytt. Tar rätt lång tid.
    Testat att alltid stoppa uppspelningen via avstäng av stereo isället för att “döda allt” via bilens “stoppknapp, ge stereon en chans att avsluta själv. Men det hjälper inte.

En annan lustig detalj. Telefon via Blue & Me. Har alltid haft mobilen uppkopplad mot bilen och fick meddelande om att tillåta SMS-funktionen.
    Nu försöker kvinnorösten i bilen att läsa upp mina SMS… Det går inte att “höra vad “hon säger”… Säkert skitsvårt för en engelsktalande att läsa svenska. Jag får iaf ett hum om vad SMS:et handlar om.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Thomas Sjölin
    Deltagare

Vet inte heller hur stora Blue&Me kan hantera men utifrån vad du beskriver låter det mer troligt att du blivit blåst och köpt en sticka som är fejkad. Det är tyvärr inte helt ovanligt i dessa dagar. 256 GB USB-stickor är extremt ovanliga och i de fall de faktiskt finns är de väldigt dyra. Har du köpt via t.ex. ebay eller dylika sajter så är det inte osannolikt att du råkat ut för en scam. Det finns tyvärr hack som gör det möjligt att få mindre flashminnen att verka större än de är. Finns mängder av sajter och klipp på youtube som visar just detta.

Utifrån vad Lars grävt fram så är det troligt så är fallet. Om begränsningen vore 32 GB så borde du komma åt iaf så mycket, inte bara 8 GB. Mer troligt vore att du inte skulle komma åt något alls om stickan hade så mycket större kapacitet än vad som är möjligt. I många fall är det så att system som presenteras med en enhet som har många gånger större kapacitet än vad systemet klarar av att läsa så vägrar det ens känna igen det. Därför är jag mer benägen tro att du köpt en fejkad sticka.

Håkan Petersson
    Deltagare

Jag läste lite om det. 32 GB samt max 255 låtar per katalog.

Per Liljeqvist
    Deltagare

Fejk, fejk, fejk.

Jodå så var det… 

Mig lurar dem, men ingen annan. 

Per Liljeqvist
    Deltagare

Köpte ett 32 GB minne och började fylla upp. 6600 låtar fördelat på nästan 300 album är faktiskt ganska mycket.

Tack för hjälp. 

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.