Mitt andra motorhaveri i norr…
Published by Marcus Helgesson on
- Detta ämne har 47 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast 10 januari, 2015 kl. 22:07 av
Marcus Helgesson.
-
FörfattareInlägg
-
19 januari, 2014 kl. 17:46 #11074
Så havererade Giulettan i Skellefteå med oljeläckage igår. Bara minus 20 och lugn körning.
Med 156an kom jag nästan till Umeå förra gången, Giuliettan stannade 7 mil tidigare. Alfaförsäkringen funkade bra med bärjare o hyrbil. Bärgaren körde bara 25mil till närmaste Alfa-verkstad!
O sen blev det Volvo till Stockholm. Nån som känner till Magnus Bil i ÖVik, där står bilen nu?
Finns det någon i klubben med Giulietta som kör norröver, klarar bilen kylan? Förutom oljeläckage så håller jag på att frysa fötterna av mig!
Marcus
19 januari, 2014 kl. 17:53 #11075Jag har tyvärr (eller lyckligtvis?) ingen erfarenhet av Giulietta och minusgrader. Men motorhaverier har jag varit med om. Det är aldrig kul.
Hoppas det blir ett lyckligt slut på den här historien (och att du får det varmt och skönt om fötterna innan midsommar)
Stockholm
19 januari, 2014 kl. 18:02 #11076Är det en diesel? Moderna snåldieslar har ofta problem med värmen. I Giuliettan finns det ett elelement för att kompensera och det räcker väl inte till för hur många köldgrader som helst. Det kallaste jag kört i är -17 och då upplevde jag inga problem med värmen även om det tog lång tid (4-5 mil landsvägskörning) innan den kom upp i normal motortemp. Stämmer dock att det kan kännas lite svalt om fötterna, tror det hänger ihop med att luften vid fötterna blåser lite bakåt och missar fötterna.
Går det så går det...
19 januari, 2014 kl. 18:24 #11077Vet inte om de har blivit sämre men jag har en 159:a 2,4 JTDm. Värmen i den är helt underbarn nästan lite för bra. Ställer den på 20 grader och även det är för varmt. Har kört den i -20 grader och samma goa värme. Den ger värme efter c:a 5 minuter. Är den svensksåld? Vissa har inte vinterpaket som behövs i vårt kalla klimat.
19 januari, 2014 kl. 18:35 #11078Bensin, svensksåld. 156an minns jag att jag var tvungen att stänga av luften till fötterna för det blev för varmt… Saknar den lite… Den skramlade inte lika mycket som Giuliettan när det blev kallt heller. Men det verkar vara en ny finess på nyare bilar, även lånebilen Volvo C60 började knarra rätt bra efter en natt i -4 grader.
Marcus
19 januari, 2014 kl. 18:47 #11079Vad är det för typ av haveri? Riktigt motorras eller bara ett oljeläckage?
19 januari, 2014 kl. 18:50 #11080“Bara oljeläckage”, vad jag vet. Men det räcker för mig när man ska köra 100mil och det tar stopp efter 20.
Marcus
19 januari, 2014 kl. 19:44 #11081Trist Marcus, får hoppas det går på garantin.
Upplevde inga värmeproblem med min Giulietta förförra vintern, som även var kall här nere i Skåne. hade en 170MA.20 januari, 2014 kl. 13:33 #11082Har inte stor erfarenhet av Magnus Bil, bara varit dit en gång för fix av kablage till lambdasonden på min 159 Tbi.
Är mycket enkla att snacka med & verkar kunna ställa upp. De har kanske inte så stor erfarenhet av moderna alfor
då de tog över servicen i somras och minns jag rätt från alfaträffen där i somras har de varit auktoriserade tidigare.Betr. oljeläckaget… Kan ju vara att vevhusvent frusit och oljan pressas ut. Ett vanligt? fel på moderna bilar.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
20 januari, 2014 kl. 18:42 #11083Varför släpa den 25 mil till Ö-Vik, har Bilcentralen i Skellefteå lagt av med Alfor?
JK 164 Q4-95 146 Ti- 97
20 januari, 2014 kl. 18:53 #11084Finns ingen auktoriserad ALFA service norr om Ö-vik (eller rättare sagt Själevad)…..Carlsson på Bilcentralen i Skellefteå har lagt av……
alfapojken
21 januari, 2014 kl. 07:55 #11085Nja, de har väl inte lagt av men de är inte auktoriserade längre.
Ingår i autoexperten numera. De kan serva din “nya” alfa men kan/får inte utföra garantireparationer.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
23 januari, 2014 kl. 19:31 #11086Återkoppla gärna till tråden hur det gick. Man blir ju lite nyfiken när man själv är giuliettaägare.
24 januari, 2014 kl. 19:38 #11087Eftersom det är garanti så är det Övik som gäller!
Måndag morgon tog de in bilen och var klara vid lunch, snabba o smidiga! Har hämtat bilen idag.
Det var “bara” frusen vevhusventilation. De hade tre bilar med samma problem stående måndag morgon. Verkar ju vara ett konstruktionsfel på moderna bilar! Alla märken verkar ha problemet om man söker lite på nätet. Och det verkar vara väldigt vanligt! Nu fixade ju garantin detta, även om det blir en del strul o förlorad arbetstid. Men vad gör man efter tre år. Inte accepterar jag en bil som fryser sönder vid -20 grader.
På gamla Volvos satt man ju en pappskiva framför kylaren, men inte vid -20, utan när kvicksilvret passerade -30. Men det verkar ju inte bara vara kylan utan fukt/kyla som kan orsaka detta tydligen, så vad gör man?
Marcus
24 januari, 2014 kl. 22:03 #11088Man kan ju tycka att det är dylika brister bilföretagens vintertestningar ska vara till för att upptäcka. Kanske är de inte omfattande nog?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.