min pärla kom inte igenom besiktningen….

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt min pärla kom inte igenom besiktningen….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14884

    hej alla

    Jag ville höra om ni kan ge tips till en okunnig 156 – ägare.

    För fet blandning….besiktningen säger att en ”vanlig”? service räcker så blir värdena normala igen.

    Alfa verkstaden skrattade litet lätt och menade på att det kan nog vara lambda sonden …hmmm är det allvarligt, vanligt ?

    Kan detta bero på bankörningen? 

    #14885
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Allvarligt, nej. Inte ovanligt. Lambdasonderna har en begränsad livslängd och att byta dom är inte svårt. Om det nu är det som är orsaken.

    Bero på bankörningen? Inte troligt.

    Går det så går det...

    #14886

    Tack  Sune..

    Då e jag lugn.

    Susanne

    #14887
    Rickard Bergh
    Deltagare

    hejsan. 

    det kan mkt väl vara lambdasonden som han sa. 
    men då har jag frågor till dig. vad var det som gjorde att den inte gick igenom. vilka avgasvärde hade du ? 
    skriv upp alla värdena här och så kollar vi.

    det kan mkt väl vara din luftmängdsmätare. ett dåligt termostat. finns så många olika faktorer. vart bor du ?

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #14888
    Björn Ek
    Deltagare

    Inlägg av Rickard Bergh på 2015-02-15 10:57

    vart bor du ?

    Klicka på användarnamnet och sedan på ”om mig” så kan du som påloggad medlem se en annan medlems bostadsort! 

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

    #14889

    Hej Richard!

    Tack för att du kommer med tips och info!

     luftmängdsmätaren,  den bytte verkstaden i nov 2013, kan gått sönder igen.

    Värdena är CO 0.7  (börvärde 0.5)     CO 2500      0.7

    HC 155 (100)    Lambda 1,03       (0,97-1,03)         yttersta intervallet!

    Jag bor i centrala Göteborg ser Stena line fickparkera utanför balkongen, dvs vig Masthuggstorget.

    Hälsningar    susanne

     

    #14890
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Det ser ut som att du har en dåligt fungerande katalysator med de värdena alternativt att bilen ej var ordentligt varmkörd eller att du fick vänta länge på din tur på besiktningen så katalysatorn han kallna .Hälsningar Björn.H.

    #14891
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Inlägg av Susanne Andersson på 2015-02-15 13:24

    Hej Richard!
    Tack för att du kommer med tips och info!
     luftmängdsmätaren,  den bytte verkstaden i nov 2013, kan gått sönder igen.
    Värdena är CO 0.7  (börvärde 0.5)     CO 2500      0.7
    HC 155 (100)    Lambda 1,03       (0,97-1,03)         yttersta intervallet!

     

    tittar man på dina värde så är den mager på 2500 varv där dom kollar lambdan.
    den är fet på tomgång med det höga CO värdet på 0,7
    hur är det med din temperatur ?
    katalysatorn HC värdet behöver du inte bry dig om förens CO värdet är ok. då kommer den säkerligen med att minska till  under 100 som det får vara max.
    ett termostat bytet först o främst med en ny tempgivare. detta är första steget för dig.
    ja en lmm kan gå sönder igen men det har den säkerligen inte gjort  utan det är snarare temperaturen som är fel och orsakar fet blandning. alternativt din bil har inte varit varm tillräckligt.

    Rickard

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #14892

    Tack , jag körde endast 3 kilometer till stationen…..då är han inte riktigt varm ju…..

    Toppen med alla synpunkter, tack!

    Jag skall faktidkt göra ett nytt försök då motorn är riktigt varm.

    Susanne

    #14893

    Kan mycket väl bli bättre med varm motor. Jag har fått tipset av en bes.man och brukar använda det som en förevändning att köra lite extra inspirerat till besiktningen. Och på vägen därifrån, när humöret är på topp, brukar det gå ännu fortare 🙂

    Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

    #14894
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    På både min 916 Spider och 916 GTV (båda 2,0 TS) är det ett skit att få upp katalysatorn i temp – därför brukar jag ta en repa på 5-10 min på 5.000 giri på 2’ans växel…allt för att säkerställa bra temp! Tyvärr är avgaskontroll sist i SBP’s flöde – därför vill det till att det är glödhett när den rullar in genom porten!

    #14895
    Lars Söderman
    Deltagare

    Är man på ”rätt” station så tar de en extra runda och vänsterbromsar lite, för att få upp tempen om de ser att avgsvärdena är lite taskiga. 
    Speciellt när man kommer med en inspirerande bil ! 

    #14896

    Tack allihopa för ert engagemang och vilja att förklara!

    Jag är överväldigad , sicken härlig klubb detta är!

    Nu har jag lärt mig en del och jag skall åka tillbaka till besiktning för ett nytt försök. Jag meddelar hur det gick !

    Tack

    Susanne

    #14897
    Henrik Lindgren
    Deltagare

    Lite E85 kan hjälpa med 😉

    #14898

    Hej alla ni som var så hyggliga och engagerade er i varför inte min 156 kom igenom besiktningen!

    Det var för kall motor., som ni sa!!,…gjorde ett nytt försök och körde några mil innan .. Nu är han redo för vägarna -godkänd.

    Hälsningar

    Susanne

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.