Mito, bra köp,eller..?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Mito, bra köp,eller..?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare

Jag ska köpa en mindre, “billig att äga/köra” bil och undrar vad ni tycker/tyckte om Mito:n. Har ev. en Multi-Air 135 Hk på gång.

Tack på förhand / Micke

Anders Eriksson
    Deltagare

Vi hade en Fiat Punto som lånebil när verkstaden envisades med att skruva sönder vår 159a… Måste säga att Punton var riktigt trevlig!! Kan gott tänka mig en som “lillbil”

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Jag äger en Mito 155tb som jag köpte december 2009. Jag har kört  med bilen två vintrar, värmen duger men inte toppenbra, rutorna fryser gärna fast eftersom de är ramlösa, går bra i vinterväglag. Fått lackera om hjulhus bak efter 1300 mil , gick på garantin. Nu sitter skyddande plastfilm på, som Alfa monterade. Förbrukning ligger  på 0.8 mestadels stadskörning. Servicekostnader har jag inte studsat över. Dags för kamremsbyte efter 4 år. Bilen har nu gått 5000 mil. Byta kamrem kostar 3800 utan pump, 4700 med . Har  funderat på köpa en ny bil, eftersom Stockholms usla gator kräver sin tribut och de sura köerna gör de svårt utnyttja bilen. Bilen har elservo som jag tycker är  lite degig och livlös. Dock bättre i D- läget. 

Henrik Lindgren
      Deltagare

Har en MiTo 1.4 Multiair 135 Hk.  Vi har bara haft den 8 mån och kört 1000 mil med en. Förbrukningen är betydligt högre en vad man uppger. Blandat med mest stadskörning ligger den på 0,71 (datorn stämmer) vilket jag tycker är lite mycket. Den är totalt orkeslös i N-läget men betydligt roligare i D. Vi har inte gjort några service på den ännu men haft den inne för byta knapparna till sätesvärmen som trilla ut så fort man tryckte på dom och för framvagnen stod åt helvete. 

Värmen duger men är inte bra, hur man nu missat det tanke på att värmen i 156an och 159an är hur bra som helst, ja fönsterna fryser men det går att avhjälpa med att man smörjer in listerna med silikongucka. Annars är det en liten trevlig stålmus.

Tack för era synpunkter  

Anders E: Jag har övervägt Punto. Finns helt nya (-13) för knappt 90000:-. Prisvärt är ordet. Men jag kommer att ångra en Punto efter nåt halvår, dels ganska medioker prestanda, trist utseende och inget att åka med till på banträffar mm. 

Enrico & Henrik: Skulle ni rekommendera ett köp och skulle ni tänka er att byta till en ny igen? Jag kör nästan 8 mil/dag till och från jobbet, har ni kollat förbrukningen landsvägskörningen?

Kamremsbyte efter 4 år ..? Är det 6000 mil även på 135 Hk motorn? Är kamremmen fortfarande gjord av  papier mache…

Det är 12000 mil på remmen eller 4 år “krävande körning” vilket innebär stadstrafik med mycket stopp och start. Men remmen skall bytas senast vid fem år. Har ingen riktig pejl på landsväg men någonstans runt 0.6 / 0.7 om man inte är för blyfotad. Skulle väl mig kunna tänka mig köpa en till, men den är ju rätt hårt satt i fjädringen. Stockholms gator är rätt usla så ojämnheter och sådant märks rätt mycket. Gjort en utomlandsresa till Tyskland, på deras släta vägar är buller och stötnivå givetvis mycket mindre än här. Funderat på att byta till något bekvämare. Intresserad?

Roger Forsberg
        Deltagare

Har 135hk modellen, riktigt rolig på D läget. Tung högerfot och ligger som sämst på 0.68, som bäst på 0.62 på de kurviga vägarna jag kör på varje dag, ca 4.5 mil pendlingsavstånd. Går säkert att komma under 0.60 om jag kör med N och kör lugnt. 

GTV 916 3.0 24V -97

Tack för det,Roger. Det var precis det jag ville läsa, att det eventuellt går att “snålköra” . Jag jobbar som trafiklärare och ska till hösten vidareutbilda mig vad det gäller Eco-driving. Ser fram emot den utmaningen. Har experimenterat med att få en Busso V6:a under 0,8 

Tack för erbjudandet Enrico ,men jag siktar in mig på en “nästan” ny.

Henrik Lindgren
          Deltagare

Jo en sak till. En liten utrustningsdetalj som man trodde var standard på ALLA bilar men inte på MiTon. Eluppvärmda ytterspeglar, trodde våra var sönder så jag lämna in bilen, även Autolounge trodde det var standard med värme, MEn se så var det inte. Så jag har inga uppvärmda speglar, vilket är väldigt irreterande. Nu privatleasar jag bilen så nu får det bero, men annars hade jag nog krävt att dom bytt ytterspeglar på bilen.

Jag tror nog man kan köra snålt landsväg med den, iaf min sambo som tar ECO-driving på största allvar(körkort i 3 år ), så landsväg kan man nog komma under 0,6. Jag körde MilleScania med den o då hamna vi på 0,63, så sambon hade kapat den siffran lite till.

Björn Ek
            Deltagare

Jag vill bara skriva en +1 på nya Punton även om jag förstår att den inte känns som ett alternativ. Den känns betydligt lättare än MiTo (vet inte fakta i målet tyvärr), inköpspriset är som sagt fantastiskt och utseende gillar i alla fall jag bättre än MiTon som jag tycker är lite tung i formspråket. Nämnde jag att Fiaten är femdörrars och att fyra vuxna åker bekvämt i den? 

Med det sagt, jag tror du blir jättenöjd med en MiTo! 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Lars Erlandsson
              Deltagare

Har haft en ny  MiTo 135 hk  sedan ett par tre veckor sedan, kört ca 200 mil, har bara gott att säja. Bra krut i motorn i D-läget, de andra lägena är rena lusarlägen. Bra väghållning , ganska så tyst trots 17 tummare, mycket bra säten. Har dragit 0,71 l/mil i medelhastighet 48 km/h sedan ny

Något negativt då då

Har  ett gnissel baktill nårstans vid körning på dålig väg, borde fixas vid tillfälle. Kommer från inredningen tycks det

Kan ej få ratten tillräckligt långt ner (vill gärna ha den i knät)

Långa dörrar, bökigt vid parkering i smala rutor

det nedfällda extra armstödet är för högt placerat

är för snygg

Lars iM

Björn Hedberg
                Deltagare

Jag läste om punto abarth för något år sedan i en tidning om italienska bilar ,man beskrev den som en Fiat med äkta alfa känsla som före alfa blev tunga o.s.v. Har ej kört en men den är snygg och har 160hk och med tillägg packet 180hk .Den vanliga punton är minst sagt billig hos en del handlare på http://www.bytbil.com ,Hedin bil någonstans i Sverige har års mod 12  med 0 mil för 99000kr har kostat 178000 enl. Dem ,motor 1,4 bensin/gas utförande 77hk. Kanske ingen entusiast vagn men klart prisvärt.

Tack för era svar grabbar . Nu har det investerats i en Mito 1.4 Multi-Air 135 hk -13 av Tomas på Hedin Bil Mölndal, en demobil som rullat

drygt 400 mil. Solid röd (Alfa Rosso), inget extra “lull lull”. Värst är avsaknaden av någon form av mediaanslutning

men går säkert att fixa. Kombinationen att det är en Alfa, relativt billiga milkostnader och att jag kan ha kul på

banmötena, träffar mm gjorde att jag valde Mito:n. Provkörde en Punto Twin-Air 85 hk, det var en märklig upplevelse, konstant

leende och varvstopp vid varje växling . Tips: Landvetter bil utanför Gtbg har 3 st fräscha begagnade Mitosar

för er som är nyfikna.

Brian Nilsson
                  Deltagare

Finns ju QV

Giulietta -> Abarth 595

Roger Forsberg
                    Deltagare

Ville testa förbrukningen lite bättre. Tankade upp bilen i går kväll, nollade färddatorn och körde till jobbet i morse på N-läget med väldigt försiktig gasfot. Låg runt 80-90 på de kurviga vägarna mellan Annelund och Alingsås, sista biten blir stadskörning. Drygt 4.5 mil med ett snitt på 0.54. Har nog aldrig haft så tråkigt när jag kört bil tidigare, nu blir det D-läget överallt.

GTV 916 3.0 24V -97

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.