Missljud växellåda 159 1750 Tbi

Published by Claes Anstérus on

Forum Teknik Missljud växellåda 159 1750 Tbi

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 78 totalt)
  • Författare
    Mats Elm
    Deltagare

Så här såg lagret ut som skapade det vinande ljudet i min låda.
      Oljenivån är en intressant fråga, på bilden Oljenivå original gavel_1, syns tydligt hur långt upp oljan når i lådan när det fylls på till nivåpluggen, (i denna gavel, det kanske finns flera versioner) se det gängade hålet på höger sida. Hur det sen fungerar i praktiken när oljan “kastas runt” är ju svårt att sia om, men det tar ju hur som helst en stund innan olja kommer till alla lager, det finns ju ingen oljepump/tryck i lådan så här om något är det viktigt med en olja som inte “släpper taget” om lagerna tills bilen rullar nästa gång. I mitt fall minskade det vinande ljudet något efter ca 5 -10 mils körning, men det var fortfarande ett missljud, i och för sig inte så konstigt, då lagret var kass men det borde ju ändå tyda på att det tar lång tid innan olja når överallt dit den ska smörja.
      Den nya gavel är uppdaterad med kanaler så det finns möjlighet för olja att komma in bakom de 3 lager som sitter i gaveln, lagerna tål betydligt mer belastning som har både större ytterdiameter och är lite bredare, den uppdaterade gaveln har inte denna plugg för påfyllningsnivån, ett par företag jag varit i kontakt med i England som renoverat många M32 (Alfa och Vauxhall) fyller 3 liter efter renovering då lådan varit helt tömd på olja.
      För mycket olja kan ju också givetvis ge andra problem, men så länge luftningen fungerar och det inte kommer ut någon olja där, borde det inte vara något problem med den mängd olja, men det är givetvis ett ansvar upp till var och en men att 2 liter som står i min instruktionsbok är för lite råder nog ingen tvekan om.
      Det lager som först verkar ge upp, när det är ett missljud på 6.an växel, var OK i denna låda, ett tag till, men hade blivit ett problem längre fram, det fanns antydan till slitage på rullarna som inte syntes på de andra 2 lagerna, så det känns bra med denna uppdatering, även om missljudet i detta fall kom från ett lager, som är ersatt med ett likadant lager…, men det kommer få mer olja, och ny olja i samband med service och lådan ska förhoppningsvis nu klara lite högre belastning dvs bättre förutsättningar för en effektjustering!
      Jag inbillade mig att den nya diffen (Quaife) som monterades vid denna renovering/uppdatering tar lite mer volym/plats då det är mer en kompakt klump jämfört med originalet, så jag “fegade” lite och fyllde på 2,9 liter om nu det skulle ha någon betydelse, förmodligen inte alls …
      Mycket fin finish på Quaife diffen, bara att montera ett lager på varje sida, sen passar den perfekt, bild Quaife_diff.
      Jag har själv skrivit och haft en hel del funderingar om detta med shimsning som måste göras bakom de 3 lager som sitter i gaveln, det kanske finns andra sätt som är bättre, så här gjorde vi i alla fall, det kommer om inte annat visa sig längre fram…., tänker behålla bilen länge. Jag köpte ett extra lager, slipade ner ytterringen så den lätt kunde läggas i ett lagersäte, sedan tog vi en axel i taget, shimsade tills det inte fanns något spel, sen la vi till 0,1 mm så det blev ett litet tryck på lagret. Jag köpte ett knippe shims av ett företag i England och fick tips hur mycket shims de brukade utgå ifrån och det var bara 0,1 mm per lager ifrån där mekanikern som hjälpte mig var nöjd med passningen, så de hade koll på läget.
      Se bild Tolk_ytterring, den som vi alltså lätt kunde lägga i/ur och testa med shims bakom.

159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

Igino Cazzola
      Deltagare

Posted By Mats Elm on 11 sep 2018 09:21
        Så här såg lagret ut som skapade det vinande ljudet i min låda

Usch!

Jag är fullständigt Räserskadad

Claes Anstérus
        Deltagare

Detta skulle min växellåda behöva också, men jag är inte kvalificerad att lösa det själv.
          Någon som känner till någon, (gärna i Linköpings trakten) som kan åta sig detta jobb.

Sven Malmberg
          Deltagare

Det som de flesta rekommenderar i diverse europeiska forum och även här, är Fuchs olja. Fuchs sintofluid SAE 75W-80. Men jag blir litet osäker, i specifikationen i boken står det det att det skall vara API GL 4 men den här rekommenderade Fuchs oljan är API GL 5. Är det specifikationen som inte är korrekt eller menar man ändå att GL 5 är bättre för just den här lådan med de kända felen?
            Varför just den här oljan och inte tex Castrol Syntrance Transaxle 75W-90 (GL 4) som kommer upp när man söker på bilen på tex oljemagasinet? Har det med förmågan att klara värmen?
            … ja förlåt, det var inte meningen att starta en ny oljetråd… men tycker det är intressant i sammanhanget och det hänger definitivt ihop med grundfelet i M32 lådan… typ

Giulia Veloce Q4 2020

Mats Elm
            Deltagare

Jag har tyvärr inget bra svar men förstår hur du menar med vad det är för skillnad och var och när olja med klassning GL4 eller GL5 ska användas, har själv dessa funderingar då jag lagt mycket tid på växellådan M32 som sitter i min bil och som nu äntligen är tyst efter byte av lager. Nu är jag ute på “djupt vatten” men vill minnas att förr talades det om att en del material i växellådor inte funkade ihop med vissa oljetyper/klassningar, dvs att det då kan vara sämre att välja en bättre klassning, som egentligen har bättre smörjegenskaper i sig men som också kan ha andra negativa egenskaper på material i vissa växellådor. Det kanske även gäller i dagen lådor, eller har jag helt fel om detta…
              Jag har inte fått något klart svar på denna fråga när jag hört mig för.
              Självklart är det viktigt att välja rätt olja som en växellåda eller motor är konstruerad för, håller Alfa högt, annars skulle man ju inte hänga på detta forum…, men med det som står i instruktionsboken tar jag ibland med en “nya salt”.
              I instruktionsboken och i motorrummet står det på min 156 JTS-02 att motoroljan ska vara 10W-40, köpte den knappt 3 år gammal och funderade varför den drog så mycket olja, efter div samtal bland annat general agenten så var det ändrat till 10W-60 för JTS motorn.
              I instruktionsboken till min 159 TBi, står det 2 liter växellådsolja, jag ger inte råd om detta till andra om jag skulle ha fel…, men i mina och mångas ögon är detta det ett av de största felen (som jag tjatat om tidigare…) till problem med M32, det är för lite olja, förmodligen betydligt viktigare än klassning GL4 eller GL5.
              Jag kör nu med denna Fuchs olja som många rekommenderar som du också nämner efter renoveringen och kommer att byta årligen, det är lätt gjort i samband med byte av motorolja och den kostar inga större pengar.
              Longlife olja/intervaller är inget för mig…och särskilt inte för M32!

Sven Malmberg
              Deltagare

Du skriver att du inte har ett bra svar…
                Tycker tvärtom du gav ett alldeles utmärkt svar!
                Tror det ligger till som du skriver och mycket erfarenhet finns ju som vittnar om att oljan verkligen fungerar och hjälper, tillsammans med större mängd. Sen är det ju naturligtvis upp till var och ens egna ansvar vilken olja och vilken mängd man fyller.

Giulia Veloce Q4 2020

Patric Gille
                Deltagare

En fundering.
                  Eftersom jag också verkar ha den här skräplådan i min 159 2,2-08 så undrar jag om det går att göra en budgetrenovering med lådan på plats och byta eller fler utav de koniska rullagren? Går det att demontera gaveln utan att plocka ner hela lådan (såg en bild på en Opel Zafira där lådan satt kvar och gaveln var öppnad)? Mina missljud på 5:an och 6:ans växel kom för ca 1500 mil sedan, och den har nu gått ca 14500 mil tot.
                  https://www.youtube.com/watch?v=ETgd30tSTlU

2008 Maserati QP GTS, 2008 BMW 730d, 2016, BMW X2 2018

Mats Elm
                  Deltagare

Hej Patric, att bara ta bort gaveln tror jag inte går, tror det står någonstans i denna tråd att det borde gå om man lossar och sänker/höjer vissa delar, men det borde finnas kompetens på detta forum som kan ge dig ett korrekt svar! Jag kan däremot hjälpa dig lite på vägen med en budget renovering, Autolusso skickade fel lager till mig när jag beställde de nya större lagerna och en ny uppdaterad gavel. Som plåster på såren för lite strul med detta fick jag behålla dessa lager, de gör bättre nytta i din växellåda än i min källare, du får dem mot portokostnad.

Jacob Wolving
                    Deltagare

Tack för uppdatering och beskrivning om hur du gick tillväga. Jag kommer kanske höra av mig längre fram om(/när) det dyker upp några frågetecken när det är dags för min låda, om det är ok?

Upplever du någon skillnad i köregenskaper med Quaife-diffen monterad?

Mats Elm
                      Deltagare

Klart du får höra av dig Jacob om du har några funderingar, jag är inget proffs på bilar eller växellådor generellt men kanske kan bjuda på några tips efter mig djupdykning i ämnet M32!
                        Quaife diffen kommer väl egentligen mer till sin rätt vid tuffare körning än vad som normalt görs i en “sportig familjebil” som 159 SW, men klart jag har testat att trycka på några gånger ut ur kurvor Det som känns bäst för mig efter denna renovering/uppdatering är att jag vet att även diffen kommer klara högre belastning om TBi´n får lite mer vrid/effekt framöver. Har fått tips om att även original diffen i denna låda har gått ner på en del bilar, sen borde det “tugga på ” bättre vid snö/halt väglag när båda framhjulen driver på mer.

Claes Johnsen
                        Deltagare

Jo jag undrar några frågor:

1. Hur vet jag om jag har M32 eller C635?
                          (bil tillverkad 2010 Juli)

2. Den här olja som verkar rekommenderas “Fuchs sintofluid SAE 75W-80”, gäller det båda växellådorna?

3. Räcker det inte bara med att det är växellådsolja spec API GL-5?

4. Min växellåda tycker jag inte låter något alls (ta i trä…järn…) , 8.000 mil, men växelspaken är ganska så trög att visspa runt med, är den trög på 159:an
                          rent generellt?

Mats Elm
                          Deltagare

Som jag uppfattat det så kan det finnas olika lådor i 159 av samma modell, det är nog säkrast att först kolla med en Alfa Romeo verkstad som kan slå på ditt chassinummer. Jag vet inte hur andra lådor i 159:an känns att växla men i min med M32 så är det stor skillnad, betydligt smidigare och bättre känsla i växlingarna när den är varm, jämfört med när den är kall. Det skiljer mycket jämfört med lådan i min gamla 156 JTS som känns smidigare att växla oavsett om den är kall eller varm.

1. Ring alfa, de ringer tillbaka med info efter en dag eller så. Jag har en från 2012 och den har M32.
                            3,4. Jag bytte växelådsolja vid 12000 mil och jag hade inga missljud. Använde orginalolja från Alfaverkstad, antar det är API, jag kom inte ihåg vad den hette. Enda problemet jag har haft är att 5an kan vara lite trög att få i ibland men det problemet hade jag på min GTA också. Jag går från 4 till 6 95% av gångerna så den växeln blir inte “motionerad” är min teori.

Jacob Wolving
                            Deltagare

Det här med olja väcker emellanåt starka reaktioner, kolla bara några motoroljetrådar här på forumet. Ojoj.
                              Jag har sett att hos andra märken med M32 (läs: Opel/vauxhall) rekommenderas ibland andra oljor med samma övertygelse som man ser kring Fuchs-oljan till Alfa, men några saker verkar de flesta vara överens om: byt olja ofta (med växellådeoljemått mätt) och fyll i mer olja än specen säger.

Hej har byt v-låda i min en fabriks renoverad med förstärkta lager. Nu till min fråga varför funkar inte min farthållare på 6an men på 4an o 5an funkar den???

Tifosi

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 78 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.