Momentnyckel mm

Published by Mattias Rehn on

Forum Teknik Momentnyckel mm

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Mattias Rehn
    Deltagare

Hej!

Ska ju försöka skruva ihop en bil vad det lider. Har förstått att momentnyckel är ett viktigt verkyg vid återmontering av framför allt det mekiniska. 

önskar alltså tips och råd inför köp. Köper man en eller flera, finns det kvalitetsskillnader mellan tillverkare. Momentnyckeln fungerar väl som ett spärrskaft, kan man därmed använda de vanliga hylsorna?

Några andra tips på specialverktyg som också bör inhadlas tar jag tacksamt emot.

/Mattias Rehn

Lars Söderman
      Deltagare

Från andra forum har jag erfarenhet om att diskussioner om momentnycklar och åtdragningsmoment brukar bli ungefär som oljetrådar, dvs. det gränsar mot religion.

Mitt ingenjörskunnande och min snart 30 åriga erfarenhet  som hobbybilmek säger att man kommer långt utan momentnyckel, men det finns ett fåtal skruvförband på en bil där man verkligen behöver momentnyckel, typexemplet är topplock.
        Att det finns åtdragningsmoment angivna i verkstadshandböcker är inte beroende på att det är kritiskt för varenda skruvförband i en bil, utan det är ett arv från produktionen av bilen där man använder motordrivna verktyg och behöver ha ett värde att ställa in dessa verktyg mot. Till de flesta skruvförband på en bil duger det gott att dra “på känn”.

Det vanligaste när man kör på känn är att man drar för hårt. Tidigare i höstas hjälpte jag ne kompis att montera tillbaka motorn i hans Ducati. Vi hade glömt momentnyckel så vi drog de långa motorskruvarna på känn. Det blev alldeles för hårt och en skruv small av då vi varmkörde motorn. Jag räknade ut att motorblocket blev i storleksordning 0,5 mm bredare pga temperaturhöjningen, så då vill det till att det finns lite elastiskt område kvar för skruvarna att jobba i.

Jag har två momentnycklar i verktygsuppsättningen. En med fäste för 1/2″ hylsor som går mellan 40-210 Nm och en liten för 1/4″ hylsor som går upp till 30Nm. Det tycker jag att jag klarar mig utmärkt med. Den stora nyckeln funkar bra för topplock och liknande. Den lilla är vara skönt att använda då man drar t.ex. kamaxelöverfall i aluminiumtopp så man inte drar sönder gängorna.

Det finns momentnycklar i alla prisklasser, givetvis med olika kvalitet. Det man ska vet om är att  det är ingen exakt ingenjörsvetenskap att räkna ut lämpligt åtdragningsmoment för ett skruvförband. Det finns många osäkerheter i t.ex. friktionsfaktorer, så jag tycker inte man behöver överdriva i att ha momentnycklar med väldigt hög noggrannhet, speciellt inte om man inte planerar att kalibrera dem med jämna mellanrum.
        Man ska också veta att den hederliga gamla momentnyckeln med en pinne som visar momentet inte alls är dålig. Tvärtom så är de förvånansvärt noggranna förutsatt att man inte skadar dem genom att hantera dem ovarsamt.

Jag börjar med att hålla med Lars, man blir lite förvånad

hur löst skruvarna dras när man använder momentnyckel 

Köp inte de billigaste verktygen du hittar. Billiga
        hylsnyckelsatser har ofta undermåligt spärrskaft och så blir det så mycket
        trevligare att meka med verktyg som håller bra kvalitet. Jula/Biltema har ju
        ganska bra verktyg när det gäller hylsor och nycklar. Momentnyckel har ofta
        spärrfunktion och är ett verktyg som är nästan nödvändigt om du skall skruva
        ihop motorn, ja även till andra viktiga skruvförband. ½ tum hylsfäste med ”Quick
        Release-funktion” är väl näst intill standard i en hobbyverkstad. Det krävs
        också ibland att man har dubbel uppsättning av hylsor, lednycklar och fasta
        nycklar. Insex-nycklar av skiftande storlek och även kanske en och annan
        Ribe-bits (hylsa) är ett måste. Insex skall du köpa av bästa fabrikat, de som
        säljs av lågpris-butikerna är ofta mjuka och förstör skruvskallarna. Du kommer
        tids nog att inse vad du behöver. Men ha inte för bråttom, vänta och köp
        verktyg som är till det speciella ändamålet i stället för att använda fel
        verktyg på fel sätt.

Gabriel Eriksson
        Deltagare

Jag köpte biltemas momentnyckel 20-210 Nm (art.nr 10241) för 499 kr. Testade den i utrustningen vi har för att kalibrera momentnycklar på jobbet och den visade sig ha ungefär samma precision som dom svindyra momentnycklar vi använder där. Sen kanske den inte är lika hållbar som dom dyra men för ett lugnt garageliv lär den funka bra iallafall. http://biltema.se/sv/Verktyg/Handve…kel-10241/

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Igino Cazzola
          Deltagare

Klickmomentnycklar har bara acceptabel noggrannhet i den övre delen av skalan. Om du bara tänker köpa en; ‘är det bättre att köpa en som går till ≈ 100 Nm än en som går till ≈ 200 Nm.

Jag är fullständigt Räserskadad

Benny Steen
            Deltagare

tyska ebay har bra med kvalitetsverktyg för rätt pengar, Denna Hazet köpte jag för ca 1100:-  10-60Nm , har en väldigt härlig  kvalitetskänsla !  fjärran från mitt tidigare kamasa momentnyckel…

nackdelen är att man vill köpa mera Hazet.. men det är ju bara ge efter för 🙂

Benny Steen
              Deltagare

här är två oväntade verktyg som man undrar varför man inte skaffat förut!

sprutan är min senaste favvo, perfekt för slippa söl med vätskor, båda på biltema.

Mattias Rehn
                Deltagare

Tack för tips, råd och förslag. Vet inte om jag blev så mycket klokare, dock är jag säker på att jag behöver momentnyckel. Är snickare till professionen och är därmed van att dra av bara h-vete, hellre hårt och mycket är devisen. Skulle därför aldrig kunna dra en skruv eller bult tillräckligt löst utan skulle väl få borra ut ett stort antal skruvar.

Ett par frågor dyker dock upp. Verkar finnas momentnycklar med olika skalor, inom vilka skalor arbetar man vanligtvis när man “generellskruvar” på bilar. När man som jag, är nybörjare och därmed osäker, känns det som kvalitet ligger nära till hands.Trodde att Kamasa tillverkade kvalitetsverktyg men uppenbarligen finns det väsentligt bättre tillverkare.

En annan fråga som dök upp är, vad är ett skruvförband??? Alla termer, verktyg och sidokunskaper som krävs för att skruva bil är nästan mer kunskapskrävande än själva skruvandet, är därför tacksam för all input ni ger.

Benny, vet inte om dina bilder försvann men skulle gärna ta del av dina nya favoritverktyg.

Med vänlig hälsning

Mattias Rehn

Henrik Ahnfeldt
                  Deltagare

Mattias. Jag försöker lögga upp bilder och länkar men tji. Jag får visa i garaget istället. Två av mina favvoverktyg är en stor och en liten muttertång. Finns inte en bromsnippel eller pinnskruv som står emot dem. Ett skruvförband är det du och jag gör hela dagarna. En gipsskiva sitter med skruvförband t.ex. Helt enkelt. Man förbinder (sätter ihop) med skruv, spik, lim, najtråd , gaffatejp etc. Det klassiska gaffaförbandet har väl alla hört talas om?

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Benny Steen
                    Deltagare

Inlägg av Mattias Rehn på 2014-10-14 23:21

Ett par frågor dyker dock upp. Verkar finnas momentnycklar med olika skalor, inom vilka skalor arbetar man vanligtvis när man “generellskruvar” på bilar. När man som jag, är nybörjare och därmed osäker, känns det som kvalitet ligger nära till hands.Trodde att Kamasa tillverkade kvalitetsverktyg men uppenbarligen finns det väsentligt bättre tillverkare.

Benny, vet inte om dina bilder försvann men skulle gärna ta del av dina nya favoritverktyg.

jag har uppdaterat med bilder nu.  Helt otroligt dåligt att 2014 ett  kommersiellt framtaget webforum inte klarar enkla funktioner som hemmakodarna fixade för för 15 år sedan. Sluta betala fakturorna tills leverantören fixat det.

Ang momentnycklar så behövs dom inte alls. Om man inte skruvar inuti motorerna och kan lära sig att inte dra för hårt i aluminiumet.

Ett enkelt sätt att låta bli att dra för hårt är att använda “stub” nycklar. dom är bara ca 50 av längen av en normal fast nyckel.

Benny Steen
                      Deltagare

Här är en bra grej för att kona egna broms /kopplings rör. kostar ca 400:- på ebay.uk.  tillräckligt liten och smidig för kunna kona direkt där röret kommer fram.

Episkt  bättre än plåtbiten som säljs av jula/biltema etc.

Sök på Franklin Tools Hand Held Brake Pipe Flaring Tool AF2003 3/16″

Have one to sell? Sell it yourself

Franklin Tools Hand Held Brake Pipe Flaring Tool AF2003 3/16″ SAE

Have one to sell? Sell it yourself

Franklin Tools Hand Held Brake Pipe Flaring Tool AF2003 3/16″ SAE

Igino Cazzola
                        Deltagare

Inlägg av Mattias Rehn på 2014-10-14 23:21

inom vilka skalor arbetar man vanligtvis när man “generellskruvar” på bilar…

M8 nominellt moment 24 Nm -> M14 nominellt moment 128 Nm.

Jag är fullständigt Räserskadad

Martin Sipek
                          Deltagare

Igino, vad betyder nominellt I det här fallet?

Lars Söderman
                            Deltagare

Inlägg av Martin Sipek på 2014-10-16 07:59

Igino, vad betyder nominellt I det här fallet?

Standardmoment som rekommenderas av skruvtillverkare för skruv i hållfasthetsklasss 8.8 som är det absolut vanligaste.
                              95% av angivna moment i en typisk verkstadshandbok är just standardmomentet för skruven i fråga.

Benny Steen
                              Deltagare

24Nm för en m8. 

det är löjligt lite 🙂 , inte många som drar “allmänna” skruvförband så löst på känn.  mig själv inkluderat.  när börjar en 8.8 m8 deformeras ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.