Miltalsmätaren med tripp har slocknat

Published by Anders Ardemalm on

Forum Teknik Miltalsmätaren med tripp har slocknat

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Anders Ardemalm
    Deltagare

Köpte en Alfa Romeo Spider 2,0 från 2001 i helgen. Har kört 100 mil till Skåne och tycker bilen är fantastisk. Ligger fint på vägen. igår när jag startade hade miltalsmätaren med tripp slocknat. Är detta ett vanligt problem. Finns det någon som har erfarenhet av detta? 

Lars Söderman
    Deltagare

Funkar resten av instrumentet? Hastighetsmätare, varvräknare, lampor osv. ?

Anders Ardemalm
    Deltagare

Hej

Ja allt fungerar för övrigt. Det är bara det lilla instrumentet som visar mätarställning som slutat fungera.

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Anders Ardemalm på 2015-05-27 11:13

Hej

Ja allt fungerar för övrigt. Det är bara det lilla instrumentet som visar mätarställning som slutat fungera.

Prova att lossa instrumentet (två skruvar framifrån) och koppla ur och i kontakterna ett par gånger och se om det gör någon skillnad.

Anders Ardemalm
    Deltagare

Det är två avlånga kopplingsboxar med en knapp på mitteln. Är det till att trycka på knappen och försöka att dela boxen. Dra den rakt ut. Sitter väldigt hårt ihop. Kan man använda något verktyg?

Gudmund Ericson
    Deltagare

Hej, jag har råkat ut för samma sak på min Spider-90. JIGE i Borlänge har felsökt och konstaterat att vägmätarens elmotor har ett brott på lindningen. Enda chansen för mig är att leta en ny motor. Bilen är en hybrid mellan det gamla mekaniska och det nya elektroniska systemen.

Gudmund

gudmund

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Gudmund Ericson på 2015-05-28 15:51

Hej, jag har råkat ut för samma sak på min Spider-90. JIGE i Borlänge har felsökt och konstaterat att vägmätarens elmotor har ett brott på lindningen. Enda chansen för mig är att leta en ny motor. Bilen är en hybrid mellan det gamla mekaniska och det nya elektroniska systemen.

Gudmund

Spider 2001 har digital km/tripmätare

Martin Sipek
    Deltagare

min pajade under Mille Miglia 2013, och då hade en liten tunn kabel känslig för böjar gått av som matar ström till det mekaniska verket. Lödde ihop det och nu funkar det igen.

Anders Ardemalm
    Deltagare

Jag köpte bilen för en dryg vecka sedan och då fungerade allt. Öppnaren på instrumentpanelen för tanklocket och miltalsmätaren lade plötsligt av efter några dagar. Tidigare ägare har vad jag förstår haft en hel del problem med det elektriska och man kan se att behovet att komma åt säkringarna har varit frekvent. Troligen pga kortslutning i antennmotorn.

För att se om avbrottet orsakas av glappkontakt tog jag ut och satte i säkringarna idag och plötsligt fungerade Tanklocksöppnaren. Jag får gå vidare o kolla om inte miltalsmätaren har motsvarande fel. Kanske en tråd behöver lödas här också. Det är en digital visare och jag tänkte att kanske den har något som behöver laddas innan den startar. Vi får se?

Tack för hjälpen.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.