Mellanaxel Alfa 75 3.0 V6 -87

Published by Joel Kanerva on

Forum Teknik Mellanaxel Alfa 75 3.0 V6 -87

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27975
    Joel Kanerva
    Deltagare

      Vi har nyligen handlat en blivande trackday bil och har lite strul med mellan/drivaxeln.

      Är det någon som känner till ifall axlarna passar mellan 75 modellerna (om vi tex. kunde använda axlarna från en 2.5l v6 alt. från en 2.0l)? Har inte lyckats hitta någon information kring detta…

      Tacksam för svar!

      /Joel =)

       

      #27976
      Björn Ek
      Deltagare

        Såvitt jag vet har alla tvåliters utbytbara delar, däremot har V6:orna helt andra dimensioner. Även inom en viss typ får man vara observant när man blandar, det finns både olika lagerdimensioner och olika storlekar och utföranden på hardyskivor.

        I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

        #27977
        Joel Kanerva
        Deltagare

          Ok, tack för feedback.

          Har hittat en beggad komplett axel till en 2.5l v6 så det var mest därför jag undrade…. men det är ju segt ifall de inte passar/håller…

          Vår nuvarande har blivit lite skadad i framändan så det vore nog bäst att hitta en annan.

          Ifall någon har tips om något ställe som tillverkar nya sådana här så tjoa gärna till.

          #27978
          Björn Ek
          Deltagare

            Det finns de som kan 75:an bättre här på forumet men jag misstänker att 2,5:ans inte går att byta med. Möjligen kan du byta hela axeln men då behöver du som minst byta medbringaren på växellådan! 

            I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

            #27979
            Joel Kanerva
            Deltagare

              Ok, då jagar jag vidare efter en 3.0 axel….

              #27980
              Benny Steen
              Deltagare

                Både medbringaren på vxlådan och på utgående axel  på startkransen är större på v6, eftersom motsvaraden hardyknutar också är större.På vxlådan är det bara byta.  på motorsidan blir det att byta hela svänghjul/starttkrans..  Jag kör med en vxlåda från 3.0 V6:a och TS medbringare –  TS mellanaxel + hardys från BMW.

                 På en TS mellanaxeln passar tex BMW 26117527392 , 96mm hålbild och med M10 bultar Bmw’s hardy är lite tunnare, så det får man kompensera för på något sätt.  Finns bmw hardys även passande till mellanaxlar för v6:or.  BMW hardy är gjord i ett stycke, Alfas är vulkade på ett sätt som gör den klen.

                 

                /B

                 

                #27981
                Joel Kanerva
                Deltagare

                  Tack för bra input 

                  Då börjar det plötsligt finnas mer möjligheter.

                  #27982
                  Björn Hedberg
                  Deltagare

                    Samtliga hardy knutar och stödlagret är samma på 2,5 v6 som 3,0 v6 vilket gör att kardanstången måste vara samma .

                    #27983
                    Joel Kanerva
                    Deltagare

                      Jo, handlade redan knutar o lager från ebspares och då såg det ut att vara samma… Iaf så hade de inte specat dem skillt utan alla låg under V6.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.