Mjukvaruoptimering

Published by Sven Lennartsson on

Forum Teknik Mjukvaruoptimering

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Sven Lennartsson
    Deltagare

Min 159 2,0 JTD Ti (170 hp) skulle nog må bra av en motoroptimering, speciellt då kraften på lägre varvtal är i klenaste laget. Har då förstått att det är en mjukvaruoptimering som gäller.

– Finns där inga som helst nackdelar med ‘ingreppet’ (annat än ökad risk för blyfot)?

– Finns där någon som gör detta bra i eller i närheten av Ög?

Tacksam för svar // S

PS. Kommer inte åt diskussionerna på gamla hemsidan.

Sven L

Igino Cazzola
    Deltagare

Var ligger Ög?

Jag är fullständigt Räserskadad

Magnus Berg
    Deltagare

Ög = Östergötland

Magnus Berg
    Deltagare

Vad är det för årsmodell? Om du har nybilsgaranti kvar hade jag nog låtit det vänta tills den gått ut.

Annars kan jag rekommendera Turbocenter i Tumba. Visserligen inte i Ög, men du har garanterat närmre än vad jag hade (Gbg).

Jag har ingen erfarenhet av att få det gjort på en sån motor som du har men Turbocenter gav ett väldigt bra och proffsigt intryck samt att det blev ett mycket bra resultat på min bil. 

Kenneth Larsson
    Deltagare

Optimering = trimmning = tumma på säkerhetsmarginalerna i motorlivslängde

Håkan Andersson
    Deltagare

Håller inte med Kenneth. Man bestämmer själv hur hårt man vill gå åt motorn. De första hästarna och den piggare responsen ligger på miljösamvetet. Det på bilen som brukar ta stryk är i första hand motorfästen (riktigt dyrt) , drivaxlar (också dyrt) och bärarmsbussningar eftersom kraften i diesel är “binär”, det kommer mycket på en gång vilket frestar på inblandade bussningar. På diesel kan man köpa trimbox för en billig peng….

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Sven Lennartsson
    Deltagare
    • Turbocenter i Tumba tar 7400 SEK,
    • ett företag i Bohuslän tar 4500 SEK
    • och ett skånskt ca 2500 SEK.

Vad ska man tro efter detta? Är det så att programmeringarna är så olika gjorda att det motiverar den stora prisskillnaden. Eller finns det andra förklaringar?

Mitt syfte med en optimering av motorn är att få bättre kraft på låga växlar. Det vore bra att i tät trafik snabbt komma upp i hastighet och att slippa sitta och vänta till en längre lucka mellan bilarna erbjuds.

Sven L

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Sven Lennartsson på 2014-12-10 14:29

• Turbocenter i Tumba tar 7400 SEK,
    • ett företag i Bohuslän tar 4500 SEK
    • och ett skånskt ca 2500 SEK.

Vad ska man tro efter detta? Är det så att programmeringarna är så olika gjorda att det motiverar den stora prisskillnaden. Eller finns det andra förklaringar?

Mitt syfte med en optimering av motorn är att få bättre kraft på låga växlar. Det vore bra att i tät trafik snabbt komma upp i hastighet och att slippa sitta och vänta till en längre lucka mellan bilarna erbjuds.

Fråga vad det är du får för pengarna. Är det en individuell optimering av just din bil eller bara en uppladdning av en standard tuningmjukvara för din bilmodell? Det förra är mer 7400kr och det senare mer 2500 kr.

Sven Lennartsson
    Deltagare

Då menar du Lars att det är stor skillnad i motorerna på bilar av samma modell.

Sven L

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag förvånas över hur ni resonerar.

På Fiat/Chrysler/Alfa som utvecklar motorerna jobbar gissningsvis flera 1000 duktiga (?) ingenjörer med motorutveckling. Dom spenderar miljarder på prov och simuleringar varje år.

Dom vill inget hellre än att vara bättre/smartare/billigare = ge mera pang för pengarna än konkurrenterna. DVS dom gör sitt bästa!

Om sedan ett fåmansföretag ska kunna göra detta bättre utan att tumma på livslängden är för mig svårbegripligt. Att man får mera power genom att DESSUTOM strunta i lagstiftning kring emissioner är självklart.

Om man är medveten om detta är det inget problem – klart man kan ändra i motormapparna! 

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Sven Lennartsson på 2014-12-10 14:56

Då menar du Lars att det är stor skillnad i motorerna på bilar av samma modell.

Stor och stor, det är ju en definitionsfråga. Det finns alltid tillverkningstoleranser som ger upphov till skillnade mellan olika bilar av samma modell.

Det är ju ganska stor skillnad på arbetet om man kör din bil i rullande lansväg ett par timmar och optimerar eller om man bara laddar upp en ny tunad standardmjukvara (=10 minuters jobb). Sen är det väl upp till var och en att avgöra hur man vill göra. Jag vill bara påtala att det finns skillander så du inte jämför äpplen och päron när du jämför priser.

Tobias Sundqvist
    Deltagare

Det är klart att grejerna slits något mer ju mer effekt man har. Men det är knappast nåt jag skulle bry mig om i detta fallet. Finns många som uppgraderat mjukvaran med gott resultat.  Original vill man ju även ha låg bränsleförbrukning och så vidare. Risken med ett ingrepp skulle väl isåfall vara om man får en mjukvara som är för billig och inte riktigt är ok för bilen, dvs om firman inte skulle veta vad de pysslar med… 

Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89

Nusret Ljevo
    Deltagare

Kcr chip är det mest sålda i Sverige och de ger 3 års garanti.Jag skulle aldrig köpa nån billigt kopia av chipet.Skulle starkt rekommendera till alla att köpa KCR boxen.

http://www.kcr.se/render_homepage_sv.asp?pageid=1&

Sven Lennartsson
    Deltagare

Priserna jag angav i ett tidigare inlägg gäller alltså att man går in i bilens eget styrsystem och förändrar datan där, inte ett chip man själv kopplar in.

Men om ingreppet kostar 7400 SEK är det inte tänkbart för min plånbok

Sven L

Lars Söderman
    Deltagare

Städar lite bland begreppen:

“Chip” avser en minneskrets som sitter monterad inne i ECUn och fram till ca årsmodell 2000 var det genom att byta den minneskretsen man kunde förändra programvaran i ECUn. (ECU betyder Electronic Control Unit och är den gängse benämningen på motorns styrdon.)

Moderna bilar har fasta minneskretsar som man programmerar om på plats i ECUn. Populärt brukar detta kallas att “flasha” ECUn (eftersom det är ett s.k. flash-minne man programmerar om).

De boxar man kan köpa till dieslar fungerar genom att “lura” ECUn att ge ifrån sig mer eller mindre bränsle än det den brukar genom att manipulera insignaler från olika givare (tempsensorer etc.) Dessa kallas lämpligen “trimbox”. KCR är ett av företagen som tillhandahåller trimboxar, och vad jag vet så har de aldrig sysslat med chip.

Begreppet “chiptrimning” andvänds lite slarvigt för alla typer av trimning som enbart handlar om att ändra i motorns (ECUns) programvara, och inte innbär någon mekanisk förändring i motorn, även om det på moderna bilar aldrig längre handlar om att byta ett chip.

“Mappning” är ett annat begrep som förekommer i sammanhanget och där menar man att någon går in och ändrar i de tabeller (mappar eller look-up-tables) i ECUns programvara som styr t.ex. förtändning eller bränslemängd. Jag skulle likställa “mappning” med “optimering” dvs. du får en individuell inställning för just din bil. 
    Begreppet optimering är dock lite luddigt, och man kan ju säga att man flashar om en ECU med en optimerad mjukvara och då mena att den är generellt optimerad för den bilmodellen, men alltså inte för just det exemplaret av bil. 

Skilj på äpplen, päron, bananer och apelsiner så får vi enklare att förstå varandra! 

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.