Maxspeedingrods vevstakar?
Published by Tobias Sundqvist on
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 26 juli, 2014 kl. 00:43 av
Jens Roos.
-
FörfattareInlägg
-
24 juli, 2014 kl. 15:25 #25901
Hej
undrar om någon har erfarenhet av maxspeedingrods.com, de säljer high performance vevstakar till de flesta alfa maskiner. Till nordmotorerna kostar de endast 189pund för 4st.
Verkar lite väl billigt, törs man köpa eller får man vad man betalar för? Andra märken är ju betydligt dyrare…
Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89
24 juli, 2014 kl. 19:50 #25902Att dom inte ens har en egen mailadress utan kör med “gmail.com” verkar inte precis seriöst.
Eftersom priset är ungefär 1/5-del av vad Verdi m.fl fabrikat kostar väcks ju vissa frågor.
Produkten kan mycket väl vara OK men konsekvenserna om de inte skulle vara bra är stora.
Det blir dyrt när stakarna går sönder.
Risk/reward ratio är helt enkelt för dålig om man inte kan få fram tillförlitliga referenser.24 juli, 2014 kl. 22:50 #25903Jo man funderar ju på kvaliten.
Det lutar nog åt att det blir originalstakar än så länge, de är tydligen relativt hållbara.
Nästa fråga blir då om det är värt att polera originalvevstakarna eller om det är bättre att bara låta dem vara som de är?
Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89
25 juli, 2014 kl. 09:39 #25904Det är varvtalet som deformerar vevstakar, inget annat. H-stakar har högre styrka och är dessutom lättare vilket gör att det går att varva högre om man har såna behöv.
Om det är en gammal Nordmotor (116-bilar och tidigare) så har jag ingen erfarenhet av material och komponenter.
Om det är en modernare motor får du absolut inte polera eftersom ytskikt och ytbehandlig på de gjutna stakarna är en integrerad del i hållfastheten.25 juli, 2014 kl. 17:19 #25905Eftersom bra vevstakar handlar om hållbarhet och prestanda när man tar motorn långt över gränsen känns det som att man antingen går all-in och satsar pengar på Carillo eller Verdi eller håller sig på den säkra sidan om gränsen.
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
25 juli, 2014 kl. 21:22 #25906Jo maxspeedingrods.com känns nog för billiga för att man ska kunna lita på grejerna.
För min del tror jag det räcker med originalstakarna då jag fått veta att de håller bra. Bättre att köpa bensin för pengarna istället och bygga en riktig motor på sidan om iså fall
Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89
26 juli, 2014 kl. 00:41 #25907Det finns fler challenge ekipage kring 300hk med nord/75/155/v6 motorer med orginalstakar
där hålbarheten i stakarna åtminstone, inte är ett av problemenVill man unna sig lite extra, mät upp rundheten och låt kulpena stakarna, räcker långt.
(7-7500rpm är normalt inget problem beroende på motorfamlij)Troligen inte helt hundra
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.