Men vilken färgkod är det egentligen

Published by Tor Wereen on

Forum Projekt Men vilken färgkod är det egentligen

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Tor Wereen
    Deltagare

Hallå,

Efter att ha svetsat hop tröskeln bak på min Bertone Coupe så tänkte jag lacka den, och tittade i motorutrymmet. Finns 2 st olika färgkoder, och jag hittar inte någon av dem. Bilen är en 1300 GTj av 1973 års modell som jag anser vara röd 🙂

Bild bifogas

Jättetacksam för svar.

Tor, som snart är färdig inför våren 🙂

Martin Atterhall
      Deltagare

Hej, dekalen i motorutrymmet visar bilens typkod. Färgkoden är motsvarande (fast mindre) och sitter på insidan av bakluckan.

Rött är svårt, dels för att den generellt är känslig för åldring och dels för att så många Alfor är omlackade till rött från nån annan färg. Då kan det ofta ha blivit lite vad som helst, bara det ser rött ut. Bäst kanske att ta med en plåtbit (tanklocksluckan?) till en riktig billackerare eller färgaffär där de kan läsa av och blanda till en nyans som matchar verkligheten.

Googlade lite och 1972 såg åtminstone den brittiska färgkartan ut som nedan, man kan väl anta att det inte gjordes en special för Sverige (om den nu är svensksåld) och att det var ungefär samma 1973. Då är det sannolikt den klassiska ”Rosso Alfa” med kod 501, om den nu var röd från början.

Tor Wereen
        Deltagare

Aha,

Tack Martin! Då får jag hissa ner bilen och kolla där. Just nu så hänger den på pass 180 cm efter att ha fått sin ömma tröskellåda omsedd. Rostskyddsfärgen är där nu, men inte den vackra röda färgen.

Letar när jag kommer ut i garaget, idag är det mest annat arbete….

Tor

Tor Wereen
          Deltagare

Hallå,

Vad glad man blir när man hittar något. Naturligtvis fanns den där Martin skrev

Lite rödmålad, men den är fullt läslig och där står ju….Alfa Rosso 501.

Så, då kan vi gå på det med färg igen.

TACK.

Tor

Martin Atterhall
            Deltagare

Hallå, Vad glad man blir när man hittar något. Naturligtvis fanns den där Martin skrev Lite rödmålad, men den är fullt läslig och där står ju….Alfa Rosso 501. Så, då kan vi gå på det med färg igen. TACK. Tor

👍😁

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.