Min Alfa 75 som inte vill starta???

Published by Per Sällström on

Forum Teknik Min Alfa 75 som inte vill starta???

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Per Sällström
    Deltagare

Hej på er!

Första posten i nya forumet blir om mitt ladufynd, en 75 3.0, som stått i 16 år och som inte vill gå igång. Snabb resumé är att bilen fått stor service och mängder med felsökning, el, jord, osv men nu lite nya reflektioner ! Den har gnista och går på gas, bränsletryck till fuelrailen men stiften torra, spridarna ok elektriskt men verkar förbli stängda?

Det har varit helg och jag har fått tag i lite begagnade delar som kom idag men efter byte av LMM, styrbox och Dubbelrelä är det fortfarande no-go. Jag gjorde en reflektion att bränslepumpen går igång när man kör klaffen manuellt men när startmotorn går har jag svårt att höra den, jag tror faktiskt inte den går då! Tar man bort kabeln som sitter på plinten sidan om dubbelreläet och som går till startmotorn, dvs ser till så att starten inte snurrar, så hör man däremot att bränslepumpen går och den startar så pass kraftigt att bränsleledningen rycker till framme vid regulatorn. Det verkar med andra ord som om startmotorn, när den är inkopplad, dödar bränslepumpen! Startmotorn drar friskt men finns det någon elektrisk vidarekoppling till bränslerelä eller pump från den???

Med vänlig hälsning, Per

Per Sällström, Vellinge
      Alfa 75-3,0 -88
      Alfa 156 2.0-02

Björn Hedberg
      Deltagare

Hej ,jag hade vid det läget gjort en ful bypass i felsöknings syfte genom att koppla + direkt på pumpen för att ringa in problemet .

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.