Missljud växellåda 159 1750 Tbi

Published by Claes Anstérus on

Forum Teknik Missljud växellåda 159 1750 Tbi

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 75 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33882
    Claes Anstérus
    Deltagare

    När dubbdäcken togs av märkte jag att jag har ett svagt missljud från transmissionen på 5:an och 6:ans växlar.
    Det märks mest i låg fart, sedan överröstas det av vägljud från däcken och vindbrus.
    Är det växellådan som håller på att lämna in eller kan det vara något annat?
    Har någon annan råkat ut för detta?
    Med vänlig hälsning
    Claes

    #33883
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    En modell av växellådan på 159 är tyvärr ett sorgligt kapitel. För dåliga lager har jag för mig. Minns dock inte vilken motor den satt på. Flertalet ägare som fått dem utbytta på garantin.

    Giulia 20 Super

    #33884

    Sökfunktionen i forumet Suuger… Men via Google fann jag denna tråd + att det länkas till ännu en tråd i den.
    Där får du kanske lite vägledning. Som sagt, vx-lådan i dessa bilar är ingen höjdare…

    http://www.alfaromeo.org/Forum/tabi…fault.aspx

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #33885
    Magnus Berg
    Deltagare

    Som Christer säger så suuuuger den, rejält dessutom. Har aldrig fått något annat än felmeddelande som svar på mina sökningar. Tur att det funkar bra med Google. 

    Jag saxar mitt eget svar på en tidigare tråd i ämnet. Även då va tydligen Christer med tidigare i tråden för ditt namn är med i saxningen ?.

    “M32 växellådan är ingen höjdare, men som tur är finns det sätt att slippa problem med den. Konstigt att det inte uppmärksammas mer här. På Opel-forum och alfaowner är det allmänt känt att man bör byta växellådsolja med intervall om ca 5000-6500mil på M32.

    Ett av problemen är att det är en liten kompakt växellåda. Ska ju få plats i små Mitos, Punto, Corsa, Meriva mfl. Den transporterar inte värme så bra och blir väldigt varm. Oljan från fabrik tål inte den höga värmen tillräckligt bra för att inte åldras. Har man då dessutom en motor som ligger i det övre spannet för vad lådan klarar så blir det inte bättre. 

    Sen är det för lite olja i från fabrik så att de övre lagren smörjs dåligt. Det är även därifrån man sen kan få missljud som Christer skrev om tidigare i denna tråd. Ett vinande ljud som hörs tydligast på sexans växel. 

    Rekommenderat är att byta olja lite då och då, fylla på så det är runt 3liter olja i istället för 2,3liter (gäller diesel, kan vara annan mängd olja på 1750tbi). Köpa olja som tål värmen bättre än original. Många (inklusive Autolusso i England) rekommenderar Fuchs TITAN SINTOFLUID SAE 75W-80.”

      M32 växellådan är ingen höjdare, men som tur är finns det sätt att slippa problem med den. Konstigt att det inte uppmärksammas mer här. På Opel-forum och alfaowner är det allmänt känt att man bör byta växellådsolja med intervall om ca 5000-6500mil på M32.

      Ett av problemen är att det är en liten kompakt växellåda. Ska ju få plats i små Mitos, Punto, Corsa, Meriva mfl. Den transporterar inte värme så bra och blir väldigt varm. Oljan från fabrik tål inte den höga värmen tillräckligt bra för att inte åldras. Har man då dessutom en motor som ligger i det övre spannet för vad lådan klarar så blir det inte bättre. 

      Sen är det för lite olja i från fabrik så att de övre lagren smörjs dåligt. Det är även därifrån man sen kan få missljud som Christer skrev om tidigare i denna tråd. Ett vinande ljud som hörs tydligast på sexans växel. 

      Rekommenderat är att byta olja lite då och då, fylla på så det är runt 3liter olja i istället för 2,3liter (gäller diesel, kan vara annan mängd olja på 1750tbi). Köpa olja som tål värmen bättre än original. Många (inklusive Autolusso i England) rekommenderar Fuchs TITAN SINTOFLUID SAE 75W-80.

      #33886
      Magnus Berg
      Deltagare

      Kan även tillägga att jag har vänner med både 159 och Oplar som bytt till Fuchs-oljan och fyllt på mer än vad specen säger och dom har upplevt en tydlig förbättrad känsla i växellådan. 

      #33887
      Martin Lembke
      Deltagare

      Men 1750 tbi har väl inte M32 lådan?

       

      #33888
      Magnus Berg
      Deltagare

      Inlägg av Martin Lembke på 2017-05-24 22:05

      Men 1750 tbi har väl inte M32 lådan?

       

      Jo de flesta har det. På senare modeller förekommer dock även en del tbi med C635. 

      #33889
      Mats Elm
      Deltagare

      Jag har också missljud i min TBi som bara varit i min ägo några månader, istället för att putsa och köpa roliga saker till bilen har den mesta tiden upptagits av att snart doktorera på växellåda M32 . Det finns mycket info om denna växellåda på nätet, helt rätt det som sagts här tidigare att enkelt förklarat och utan att ta till svordomar kan man nog lugnt påstå att konstruktionen av denna växellåda borde gjorts bättre. Sök på google: gearbox M32 och upgrade gearbox M32, där finns bland annat ett par länkar till ett företag i England (www.eco-torque.co.uk) som väldigt bra beskriver olika problem på denna växellåda.

      159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

      #33890

      Vilka räknas som “senare” modeller? Min är en -11 och den lades väl ned i princip då? Eller fanns den nån -12:a också?

      Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

      #33891
      Martin Lembke
      Deltagare

       

      Giulietta qv har väl alltid C635 lådan. Därför trodde jag att 159 med samma motor hade samma låda.

       

      Jag har fått min M32 bytt på Miton. Vinande på 6:an

      #33892
      Magnus Berg
      Deltagare

      Inlägg av Christer Andersson på 2017-05-25 13:33

      Vilka räknas som “senare” modeller? Min är en -11 och den lades väl ned i princip då? Eller fanns den nån -12:a också?

      Jag är osäker på exakt när C635 börjar förekomma i 159, men 2011 finns det absolut 159or med C635. Grejen är att det verkar vara lite slumpmässigt, vissa har M32 och några C635 fast det kan vara samma årsmodell och motor…så det är nog lite olika på olika batcher. Är man osäker på vilken man har kan man säkert ta reda på det via chassienumret. Även på C635 verkar det dock förekomma problem med lager som blir dåliga.

      #33893
      Henrik Lindgren
      Deltagare

      Här fanns massa bra om växellådorna. Tydligen är inte C635 mycket bättre. Hitta en F40 den borde passa.
      http://www.autolusso.co.uk/gearbox-rebuilds.html 

      #33894
      Claes Anstérus
      Deltagare

       

      Tack för all info!

       

      Tråkigt bara att Alfa monterar en så uppenbart dålig växellåda 2010. Modellen var inte precis ny det året, den hade funnits i flera år och andra bilar med samma låda borde upptäckt problemet långt före 2010.

       

      Hur som helst, nu har jag problemet och frågan är vad som behöver göras åt det. Hjälper det något att byta till Fuchs TITAN SINTOFLUID, eller är detta att kasta pengarna i sjön och enda vettiga är at byta låda? Någon som vet om det finns beg. låda att få tag i?

       

      Med vänlig hälsning Claes Ansterus

       

       

      #33895
      L-G Westling
      Deltagare
      1. CC Motor i Eskilstuna har nyligen renoverat en låda på på en159 1750 -10 åt en kompis till mig med samma fel, så dom kan säkert ge dig ett fast pris.

      Vad jag vet så sätter man i bättre lager vid en renovering, det tillsammans med bättre olja kan säkert fungera långsiktigt.

      En beg. låda skulle jag inte satsa på då den förmodligen har samma skitlager i sig, det är bättre att göra en förändring.

      Jag håller för övrigt med dig, hur i helv… kan man stoppa så dåliga växellådor, redan rent teoretiskt så finns det inga marginaler alls på vridmomentet.

      Jag tycker det är trist med 159:an som är en sån fin bil, först finns det motorer som inte levererar och när man sen tar fram en kanonmotor så blir det växellåds problem istället.

      Man kan undra hur utveckling och test körning går till, är det 500 mil runt hörnet?

      Så blir det när ekonomerna har större makt än teknikerna i ett företag (ursäkta alla Alfa älskande ekonomer som är med i denna klubb)

      /LG Westling

      lgw

      #33896
      Mats Elm
      Deltagare

      Hej Claes,

      Jag sitter själv i samma båt, det enda vi kan vara säkra på att vi är inte själva…. jag är fortfarande i “chock” över denna växellåda som alltså kan börja ge missljud efter bara några tusen mil. Håller fullständigt med om att så kan det gå när ekonomer får styra för mycket . Ju mer man googlar och läser desto mer mörkrädd blir man och rent ut sagt förbannad att inte denna växellåda skrotades när man uppgraderade med TBi motorn som är en riktig pärla! Kanske inte så varvvillig som många önskar sig, men det är förhållandevis bra kraft i motorn, temperamentet går säkert att justera Det är alltså samma växellåda som sitter i många Opel modeller, har som sagt varit i kontakt med några företag i England, som tillsammans renoverat 1000 tals M32, dvs denna växellåda. Det finns som vanligt många bra svar på nätet, men också mycket synpunkter och tyckande. Slutsatsen jag drar av den informationen jag läst och fått svar på i mail är kortfattat att från 2013 så uppgraderade GM denna låda med en ny gavel “End Case”, då monteras det större kullagar och det finns nya smörjkanaler. Det jag inte fått svar på än är varför det bara behövs kraftigare lager på ena sidan i växellådan med det bör väl vara så att det är större axiell belastning på denna sidan , eller så går det inte att byta lager på den andra sidan… Att byta befintliga lager innebär för många att problemet återkommer, om man tänker köra många mil med bilen. Nu kan jag inte turerna på hur bilverkstäder arbetar men jag kan tänka mig att man mest jobbar med utbyteslådor, då det kanske blir kostsamt för kunden om en verkstad som inte är specialister på växellådor ska göra jobbet. De nya större kullagerna verkar inte kosta så mycket mer, den nya End case verkar inte heller jättedyr i förhållande till den oerhörda irritationen med missljud i växellådan som garanterat bara blir mer och mer och kan sluta med ett totalt ras. Den stora frågan vid denna “operation” tror jag är rätt bilmekaniker som är van att arbeta med växellådor. En annan svag punkt kan vara diffen, det kostar en slant men här finns ett alternativ som många pratar varmt om, en diff från Quaife.

      159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

    Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 75 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.