MiTo står på inköpslistan
Published by Dan-Erik Hansson on
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 11 maj, 2020 kl. 09:39 av
Per Liljeqvist.
-
FörfattareInlägg
-
3 maj, 2020 kl. 19:48 #51155
Leasen på Giulia Veloce går snart ut och stallchefen och jag är överens om downsizing. Efter en kort och intensiv inventering av möjliga modeller pekar allt mot att vi ska hitta och köpa en fin MiTo med TCT-låda.
Några frågor till den samlade expertisen:
- Var finns alla fina QV med TCT?
- Är det bara ECU som skiljer mellan motorerna på 140hk och 170hk?
- Finns det nån modell med ACC eller har alla manuell AC?
- Nåt annat speciellt med MiTon som ska finnas alt. undvika?
/Danne
11 maj, 2020 kl. 09:39 #51521God morgon,
Ska försöka svara så bra som möjligt på dina frågor.
Som jag har förstått det togs MiTon in till Sverige bara under ett par års tid. Detta borde göra att beståndet är ganska begränsat rent generellt och ännu mer begränsat för QV:n.
Jag är ägare till en MiTo från 2011. 1,4 liters motorn på 135 hk. Så vitt jag vet är det bara mjukvara som skiljer den motorn från motorn som sitter i QV:n. Jag har med box gjort att motorn i min bil lämnar lika mycket effekt som vad QV:n gör. Att det sen kan skilja annat i chassi och liknande låter jag vara osagt.
Jag har “FULL AUTO” som läge på min luftkonditionering. Då ställer jag bara önskad temperatur och bilens automatik ser till att hålla reda på hur mycket och var det skall blåsa. Misstänker att det är detta du efterfrågar gällande ACC, inte sant?
Jag har haft min MiTo sedan 2015. PÅ de åren har det dock bara blivit 5000 mil. Mest på grund av den enkla anledningen att jag jobbar till sjöss och är borta från Sverige 26 veckor per år och de 26 veckorna jag är hemma har jag inget jobb att pendla till. På det hela taget under snart 5 års ägande är jag väldigt nöjd. Den enda komponenten som jag var tvungen att byta ut var turbotrycksgivaren som havererade. De av mina vänner som inte missar ett tillfälle att påtala Alfas tidigare kvalitetsrykte blev snabbt tillrättavisade att det på turbotrycksgivaren stod “BOSCH” och “MADE IN GERMANY”. Givetvis beställde jag en Magneti Marelli givare…
Med tanke på att jag kör så få mil per år har jag utrustat sommarhjulen med Yokohama 048:or. I kombination med 30 mm kortare fjädrar och dynamisk chassi uppvisar bilen en GTi-känsla som få andra bilar kan matcha.
Bilen är liten, men två personer åker väldigt bra fram. Bak går det att sitta som fullvuxen även om man sitter nära taket och det inte är supergott om plats. Barnen åker däremot väldigt bra där bak. I bagageutrymmet har jag vid ett tillfälle packat i storhandling på Maxi bestående av 1 drickaback, 4 fulla papperskassar med mat och en liten bal med toapapper. Hade nog fått in lite prylar till men inte jättemycket mer.
Blue and Me systemet. 🙁 Givetvis inte modellspecifikt, men lämnar ändå en del övrigt att önska.
Parkeringsmöjligheter. 🙂 4,06 meter bil hittar man ganska lätt parkeringsplats till. 🙁 Dörrarna är jääääätelånga och vid parkering där man kör in kan det inte vara allt för smalt.
Förarmiljön. 🙂 Jag kan fortfarande efter 5 års ägande sitta och titta på inredningen. 🙁 Knapparna till sätesvärmningen sitter inte placerat på det mest genomtänkta stället…
Såå, klart du skall ha en MiTo. Alla borde ha en MiTo.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.