Missljud växellåda 159 1750 Tbi

Published by Claes Anstérus on

Forum Teknik Missljud växellåda 159 1750 Tbi

Visar 3 inlägg - 76 till 78 (av 78 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #64401

    Hej alla,

    Väcker liv i denna tråden nu. Har fått ett skrapande missljud i min 159 1750 tbi i trean och fyrans växel. Växelspaken rör sig också vid acceleration i trean runt 5 mm. Är ny ägare till bilen så vet ej hur länge det pågått. Har sett att det finns många engelska firmor som byter lagerna utan att ta av växellådan – har någon här gjort det och är det lika bra som att montera ner?

    Bor i Milano och var hos en mekaniker igår och han kunde inte göra det medan lådan var kvar på bilen utan behövde plocka ner lådan. Om jag väljer denna väg och plockar ner lådan för att byta lagerna – vad ska jag passa på att göra? Självklart byta ut alla lagerna och de delar som blivit slitna, men sedan har jag sett nya förbättrade höljen och andra förbättrade lager. Är det något ni andra vet mer om?

    Sedan så kanske det finns andra delar att byta medan man har växellådan nere, vad skulle ni passat på att göra? Bilen har gåttt 15.000 mil så det kanske är dags att byta kopplingen med? Finns det något annat man ska titta på och passa på att byta?

    Ett annat alternativ är att köpa en “ny” förbättrad låda direkt och sätta på men jag hittar ingen av dessa till just min bil? Någon som gjort detta?

    Har nyss köpt bilen så är inte jätte förtjust i att redan behöva göra allt detta men jag vill inte heller vara dumsnål och riskera att allt faller ihop imorgon.. Så frågan “hur länge kan jag köra såhär” behöver jag kanske inte ens ställa?

    Tar gärna emot alla tips och tricks vad ni andra med m32 gjort! Har inte ett garage eller kunskapen att göra något själv men jag har nog läst alla trådar om m32 som går att hitta…

    #64742

    Hej,

     

    Kommer med en uppdatering för er som har fått samma problem. Jag bor i Milano förtillfället så jag hittade en verkstad där. De visste inte hur man bytte ut lagerna medans lådan var kvar på bilen som jag sett att firmor i england gör så vi plockade ur lådan. Jag köpte ett kit från ebay utan det nya end casing och med samma storlek på lagerna som original. Mekanikern rekommenderade mig inte att köpa det stora omgjorda “endcase”  för att han hade aldrig sett det själv och var osäker på om han klarade av shimningen som ett nytt skulle kräva. Han tyckte att om man bytte olja varje/vartannat år så kommer original fungera bra.

    Jag passade på att byta svänghjul och koppling medan lådan var nere. Hittade ett svänghjul för 110 euro och ett kopplingskit för 180 euro. Sedan som ni kan läsa i en tråd jag startat så var turbon sönder. Hittade en ny turbo i tyskland för 320 euro och en ny “oil mandate tube” för 75 euro på ebay.

    Totalt blev priset för ny turbo, selenia olja, fixad växellåda och ny koppling med svänghjul 320+75+110+190+200+100+1650 (arbete)=2 645 EUR.

    Nu går bilen som en dröm och jag hoppas den kan hålla sig någorlunda okej tills nästa lön! Lärdom blir väl att inte provköra en bil i snöstorm på isiga vägar så att fel som dessa undanhålls.

     

     

    Attachments:
    #64748
    Goran Obradovic
    Deltagare

      Fick du bilen billigt, så har du nu en nästan ny bil för ca 30000kr, som inte borde bjuda på överraskningar i flera år och mil. Eller hur? 😉

      Jag åkte på liknande erfarenhet när jag köpte min “billiga” 156. Åkte på byte av koppling och kamrem och vips hade jag köpt bilen en gång till. Sedan dessa har det nog dubblats igen med allt annat jag uppdaterat, men nu är den som jag vill ha den och den går kanon.

    Visar 3 inlägg - 76 till 78 (av 78 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.