Missljud i samband med kylfläkt och ventil “klick”. GT-06 JTS

Published by Kristoffer Fransson on

Forum Teknik Missljud i samband med kylfläkt och ventil “klick”. GT-06 JTS

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Hej,

Jag har ett tag haft ett missljud från området runt generatorn. Det skrammlar och låter exakt som att en mutter ramlat och lagt sig på en värmesköld och skakar i takt med motorn.

Skramlet kommer samtidigt som kylfläkten slår på (och försvinner när kylfläkten stängs av). I samband med att kylfläkten går på hörs ett “klick” från någon sorts magnetventil (?) varpå skramlet börjar.

Jag har försökt med stetoskop mer exakt förstå varifrån det låter utan att lyckas. Har jag bildörren öppen låter det som att det kommer underifrån bilen, med motorhuven uppe låter det som att det kommer från generator-hållet.

Stora kamremsbytet för mindre än ett år sedan, sedan gick topplockspackningen för 6 månader sedan. Denna byttes av Power car. Det är efter det bytet som skramlet har kommit.

Vad kan det vara månne? AC-kompressorn kanske med tanke på att det kommer vid ett ventilklick?

Allting fungerar som det ska annars, laddning kyla osv.

Hälsningar, Kristoffer

Jag har hunnit prova lite mer och märket att ljudet helt beror på om AC-n är inkopplad eller ej. Jag kan stänga av det med AC-knappen på instrumentbrädan.

Frågan är då, hur låter en kass AC-kompressor? Jag hade förväntat mig ett malande ljud, inte ett skramlande.

Det låter som att lösningen i vilket fall som helst är att reparera ACkompressorn oavsett om den låter som du hade förväntat dig eller inte.  

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Kenneth Larsson
    Deltagare

Finns en magnetkoppling + små kolvar där inne så det kan nog skramla en del om det har havererat. Funkar kylningen ?

Kylningen har fungerat helt ok hela sommaren. Nu är det svårare att avgöra men förra veckan blev ett av rören iskallt när jag kände på det. 

Nej det är väl inte annat att göra än att plocka bort alla plastsköldar och lyssna på riktigt nära håll. Än lever hopper att det är något löst som börjar föra oväsen när AC-n belastas. Även om hoppet inte hade många rätt senast när topplockspackningen gått.

Nu hade jag tur! En mutter hade glömts bort som håller lilla pastskärmen över multiremmen. Plastskärmen skakade sedan när AC-kompressorn gick igång. Hur ljudet lät som att det kom underifrån förstår jag dock inte, men efter en ny M6 mutter så låter det inte längre. 

Mycket skönt, typiskt bara att jag började skruva bort allting underifrån… …

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.