MiTo

Published by Mats Berg on

Forum Allmänt MiTo

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19434
    Mats Berg
    Deltagare

      Vi var ute och provkörde en 155 hästars MiTo idag och hade riktigt skoj! Blev riktigt sugen på en nyare QV . Den ända plumpen i protokollet var lite högt vägljud bakifrån. Är det bara jag eller är dom bullriga? Hur är det med dom nyare bilarna, har dom fått bättre ljudisolering från någon viss årsmodell?

      Har sökt på på Blocket en tid nu och aldrig sett nån nyare än -13, var det sista årsmodeller som togs in till gamla Svedala?

      Om man kollar ute i Europa så finns det en massa modeller med kul utrustning, bland annat SBK modellen med skalstolar, den gick jag igång på! Skulle det vara möjligt att importera en så? 

      Erfarenheter emottages tacksamt!

      Inget är svårt om man kan det.

      #19435
      Michael Emilsson
      Deltagare

        Jag har en MiTo med 135 Hkr motorn från 2013 som jag köpte 2014 med drygt 200 mil på mätaren. Den har funkat  bra, fått bytt ett krängningshämmarestag på garantin (som för övrigt är 5 år) som enda reparation utöver vanlig service. Nu i somras har jag bytt skivor + klossar, det sliter när jag jagar runt med den på banmötena .

        Bullrig..? Ja, kanske det. Inget som jag reagerat på direkt. Däremot varnar jag dig för att köpa en med solid röd lack (Rosso 289) Fruktansvärt känslig för stenskott. När jag påtalade det hos min auktoriserade verkstad log dom åt mig och sade “glöm att det är en garantiåtgärd…

        Nu har den passerat 6000 mil och knatar på bra. Att snålköra har jag inte lyckats med ännu, ca 6,9 L/100km snittar jag. Det beror på att den är förbaskat kul att köra. Speciellt i D-läget. Att jag har en box från Diesel-Kraft kanske speglar den höga bensinförbrukningen….

        Jag skulle lätt köpa en ny MiTo 2016 om det fanns att köpa i Sverige. Tycker den nya fronten är snygg.

        Ciao/Micke

        #19436
        Gianfranco Vedda
        Deltagare

          Jag kör i dagsläget en MiTo också . Sjukt roliga bilar är det och dem drar en del uppmärksamhet när man är ute i trafiken en solig dag.

          Jag har en från 2010 med 1.4 tb motorn på 170hk. Har haft den sedan April förra året. Det enda stora problemet som jag har haft med den var att multiair systemet i motorn rasade tidigare iår. Det fick bli att byta ut systemet, något som försäkringsbolaget fick stå för. Nu har den iallafall den uppdaterade versionen, så förhoppningsvis händer det aldrig mer. 

          Jag har hört att det är MiTona som är producerade innan 2011 som har den känsliga multiair systemet, eftersom dem uppdaterade systemet till en mer hållbar på 2011 framåt (om dem inte redan har blivit utbytta). Oavsett vad så är det en fantastisk bil.

           

          Bullrig? Ja, men däcken har också en väldigt stor betydelse. Kör du med sportigare däck så kan det låta en del bak på motorvägen, men har du “vanliga” premium däck med hög profil så kan man få ner nivån väldigt mycket. Det har jag märkt med t.ex mina vinterhjull jämfört med sommarhjulen.

          Bjuder även på några bilder på min 

          Rekommenderar jag dig till att köpa en? Ja, definitivt. Billig i Skatt, försäkring och i förbrukning (om man har en lätt högerfot). och otroligt vackra och roliga att köra.

          #19437
          Magnus Berg
          Deltagare

            Grymt snygg Mito Gianfranco! Är det en Maserati edition?

            #19438
            Gianfranco Vedda
            Deltagare

              Tack! Japp, det stämmer! 

              #19439
              Mats Berg
              Deltagare

                Maserati edition, se där en rolig varian. Nån sån har jag inte lyckats hitta i Sverige, är den köpt i Sverige? När gjordes dom?

                Bilen vi provkörde rullade på Pirelli Nero 215/ nånting-17, min erfarenhet är att Pirelli brukar vara ganska mjuka och då borde dom vara ganska tysta eller….? Kanske va nån flatspott på bakdäcken, lät ungefär som när man kör med öppen sidoruta. Sitter det några innerskärmar bak? Vad är det för material på dom, i sånafall? Har hört att en underredsbehandling kan påverka ljudnivån i positiv riktning, kanske får bli så.

                Kul att se att MiTo är en bil som engagerar!

                Inget är svårt om man kan det.

                #19440
                Gianfranco Vedda
                Deltagare

                  Dem är inte lätta att hitta, med tanke på att dem producerade endast 100 exemplar av denna varianten . Bilen är såld i sverige. Jag hittade den till salu på blocket av en firma nära var jag bor. Jag hade en jäkla tur som hittade den på blocket!

                  Den producerades i slutet av 2010 och som sagt i endast 100 exemplar, så dem är inte lätta att hitta! 

                  MiTon har innerskärmar i plast vad jag vet. Det som man kan annars göra är att köpa lite dämpningsmattor och sätta dem vid hjulhusen i bagaget samt där reservhjulet sitter också. Det kommer dämpa ljudet en del. Finns att köpa var som helst nästan. Annars kan man göra en underredesbehandling, så att det både skyddar mot rost och ljudisolerar. 

                  #19441
                  Magnus Berg
                  Deltagare

                    Om jag inte har helt fel så gjordes Maserati Edition i första hand till Maseratiåterförsäljare att använda som lånebil. Gillar den blå Maseratikulören och bruna/beiga skinninredningen. De färgerna gifter sig verkligen! Roade mig med att plocka ihop en Giulia i fredags och valde då en väldigt lik kombination. 

                    #19442
                    Gianfranco Vedda
                    Deltagare

                      Det stämmer mycket bra! 

                      Det enda jag får göra då är att gratulera dig till den nya bilen! Vilken motor blev det? 

                      #19443
                      Göran Eriksson
                      Deltagare

                         

                        Hej Mats!

                         

                        Vi har en MiTo med 155 hästar. Precis som du säger upplever även jag den som bullrig, det är framförallt vägbuller som är störande. Bortsätt från detta är MiTo en mycket trevlig bil. Det enda problem vi har haft är en dålig växellåda som fick bytas. Växellådorna verkar vara det stora problemet med just MiTo:n.

                        #19444
                        Martin Lembke
                        Deltagare

                          Hej

                          Har också en 155hk där jag bytt växellåda och ett hjullager bak. Hjullagret gjorde att det “dånade” extra mycket när man körde motorväg. Ska inte vara helt ovanligt med problem med dessa. Kolla så det inte är problem med detta på bilen. 

                          #19445
                          Magnus Berg
                          Deltagare

                            Inlägg av Gianfranco Vedda på 2016-10-09 15:55

                            Det stämmer mycket bra! 

                            Det enda jag får göra då är att gratulera dig till den nya bilen! Vilken motor blev det? 

                            De behöver du inte göra. Har bara specat en som jag önskar den för att se ett pris, la aldrig någon beställning.  Benzina är enda valet för mig och den går inte att provköra än. Känns konstigt att köpa något man inte kunnat provköra. Fanns ingen bil med växelpaddlar inne att testa heller. Dock är det bara tre månaders leveranstid på 200hk bensin och flera har enligt säljaren beställt utan att testa den. 

                            Sorry, lite off topic med Giulia i denna tråd. 

                            #19446
                            Jacob Wolving
                            Deltagare

                              Inlägg av Mats Berg på 2016-10-09 13:13

                              Bilen vi provkörde rullade på Pirelli Nero 215/ nånting-17, min erfarenhet är att Pirelli brukar vara ganska mjuka och då borde dom vara ganska tysta eller….? 


                               

                               

                              Jag kör Breran på P Zero Nero (235/40 ZR19) och tycker att de är påtagligt bullriga. De satt på när jag köpte bilen så jag vet inte vad som beror på bilen och vad jag kan skylla på däcken, men jag har hört mycket gott om Michelin Pilot Super Sport så det blir nog sådana nästa gång. Ruggigt dyra, dock.

                              Mjukheten påverkar inte ljudnivån så mycket som bredd, profil och mönster, om jag förstått saken rätt. 

                              Har sett Gianfranco Veddas Mito “in the flesh”. Galet fin bil! 

                              #19447
                              Mats Berg
                              Deltagare

                                 MiTo

                                Inget är svårt om man kan det.

                                #19448
                                Lars Erlandsson
                                Deltagare

                                  Har också en MiTo, köpt ny 2014 135hk. har kört ca 5000 mil utan något problem. Skitkul att köra, tycker inte alls att den är bullrig, kör på pierlli Zero 215 nåt som satt på från köpet. Rekomenderas.

                                  Lars iM

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.