Mellanaxel Alfa 75 3.0 V6 -87

Published by Joel Kanerva on

Forum Teknik Mellanaxel Alfa 75 3.0 V6 -87

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Joel Kanerva
    Deltagare

Vi har nyligen handlat en blivande trackday bil och har lite strul med mellan/drivaxeln.

Är det någon som känner till ifall axlarna passar mellan 75 modellerna (om vi tex. kunde använda axlarna från en 2.5l v6 alt. från en 2.0l)? Har inte lyckats hitta någon information kring detta…

Tacksam för svar!

/Joel =)

Björn Ek
      Deltagare

Såvitt jag vet har alla tvåliters utbytbara delar, däremot har V6:orna helt andra dimensioner. Även inom en viss typ får man vara observant när man blandar, det finns både olika lagerdimensioner och olika storlekar och utföranden på hardyskivor.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Joel Kanerva
        Deltagare

Ok, tack för feedback.

Har hittat en beggad komplett axel till en 2.5l v6 så det var mest därför jag undrade…. men det är ju segt ifall de inte passar/håller…

Vår nuvarande har blivit lite skadad i framändan så det vore nog bäst att hitta en annan.

Ifall någon har tips om något ställe som tillverkar nya sådana här så tjoa gärna till.

Björn Ek
          Deltagare

Det finns de som kan 75:an bättre här på forumet men jag misstänker att 2,5:ans inte går att byta med. Möjligen kan du byta hela axeln men då behöver du som minst byta medbringaren på växellådan! 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Joel Kanerva
            Deltagare

Ok, då jagar jag vidare efter en 3.0 axel….

Benny Steen
              Deltagare

Både medbringaren på vxlådan och på utgående axel  på startkransen är större på v6, eftersom motsvaraden hardyknutar också är större.På vxlådan är det bara byta.  på motorsidan blir det att byta hela svänghjul/starttkrans..  Jag kör med en vxlåda från 3.0 V6:a och TS medbringare –  TS mellanaxel + hardys från BMW.

På en TS mellanaxeln passar tex BMW 26117527392 , 96mm hålbild och med M10 bultar Bmw’s hardy är lite tunnare, så det får man kompensera för på något sätt.  Finns bmw hardys även passande till mellanaxlar för v6:or.  BMW hardy är gjord i ett stycke, Alfas är vulkade på ett sätt som gör den klen.

/B

Joel Kanerva
                Deltagare

Tack för bra input 

Då börjar det plötsligt finnas mer möjligheter.

Björn Hedberg
                  Deltagare

Samtliga hardy knutar och stödlagret är samma på 2,5 v6 som 3,0 v6 vilket gör att kardanstången måste vara samma .

Joel Kanerva
                    Deltagare

Jo, handlade redan knutar o lager från ebspares och då såg det ut att vara samma… Iaf så hade de inte specat dem skillt utan alla låg under V6.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.