Minne fönsterhissar

Published by Martin Isaksson on

Forum Teknik Minne fönsterhissar

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Martin Isaksson
    Deltagare

Halloj

På min GT från 07 så skall fönsterhissarna gå ner några millimeter när man öppnar dörren.

Jag har programmerat dem genom att köra ner hissen i botten hålla knappen nere 15 sek, köra upp hissen och hålla in knappen 15 sek.

Då fungerar det i någon dag, sen är det borta igen. Inget strömfel i bilen, bra batteri med bra spänning.

Sitter detta i knappsatsen i dörren eller i någon styrbox? 

Någon som har ett tips?

Thomas Sjölin
    Deltagare

Inte omöjligt att det kan behöva göras en proxy alignment. Exakt hur man gör detta vet jag dock inte, har inte behövt göra själv.

Alberto Ferrante
    Deltagare

På min GT hade jag liknande problem i början men det var bara på vintern som det uppstod, när isen förhindrade glaset att glida. Jag lärde mig att “smörja” alla gummi detaljer där rutan lägger sig eller glider mot med glycerol. Glaset blir lite “kladdigt” men isen fastnar inte på det och rutan glider lättare.

Ett annat fenomen var att trots att rutan var fri från isen var något i mekanismen eller i strömförsörjning till den som inte fungerade när man drog i spaken inifrån eller i handtaget. 

Det märkte jag då jag kände att när jag drog spaken lät det inget så som ingen signal kom till mekanismen. Jag kommer inte ihåg exakt vad det var men är säker att jag sprutade in silikon eller smörjning spray i några hål på dörrkanten nära låset. Fråga inte mig varför men det blev bra. Jag kanske hade tur eller det kanske skulle ha börjat fungera igen oavsett men efter det fick jag inte igen problemet. Det kanske samlas is inuti dörren också antingen vid mekanismen eller på de kontakt som skall skicka strömmen/signalen.

Kolla om du hör något när du dra i spaken inifrån. 

Kan det vara svag batteri också då det fungerar några dagar och sedan kanske tappar “minnet”? Glapp i någon kontakt? Detta får någon annan säga, jag är amatör.

Alberto

Martin Isaksson
    Deltagare

Tyvärr så uppkommer problemet  även när bilen står i garage utan kyla och is.

Och batteriet är inte urladdat eller gammalt.

Vad innebär en proxy alignment?

Jag  läste på alfa power om en med samma problem. Han fick sina windows nodes utbytta på garanti.

Detta var flera år sen som ni förstår, men jag kan inte hitta vad nodes betyder, nån som vet??

Alberto Ferrante
    Deltagare

jag har kollat lite på några italienska forum. 

Proxy alignement är något som skall göras med ecuscan (kan inget om det men antar att man kopplar in OBD för att göra det.

Tyvärr har vissa misslyckats med det och har fått byta något motstånd på kretskortet som sitter i förardörren vad jag har förstått.

Andra som hade exakt samma problem har kopplat bort batteriet i tio-femton minuter och sedan gjort proceduren du beskriver d v s lyfta, hålla knappen upp 20 sekunder, dragit ner, hållit ner knappen 20 sekunder, lyft upp igen och hållit knappen upp några sekunder igen. För vissa har det löst problemet.

En fråga, om du dra ner ruta och stänger dörren, sedan trycker på fjärrkontrollen och håller knappen tryckt en stund, går rutorna uppe själv? Det fungerade så på min GT och det borde vara samma sak på din.

Här en länk till ett inlägg på ett italienskt forum……med hjälp av Google translate du kan kanske få något bättre tips men jag tror att det finns något inlägg även på de engelska forumen typ http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147-156-andamp-gt/.

Alberto

Martin Isaksson
    Deltagare

Ska kolla om det är så på Alfan med fjärren, har det på andra bilar men minns inte om det finns på Alfan.

Den blir bra när man programmerar den , men efter några dagar så är det borta igen. Jag undrar om window nodes är kontakterna mellan 

dörr och kaross? Där har jag hört om ärg och dålig kontakt, men då borde ju inte backspegelinställningar och fönsterhiss fungera.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.