Mitt andra motorhaveri i norr…

Published by Marcus Helgesson on

Forum Allmänt Mitt andra motorhaveri i norr…

Visar 3 inlägg - 46 till 48 (av 48 totalt)
  • Författare
    Igino Cazzola
    Deltagare

Inlägg av Marcus Helgesson på 2015-01-10 18:09

BÅDA bakbromsarna fastfrusna!…

Hade du dragit åt handbromsen?

Jag är fullständigt Räserskadad

Marcus Helgesson
    Deltagare

Skön. Ska kanske påpeka att jag aldrig ägt någon annan bil en Alfa Romeo. Om jag får välja så kommer jag nog aldrig äga nån annan.

Det jag tycker är tråkigt är att utvecklingen verkar gå baklänges. Jag tror Bertonen skulle fungera mycket bättre här uppe! Beredd att slå vad om det. Är kanske så att man ska byta till en 60-70-talsbil. Att man här i norr kör med sina gamla V240 etc här är inte på grund av snålhet som många söderut tror. Från politiker verkar det ju klagas på att Sverige har Europas(?) äldsta bilpark. Det är ju lätt att sitta i Bryssel o klaga på att bilarna inte är miljövändliga etc. Orsaken är snarare att dom startar i -35 grader efter att ha stått en vecka utan motorvärmare. Dom havererar inte efter 2h körning mitt i ödemarken. Man kan lätt se på tempgivaren att motortempen går ner och sätta lite pappskivor på fronten.

Min Giulietta var seg i starten nu efter 4h i -10 utan motorvärmare. I -20/25 tror jag faktiskt inte den skulle starta (även med fulladdat batteri).

Tempgivaren på instrumentpanelen är fejk tror jag. Den visar 90grader när ODB-interfaces säger >70grader. Motortempen varierar mellan 70-77 grader ungefär, trots att det står 90. Så man har ingen koll på vad som händer.

Vid mätning av temperatur ovanpå oljefällan ligger tempen på -6/8 grader vid -10 ute. Inte konstigt skiten fryser.

Vid minusgrader knarrar det från instrumentpanel, dörrkarma och dörrar.

Man fryser vänsterfoten av sig om utetempen är -10 eller lägre. Värmen funkar inte alls till fötterna.

Vindrutetorkarna är monterade så att ingen kupévärme värmer rutan under eller annan värme. Därför fryser de hela tiden fast och smälter aldrig. Så man törs inte dra på dem efter ett tags körning i minus för risk att de sitter fast. Likadant med bakrutans torkare. Ha värmeslingorna på och det smälter, rinner ner fryser vid torkarbladet. Jippi! Nu ska man väl inte ha värmeslingor direkt under torkarbladet, men ni fattar problemet.

På sommaren är den fantastisk. Och det är den på vintern också, väghållning, körglädje etc. så länge den går att köra.

Jag är -lite- besviken på Giuliettan som du förstår. 156an startade i -35 utan motorvärmare! Ingen knarr i kupén. Ingen blå vänsterfot. Fantastisk kupévärme etc. Kanske ska byta tillbaka?

Eller en Bertone?

Marcus

Marcus Helgesson
    Deltagare

Inlägg av Igino Cazzola på 2015-01-10 22:03

Inlägg av Marcus Helgesson på 2015-01-10 18:09

BÅDA bakbromsarna fastfrusna!…

Hade du dragit åt handbromsen?

Nej nej nej nej!

Jag drar aldrig åt handbromsen i minusgrader. Jag drar faktiskt nästan aldrig åt den i plusgrader heller.

Marcus

Visar 3 inlägg - 46 till 48 (av 48 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.