Min drömbil, eller en början på en iaf.
Published by Filip Rydén Backman on
- Detta ämne har 22 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 12 januari, 2017 kl. 11:21 av Filip Rydén Backman.
-
FörfattareInlägg
-
5 september, 2016 kl. 15:20 #49241
hallå alla glada Alfa fans.
Nu är det min tur att påbörja en projekttråd här på alfaromeo.org
Har länge vart i tankarna på att köpa en Alfa 75a efter att min far hade en när jag var mindre.Nu i helgen tog jag tag i det!
Jag och min käre vän Robin Nyquist ner med bil och släp till Sjuntorp där projektbilen stod, jag hade redan köpt den blint över telefon utan bilder eller någon som helst koll på skick, förutom att den startade och gick när tidigare ägare ställde av den, i november 2011Målet med den här bilen är till en början att få den besiktad och väglaglig, för att i fortsättningen kanske bygga challenge bil av den.
Har under fredagkvällen och lördagen nu börjat hitta en det defekter mm som måste åtgärdas, och bör kanske lägga till här att detta är den första bilen jag kan skruva med “på riktigt” då jag innan alltid har vart tvungen att ha en fungerande bil i jobbet. så det blir mycket att lära
snabb lista på fel/defekter:
Trasig Kylare
Bromsar bak/fram (skivor & belägg)
handbromswiren
Bromsrör fram
Insugsgummin bör bytas
Diverse bussningar run om bilen
Avgasröret har sett bättre dagar
Växellänkaget måste spännas / bytas ut
Knappar till Fönsterhissar i fram
Bensintanken måste tätas på ett ställe
Hardyskivorna på kardanen bör bytas ut
Kofångare fram och bak bör bytas
Plastbreddare ska på efter lite kapning av hjulhusen
Div plastinredning på på platsOm ni vet med er att ni har saker till en 75a alt. en 116bil så tveka inte på att höra av er!
Detta blir en resa jag kommer stortrivas med!, hoppas ni vill följa mig på vägen.
Tack för mig och på återseende
Filip Backman5 september, 2016 kl. 15:55 #49242Kul, grattis! Ser fin ut =)
5 september, 2016 kl. 20:41 #49243Kylare http://www.mister-auto.se. bromsar bak http://www.bildelaronline24.se.
5 september, 2016 kl. 20:46 #49244Hardyskivor = Alfistiracing plocka ur tanken och fyll den med vatten ända upp ,slaglöda med gassvets .
5 september, 2016 kl. 21:02 #49245kul!! 116-bilarna är roliga å lite speciella!!
växellänkage tips: http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/3267/Default.aspx
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
5 september, 2016 kl. 22:16 #49246Borde alltså vara en TS med tanke på tanken (!) Det är enklare laga tanken med hagmans 2komp avsedd för just sådant funkar mycket bra. har själv gjort det på en 75ts.
6 september, 2016 kl. 06:35 #49247Har varit med om rosthål i botten av en v6 tank trots att den sitter i skuffen , orsaken är att det sitter en skumgummi ring som tätning mellan tank och golv vid anslutning under bilen .Byta ut den eller dränka den i hålrumsvax eller liknande är att rekommendera .
6 september, 2016 kl. 11:14 #49248Tack för visat intresse såpass snabbt!
Nu är kylare utbytt och fungerar som det ska, Bakbromsar är beställda men verkar ta ett tag för leverantörer att få i lager.ang. växellänkaget så upptäckte jag att tidigare ägare, av någon anledning stoppat ner 3/4 tvättsvampar under damasken vid spaken, fanns säkert någon bra anledning till det men det enda dom gjorde för mig var att blockera “h mönstret” vilket gjorde att jag bara hade 3/4
Stämmer bra att det är en TS, ska ta och testa Hagmans 2komp och gegga på bäst jag kan
En liten statusuppdatering efter gårdagen i garaget.
>Trasig Kylare
>Nya tändstift sitter i
<>Bromsar bak/fram (skivor & belägg) – beställda och gammla bortplockade
<>handbromswiren – bortriven fram tills fästningen i handtaget, kommer inte åt utan att plocka ner avgas/kardanen
<>Bromsrör fram – inhandlat rör men saknar nipplar
<>Insugsgummin bör bytas
<>Diverse bussningar run om bilen
<>Avgasröret har sett bättre dagar
>Växellänkaget måste spännas / bytas ut – Löste sig delvis med borttagning av tvättsvampar
>Knappar till Fönsterhissar i fram oxide cleaner lösde detta bättre än någon annan.
>Knapp till Taklucka samma som för fönsterhissarna, oxide cleaner är min nya bästis, synd bara att lampan är död
<>Bensintanken måste tätas på ett ställe
<>Hardyskivorna på kardanen bör bytas ut
<>Kofångare fram och bak bör bytas – gamla avmonterade, nya finns men väntar tills jag monterar dem
<>Plastbreddare ska på efter lite kapning av hjulhusen
<>Div plastinredning på på plats
>Racestol
>Blinkersglas höger fram
<> Styrservorör
<>Köpa nya tändkablar (en gick av när jag bytte stift, har sett att det finns gula, så ska leta reda på en uppsättning tänkte jag)Nytt fel!
Förra ägaren hade kört på en isklump med fronten, därav kylarbytet, nu har jag upptäkt att rören till styrservon fått sig en duktig smäll dom med och läcker på ett ställe, (en liten spricka), hur svåra är dessa rör att få tag på eller går det att köra en “bonnalagning” med en uppskuren gummislang + slangklämmor över sprickan, någon som har tips på detta?Lite bilder från gårdagen:, låter dom tala för sig själva
6 september, 2016 kl. 12:36 #49249Angående styrservot så är ena sidan trycksatt , oftast armerad slang med pressade anslutningar i stål. Brukar vara 40-50bars tryck. så den är svårt att få tätt. Men slingan som löper frame vid kylet är förmodligen returledningen från servot och har inte något större tryck. Så den går fint att laga med lite enklare metoder.
Om man vill dubbelkolla så fyll på serovvätska, starta motorn och vrid på ratten, är det trcycksidan så kommer det både höras, synas och lukta 🙂
6 september, 2016 kl. 14:23 #49250ang. servorören så kan jag inte säga att det varken låter eller luktar när man vrider på ratten när bilen är igång, däremot är det då det börjar droppa ut servovätska, hoppas det inte blir allt för stort projekt att laga det, är ju trevligt med servo om man ska ha den på gata
6 september, 2016 kl. 16:50 #49251Mitt släp lär ju aldrig rosta iaf haha
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
6 september, 2016 kl. 19:32 #49252Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2016-09-06 16:50
Mitt släp lär ju aldrig rosta iaf haha
Hydralolja är väl frätande ….
Eller inte :- ) Däremot cancerframkallande vid upprepad långvarig hudkontakt.
6 september, 2016 kl. 20:28 #49253Inlägg av Benny Steen på 2016-09-06 19:32
Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2016-09-06 16:50
Mitt släp lär ju aldrig rosta iaf haha
Hydralolja är väl frätande ….
Eller inte :- ) Däremot cancerframkallande vid upprepad långvarig hudkontakt.
Då ska jag genast sluta med att åla runt naken på släpet på nätterna
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
9 september, 2016 kl. 11:21 #49254Efter en kväll till i garaget har man blivigt lite klokare och fått ännu mer huvudvärk
men nu är avgasröret nere (efter ett litet möte med vinkelslipen), bakbromsar är monterade med allt vad det innebär förutom handbromswiren, som förhoppningsvis dyker upp i min brevlåda nästa vecka.
bränslefiltret byttes även ut denna kväll.statusuppdatering:
>Trasig Kylare
>Nya tändstift sitter i
<>Bromsar bak/fram (skivor & belägg) – beställda och gammla bortplockade
<>handbromswiren – bortriven fram tills fästningen i handtaget, kommer inte åt utan att plocka ner avgas/kardanen
<>Bromsrör fram – nya bromsrör byggda till både fram och bak
<>Insugsgummin bör bytas – NY plan! vulktejp ska tydligen göra susen här<>Diverse bussningar run om bilen
<>Avgasröret har sett bättre dagar – avkapat och nya rör inhandlats
>Växellänkaget måste spännas / bytas ut – Löste sig delvis med borttagning av tvättsvampar
>Knappar till Fönsterhissar i fram oxide cleaner lösde detta bättre än någon annan.
>Knapp till Taklucka samma som för fönsterhissarna, oxide cleaner är min nya bästis, synd bara att lampan är död
<>Bensintanken måste tätas på ett ställe
<>Hardyskivorna på kardanen bör bytas ut
<>Kofångare fram och bak bör bytas – gamla avmonterade, nya finns men väntar tills jag monterar dem
<>Plastbreddare ska på efter lite kapning av hjulhusen
<>Div plastinredning på på plats – allt utom en liten “list” runt ena låsarmen är på plats
>Racestol
>Blinkersglas höger fram
<> Styrservorör – här ska vi prova att byta ut en del av röret mot en slang, hoppas att det fungerar som jag vill
<>Köpa nya tändkablar (en gick av när jag bytte stift, har sett att det finns gula, så ska leta reda på en uppsättning tänkte jag)10 september, 2016 kl. 20:51 #49255Går med räserfart det där. Heja!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.