Mitt andra motorhaveri i norr…

Published by Marcus Helgesson on

Forum Allmänt Mitt andra motorhaveri i norr…

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11104
    Marcus Helgesson
    Deltagare

    Ursäkta mitt raka svar. Jag är tacksam för tips och råd, men de måste handla om mitt problem. Eftersom jag inte småkör(t) så är inte det problemet.

    Att det är vevhusventilation är inget jag hittat på, det är två auktoriserade Alfa-verkstäder som sagt detta till mig. Möjligt de har fel.

    Vattenvärmare är också auktoriserad verkstad som sagt att det inte fungerar. Styrenheten rapporterar motorfel vid start om de olika tempgivarna visar olika. Hörde idag att det eventuellt är löst i programvaran nu. Men när jag köpte bilen så fungerade inte vattenvärmare, vilket jag faktiskt frågade efter då! Hade föredragit en sådan.

    Kan någon förklara var allt vatten kommer ifrån? Som sagt, långkörningar, genomvarm motor i timtal innan problemet.

    Marcus

    #11105

    Vilken motor sitter det i din bil? Det kan ju skilja på känslighet/konstruktion mellan dem.

    Jag har ju kört alfas olika modeller här uppe. Både kort & långkörning och aldrig haft några liknande problem.
    Bara med en gammal 164TS som gått rätt långt där oljeavskiljaren behövde en rengöring då & då. Det kan ju vara så att ”din modell” behöver en värmetråd monterad i slangen till vevhusventilationen för att eliminera risken? Om det nu är där problemet sitter. Det gjordes b.la på en Citroen-modell ,Xantia diesel som hade lust att frysa.

    Min bror hade en Lancia Prisma med en idiotisk konstruktion på slangen. Var konstruerad som ett vattenlås till en toastol. Vattnet samlades i kröken och frös till en ispropp.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #11106
    Marcus Helgesson
    Deltagare

    1.4Multiair Bensin 2012

    Då jag var med när grejerna demonterades denna gång så fick jag lite bättre koll. Det fryser i boxen, troligen inte i rören. När isproppen var löst så kom det ut mycket vatten, säkert någon deciliter! Frågan är var allt detta kommer ifrån.

    Vet inte exakt var det fryser, men i bifogad bild vid A finns det 2-3mm stora hål invändigt, där är en trolig plats. Under A är hålet genom ventilkåpan. Områdena A och B är extremt kalla om jag kör i 80km/h i -20grader och sedan stannar, tar bort motorkåpan och lägger handen där.

    Men grundfrågan är ändå, var tusan kommer allt vatten ifrån, Om oljan skulle innehålla dessa mängder vatten tycker jag den borde vara rena geggan.

    Nedan foto är taget stående framför bilen lite snett  åt höger mot boxen under motorkåpan. Som synes är det fritt luftflöde. Motorvärmen och värmen från turbon klarar inte att hålla temperaturen på platsboxen som jag skrev ovan.

    Ska nog tejpa fast en vanlig termometer med sladd ovanpå boxen och mäta vad man har för temp där!  Dessvärre är det idag bara -1 grader, så får hoppas på -20 igen snart

     

    Om någon kan hur detta fungerar får ni gärna skriva några rader.

    Min mina ringa kunskaper så kommer jag så långt att vatten/oljagegga ”ångar/sugs upp” från ventilkåpan till denna burk (anslutningen under A). Metallröret går ju till insuget för turbon, så där sugs ”skiten tillbaka för förbränning” ? Slangen bakåt? Är det för att få cirkulation? Sen sitter det ju backventiler på båda dessa, nu minns jag inte hur det gick att blåsa, men en går att blåsa i minns jag. borde vara den bakre då. Sen sitter det ett membran under runda delen och det har ett litet lufthål överst. Är membranet bara för någon tryckutjämning?

     Känns som denna tråden borde flytta till teknikdelen nu, men går det ?

    Klicka på bildnamnen nedan för att se större bilder där mina markeringar syns!

    Marcus

    #11107

    Testa att dra ett rör från grenrören till platsen du visar på bilden. Som förvärmningsslangen på gamla nordmotorer så att du låter den varma luften kring grenrören ledas upp till platsen som fryser. 

    Värt ett försök för en bit plastslang kostar inte mycket. Kanske ca 50mm diameter eller vad du nu kan tänkas få plats med?

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #11108
    Marcus Helgesson
    Deltagare

    En liten film: http://1drv.ms/1xfZoYF

     

    Marcus

    #11109

    Din beskrivning av funktionen tycker jag stämmer bra. Det jag inte har riktigt kläm på är om det sitter någon sorts backventiler i systemet och hur det skulle fungera. Har du fel på eventuella ”backventiler” stannar cirkulationen och fukten blir kvar. Men ditt problem är nog att fukten i luften kondenseras i burken ovanpå motorn istället för att följa med in i insuget och förbrännas.

    Fixa en ”avrinning/dränering” är nog knepigt eftersom systemet måste vara tätt.
    Varför inte klä in ovansidan på burken med Gullfiber? Alltså mellan burk & ventilkåpsskyddet. Då behåller du värmen som stiger upp ifrån motorn i burken, som inte kyls ner av fartvind eller annat.
    1,4:an används väl också av Fiat? Undrar hur de löst sin konstruktion eller har de också problem i kylan?

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #11110
    Marcus Helgesson
    Deltagare

    Ska förbi en Fiat-verkstad i Lule imorrn o snattra lite med dem om hur det ser ut i moderna fiattar. (Hur skriver man egentligen fiat i plural).

    Har garanti kvar på bilen, så jag kommer inte göra några egna förändringar innan Alfa får säga sitt eller godkänna förändringen. Men är de smarta så föredrar de en bil som inte motorn havererar totalt på.

    Däremot ska jag lägga en tempgivare där så jag åtminstone får ett ”early warning system” så jag hinner stanna innan det blir övertryck i toppen.

    Marcus

    #11111
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Inlägg av Marcus Helgesson på 2015-01-01 15:38

    …Hur skriver man egentligen fiat i plural…

    Fiat.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #11112
    Martin Frykstam
    Deltagare

    Hallå Marcus! Har joxat lite med vevhusventilationen på en gammal BMW på sistone. Jag har förstått att en slang ventilerar toppen, en slang leder till insuget och en slang är till för återledning av olja till tråget samt att membranet är till för att reglera undertrycket gentemot vevhuset. Membranet har en fjäder som håller det öppet. Vid tomgång stängs det pga högt undertryck i insuget, när gasspjället öppnas sjunker undertrycket och fjädern orkar öppna membranet och tillåter att vevhusgaser passerar. BMW har haft stora problem med frysande ventilation (pga kondenserad fukt) och det lanserades ett ’cold climate’-paket där slang, membran och oljeseparering isolerats för att förhindra frysning. Borde fungera på liknande sätt i italienska bilar?

    Vill inte starta en oljetråd men det påstås i några av diskussionerna, om problemet ovan, att olja från Mobil skulle vara bättre på att hantera fukt

    #11113
    Marcus Helgesson
    Deltagare

    Varit på verkstad nu. Båda backventilerna släpper UT luft från boxen. Dock ”läcker” den bakre  lite in i boxen om man blåser. (Den som inte går till turbon)

     

    Marcus

    #11114
    Marcus Helgesson
    Deltagare

    Jo, har sett på nätet att BMW och Audi hade mycket problem förr. Fiat-verkstaden, som servade mycket Peugot, sa att de numera hade eluppvärming.  Dessvärre servade de väldigt få Fiat, och de hade inte haft några frysproblem där.

    Alfan behöver troligen också lite isolering…

    Om det nu inte är så att det är backventilen som är problemet. Var ju så pass mycket fukt att det verkar konstigt om det kom från oljan.. Kanske läcker in fuktig luft bakvägen i boxen!

    Isolering skadar dock troligen inte i vilket fall!

    Marcus

    #11115
    Lars Erlandsson
    Deltagare

    Lite klargörande.

    Det är vattenångerna i avgaserna som läcker förbi kolvarna som fryser , kallas för blow-by. Vid förbränningen bildas vatten hela tiden, så det är inte någon  kondens. På vägen från vevhuset till inloppet i insugsröret kyls rören/slangen ner och till sist bildas en ispropp någonstans. På den vägen sitter någon slags oljefälla (burk) som ska separera olja från blow-by gasen.

    Jag jobbar själv med motorutveckling på känd firma på Hissingen. Det är ett känt problem för alla fabrikanter att det kan frysa. man får då isolera eller på annat sätt hindra fartvinden att kyla ner passagen för blow-by gaserna.

    När det fryser till en propp så blir det så högt tryck i vevhuset att någon packning blåser,  så det är inte bara att hälla i ny olja utan man får kolla var det har läckt ut någonstans, kanske behövs byta någon packning.

    Ska kolla min MiTo hur det ser ut, har knappat lyft på huvuven sedan köpet.

    Lars iM

    #11116
    Marcus Helgesson
    Deltagare

    Intressant,

    Jag monterade en tempgivare ovanpå boxen(oljefällan) under motorkåpan. Vid körning i -8 grader i 80km/h med genomvarm motor så blir temperaturen där -2grader. Ligger man som jag gjorde i flera timmar på landsväg hinner det ju aldrig värmas upp och det tillförs vatten som fryser efter hand.

     

    Marcus

    #11117
    Marcus Helgesson
    Deltagare

    Mina äventyr i norr med Giulettan fortsätter.

    Nu börjar det bli riktigt pinsamt! Åkte till en skidanlöggning en timme bort. Skidade under dagen och skulle sedan åka hem.

    BÅDA bakbromsarna fastfrusna!

    Gick inte att köra för att få dom att lossa! Underlaget var hård packad snö. På asfalt hade de säkert släppt.

    Slutade med att jag fick låna en vattenkanna med varmvatten och hälla på för att lösa upp.

    Hur förklarar man i receptionen att man vill låna en vattenkanna mitt i vintern?

    Marcus

    #11118
    Benny Steen
    Deltagare

    jag känner att tillfället påbjuder en informationsfilm om vad som gäller när man klagar på alfa romeo 

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 48 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.