Momentåtdragning växellåda 105 bil
Published by Roger Forsberg on
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 30 juli, 2014 kl. 09:53 av Björn Sandberg.
-
FörfattareInlägg
-
26 juli, 2014 kl. 14:39 #25908
Ska dra ihop växellådshalvorna på bilen och enligt mekhandbok med 13 Lb ft, ca 17.5 Nm, min momentnyckel startar på 19 Nm. Blir det för mycket, risk för att spräcka något?
Ska man dra lite på känn? låser skruven med Locktite.
GTV 916 3.0 24V -97
26 juli, 2014 kl. 20:38 #25909Är det en klick-momentnyckel?
Jag är fullständigt Räserskadad
27 juli, 2014 kl. 07:44 #25910Om du menar att den klickar till när rätt moment är draget, japp. Trodde det bara fanns sådana.
GTV 916 3.0 24V -97
28 juli, 2014 kl. 10:11 #25911Momentdragning är alltid behäftad med stor osäkerhet, varierande friktion och bristande noggrannhet hos momentnycklarna. Om du drar med nyckeln inställd på 17.5 eller 19 Nm lär inte spela någon som helst roll. Viktigt är att gängorna och brickorna är smorda. Om du vill använda Loctite, så fungerar det i viss mån som ett smörjmedel.
28 juli, 2014 kl. 17:48 #25912Inlägg av Björn Sandberg på 2014-07-28 10:11
Momentdragning är alltid behäftad med stor osäkerhet, varierande friktion och bristande noggrannhet hos momentnycklarna. Om du drar med nyckeln inställd på 17.5 eller 19 Nm lär inte spela någon som helst roll. Viktigt är att gängorna och brickorna är smorda. Om du vill använda Loctite, så fungerar det i viss mån som ett smörjmedel.Låter ju bra, men hur menar du smorda? Dutta på med olja innan man drar åt? Vad gör det för nytta?
GTV 916 3.0 24V -97
28 juli, 2014 kl. 18:20 #25913Jepp, smörj gängor och brickor för att minska friktionen – men du kanske ska ha loctite på gängorna för att låsa muttrarna – ta då ingen olja – det blir ingen bra kombo!
28 juli, 2014 kl. 20:40 #25914En klickmomentnyckels noggrannhet varierar stort över skalan (högre upp på skalan => högre noggrannhet).
Att använda den nedanför det område den är specificerad för; ‘skulle jag inte ge mig på.Jag är fullständigt Räserskadad
28 juli, 2014 kl. 21:46 #25915Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-07-28 18:20
Jepp, smörj gängor och brickor för att minska friktionen – men du kanske ska ha loctite på gängorna för att låsa muttrarna – ta då ingen olja – det blir ingen bra kombo!
Nä det känns som ogjort arbete, Loctite blir det.
GTV 916 3.0 24V -97
28 juli, 2014 kl. 21:50 #25916Inlägg av Igino Cazzola på 2014-07-28 20:40
En klickmomentnyckels noggrannhet varierar stort över skalan (högre upp på skalan => högre noggrannhet).
Att använda den nedanför det område den är specificerad för; ‘skulle jag inte ge mig på.Men 1.5Nm mer än angivet borde ju inte spela någon roll eller?
Få se om jag kan hitta någon som har en mindre momentnyckel än min som jag kan låna en liten stund.
GTV 916 3.0 24V -97
30 juli, 2014 kl. 09:27 #25917Vad man vill åstadkomma är ju en viss förspänning, en dragkraft i skruvarna som håller hop delarna. Utan smörjmedel kan friktionen variera inom mycket vida gränser. Har man otur kan en stor del av åtdragningsmomentet förbrukas i gängan, mycket lite bli kvar till förspänning av skruven.
30 juli, 2014 kl. 09:51 #25918Momentnycklar är sällan de precisionsinstrument man skulle önska. Den noggranne mekanikern provar sin momentnyckel, såsom har beskrivits i KB, även om det var några år sedan…
1. Skaffa en våg. En “fiskvåg”, eller kanske en av de bagagevågar som börjar finnas för en rimlig peng hos Clas O eller Kjell & Co.
2. Kolla vågen! Häng en känd vikt i den och se om den visar rätt! Annars, notera avvikelsen vid olika last.
3. Ställ in önskat moment och kläm fast fyrkanttappen på momentnyckeln i ett skruvstycke.
4. Drag med vågens hjälp till det säger klick. Observera värdet på vågen.
5. Räkna ut vridmomentet: Hävarmslängd i meter x avläst kraft.
6. Om det stämmer, grattis! Annars, ändra momentnyckelns inställning, prova igen. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.