Mindre sot av biodiesel?

Published by David Wallefelt on

Forum Allmänt Mindre sot av biodiesel?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20652
    David Wallefelt
    Deltagare

    Ungefär vartannat år har jag varit tvungen att byta/rengöra EGR-ventilen från sot som satt igen den fullständigt, samt bytt partikelfilter en gång på min 159 2.4JTD. Jag ogillar alltså SOT, eftersom det försämrar både motorprestandan, min rygg och tjockleken på plånboken…

    Nu har jag varit på jakt efter någon station som har diesel med så lite RME och så mycket HVO som möjligt. Inte det lättaste i krokarna kring Siljan där jag bor, men jag har iaf lokaliserat två stationer som har garanterad 40% HVO-biodiesel vid pumpen.

    Min fråga till den samlade kunskapen här är, skulle man även våga köra på HVO100 utan att ”riskera” något motormässigt?

    När man läser om HVO så verkar det väldigt bra ur flera aspekter, inte minst för att det ska ge en renare förbränning (mindre sot ) än fossil diesel: https://trb.se/hvo100/

    Min känsla av RME däremot, är det motsatta (=mer sot), så det vill jag undvika.

    I stallet just nu: 156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    2 x 156SW 2.0 JTS

    #20653
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    RME är vidrigt ur flera aspekter. Mer cancerogent än diesel bland annat.

    HVO skall vara 100% utbytbart mot vanlig diesel enligt vad jag lyckats läsa mig till. Alltså det enda ”miljö” bränsle som är 100% utbytbart. 

    Giulia 20 Super

    #20654
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Hittade detta om RME

    http://www.sikama.se/sika/produkter…l-RME.html

    Ska nog användas med försiktighet.

    Motsvarande för HVO

    https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/

    Kanske man skulle prova.

    #20655
    David Wallefelt
    Deltagare

    Min relativt korta erfarenhet av att tanka 40%HVO (med väldigt lite eller ingen RME) är hittills mycket positiv. Bilen har gått finfint, och mindre tendenser att bilen vill regenerera partikelfiltret (dvs det känns som att motorn går ”renare”).

    Jag har ringt runt lite i min jakt på mack med tillräcklig mängd HVO i sin diesel, och det stora problemet idag verkar vara att tillverkningen av denna syntetiska diesel inte hänger med efterfrågan på långa vägar. Bolagen ”slåss” alltså om den lilla mängd HVO som finns tillgänglig, och det är bara vissa stationer som har garanterad mängd HVO (även om det ser ut som att nästan varenda mack i landet har biodiesel när man passerar deras ”miljö”-flaggor och affischer). 

    I stallet just nu: 156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    2 x 156SW 2.0 JTS

    #20656
    David Wallefelt
    Deltagare

    Men akta dig för höga mängder RME bara…

    Jag tror det var OKQ8 som var tvungen att minska från 7% till 5% för några år sedan, då massor av KIA fick problem…

    Detta kanske gynnar miljön, men definitivt inte privatbilisten då partikelfiltren sätter igen fortare.

    I länken du lade in kan man också se att RME (till skillnad mot HVO) framförallt är inriktat mot olika slag av yrkestrafik: ”Våra kunder finns inom tunga transporter och entreprenad, som distribution, renhållning, bulktransporter, kollektivtrafik och lantbruk”. Dvs inte oss privatbilister, som får bekosta igensotade EGR-ventiler och partikelfilter själva 🙁

    I stallet just nu: 156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    2 x 156SW 2.0 JTS

    #20657
    Håkan Petersson
    Deltagare

    OKQ8 hade väl tallolja i sin Diesel.

    #20658
    Magnus Annerfalk
    Deltagare

    Jag har tankat under en tid Circle K(statoil), deras miles Plus diesel, har märkt skillnad på förbrukning, tystare motor och rappare i gången samt minskar sotbildningen.
    Kostar något mer men är nöjd. Kör Giulietta 2011. Kan faktiskt rekommendera den.

    semper paratus

    #20659
    Rickard Bergh
    Deltagare

    preems diesel är skit och den ska man inte köra på . dom flesta kunder som får problem med egr och partikelfilter på jobb tankar diesel där. 
    tankar till 95% bara OKQ8 diesel på min fiat. kör 11 mil ToR till jobb varje dag. o några mil på helgerna. har alldrig haft problem med varken partikelfiler renegeringar och egr . bilen är en 2012 och har gått 16800 mil idag. haft den sen ny.. 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #20660
    Martin Atterhall
    Deltagare

    Hej,

    Helt sant att RME är ett styggt drivmedel, tråkigt att det är krav på min 5% inblandning för att få säljas söder om Dalälven.

    100% HVO skiljer sig bara från EN590 (den standard för dieseldrivmedel som gäller inom EU) på en parameter – densiteten. Den är aningen för ”lätt” för att kvala in. Däremot är cetantal helt super (motsvarar oktan för bensin) vilket är det som gör att du upplever att bilen går bättre. Energiinnehållet är aningen lägre än för EN590 så ett par procent bör förbrukningen öka (mätbart på den stora flotta tunga fordon jag jobbar med). Med 100% HVO minskar du sannolikt problemet med DPF-regenerering, vissa värmare får dock problem – sotbildningen är så låg att lågan blir nästan osynlig vilket gör att en del fotoceller tror den har slocknat och stänger av tillförseln…

    Tänk på att eventuella försäkringar och garantier sätts helt ur spel genom att frångå EN590. 

     

    #20661
    Martin Atterhall
    Deltagare

    Inlägg av Rickard Bergh på 2017-03-17 19:47

    preems diesel är skit och den ska man inte köra på . dom flesta kunder som får problem med egr och partikelfilter på jobb tankar diesel där. 
    tankar till 95% bara OKQ8 diesel på min fiat. kör 11 mil ToR till jobb varje dag. o några mil på helgerna. har alldrig haft problem med varken partikelfiler renegeringar och egr . bilen är en 2012 och har gått 16800 mil idag. haft den sen ny.. 

    Låter väldigt konstigt att det skulle vara större problem från vissa mackar. Oljebolagen jobbar sedan länge med distributionssamarbete och delar både depåer och transportbilar. Har du reflekterat över att tankbilarna inte är profilerade längre? Samma bilar kör till många olika mackar… Marginalerna är så små i distributionsledet för drivmedel att de behöver optimera logistiken hårt för att få ihop det. I praktiken innebär det att soppan kommer från samma depåer till alla mackar i en region, det som kan skilja är om en viss kvalitet säljs på vissa mackar. Just Preem har ju kört hårt på sin ”Evolution diesel” som är just höginblandning av talloljebaserad HVO från deras fabrik i Piteå, men den borde rimligtvis vara bättre… Det kan inte vara så att det finns flest Preem-mackar i regionen (Preem är ju störst i södra Sverige) så de flesta tankar där? 

    #20662
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Stämmer att Preem kör med tallolja. Har varit många problem och tror till och med att vissa tillverkare avråder från denna Diesel.

    Detta med vem som levererar bränsle, beror mycket på vilken depå man hämtar från. Alla bolag har inte depåer i alla oljehamnar. Dock så finns t.ex. Bilisten som har egna bilar. Att de inte längre är målade i bolagets färger är för att bolagen inte längre har egna oljebilar.

    Har själv varit transportör för POL (Shell och Gulf/Q8) och de delade bränsle och tog de bolagets bränsle som fanns i depån. Men även här kunde det skilja. I HBG så var det Shell bensin och Gulf/Q8 Diesel.

     

    #20663
    David Wallefelt
    Deltagare

    Tror inte det spelar någon roll för

    bilen om HVOn är tillverkad av vare sig slaktavfall, tallskog, raps eller palmolja. Den är nog lika bra vilket som…Men som jag förstått det är

    som sagt efterfrågan på HVO idag större än tillgången, så att man tyvärr blivit tvungen att använda palmolja som råvara. Och det är verkligen skrutt för

    miljön (vilket väl var en del av grundtanken med att framställa en syntetisk diesel…).

    När mitt partikelfilter beckade ihop helt och fick bytas för 3 år sedan hade jag tankat en del på Preem, men det tror jag berodde på för hög inblandning av RME (och HVO fanns inte ens då vad jag vet).

    Visst är det en hel del samleveranser mackarna emellan, och tydligen kan även ”vanliga” pumparna få biodiesel ibland, men det varierar kraftigt. Så jag fick rådet att vill jag verkligen garanterat få min höghaltiga HVObiodiesel så kan jag bara åka till 2 specifika OKQ8 i Falun. Motsvarande hos CircleK som nämndes i inlägg ovan har tyvärr inte nått upp till Dalarna ännu (bara en i Hedemora tror jag) så HVO-tillgången är som sagt begränsad. Därför är det lite irriterande att så många mackar viftar med ”miljöflaggan”, men vid närmare efterforskning har låg halt HVO men med samma 5-7% skit-RME som sotar igen våra bilar. 

     

    I stallet just nu: 156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    2 x 156SW 2.0 JTS

    #20664
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Om man vill undvika tillsatser i diesel så är båtdiesel det bästa – där finns ingen RME/FAME inblandad då det kan också ge upphov till att det växer alger i tankarna.

    HVO är gjort så att molekylkedjorna byggs upp syntetiskt och därmed blir bränslet lite renare – men även tunnare – vilket kan ge problem med insprutningsgrejorna. 

    RME (RapsMethylEster) eller FAME som det också kallas är en bilogisk produkt (raps eller cocosolja eller andra spännande grejor) som blandas i bränslet i låginblandning (5-8% idag) och i vissa marknader mycket mera. Det går även att köra på 100% FAME med vissa motortyper. Dock är det ju så att EGR kretsen är jobbig då den återcirkulerar avgaserna och om det då inte är varmt eller skit i bränslet får man rengöra dessa delar oftare. Problemet med FAME är att det är mycket vidare spec på hur det får se ut men fortfarande ligger inom normerna – och därmed är det väldigt oklart vad som egentligen finns i och hur detta förbränns i motorn.

    Det finns mig veterligen inga personbilsmotorer idag som uppfyller lagkraven för moderna miljöklasser som inte har EGR – dock har lastbilsvärlden fatta detta och de modernaste motorerna har ingen EGR krets – men då går det åt mera AdBlue för att reducera bort NOx. + en sofistikerad efterbehandling för partiklar – Partiklar kan man komma åt med höga insprutningstryck i motorn som finfördelar bränslet mera i förbränningen. 

    #20665
    Martin Isaksson
    Deltagare

    Vi kör en MB sprinter och en Fiat Doblo på HVO från ok/q8 .Fungerar utmärkt i alla väder.

    De flesta av Renovas Sopbilar i Göteborg kör på HVO.

    Har tidigare kört på Ecopar och är också ett bra bränsle men lite dyrare. Används i dieselforfon i gruvor bl.a.

    Inombordaren i båten sotar och ryker inget med Ecopar jämfört med vanlig diesel.

     

    #20666
    Åke Nyberg
    Deltagare

    Dum fråga men strulet med partikelfilterbyten och de extra servicekostnader – lönar det sig att åka diesel då jämfört med att åka bensinare ?

     

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.