Momentnyckel mm

Published by Mattias Rehn on

Forum Teknik Momentnyckel mm

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Mats Nilsson
    Deltagare

På mina sudar och 33:or är det mycket fingäng.Så där är jag noga med momentnyckel.Annars drar man snart sönder en bult.Speciellt när man som jag håller på med lastbilar på dagarna .Rör det sig om andra vanliga stdstigningar tycker jag det funkar med “på känn”

När det gäller biltemas momentnycklar och spärrskaft så får man  kolla hur bra ihopskruvade dom är.Tror jag har får efterdra varenda spärr och momentnyckel jag har.Har hänt att det saknas skruvar efter en tids användning.

När det gäller att dra M8 med momentnyckeln så brukar jag allt dra lite till.Som sagt, det känns löjligt löst draget Fast det kanske beror på att momentnyckeln brukar vara lite längre än det vanliga spärrskaftet

Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

Lars Söderman
      Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2014-10-16 13:05

24Nm för en m8. 

det är löjligt lite 🙂 , inte många som drar “allmänna” skruvförband så löst på känn.  mig själv inkluderat.  när börjar en 8.8 m8 deformeras ?

8.8 har 800Mpa i brottgräns och sträckgränsen är 80% (0.8) av brottgränsen. Stigningen är 1,25mm/varv och sen är det bara att börja räkna!

Gabriel Eriksson
        Deltagare

Inlägg av Igino Cazzola på 2014-10-14 20:50

Klickmomentnycklar har bara acceptabel noggrannhet i den övre delen av skalan. Om du bara tänker köpa en; ‘är det bättre att köpa en som går till ≈ 100 Nm än en som går till ≈ 200 Nm.

Nu vet jag inte vad du menar med acceptabel noggrannhet men eftersom jag har kalibrerat min momentnyckel så vet jag åtminstone vad just den presterar och den höll sig klart inom den utlovade felmarginalen på ±4% genom hela skalan. 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Mattias Rehn
          Deltagare

Hej, och tack för alla tips även om det blev lite avancerat för mig ju längre diskussionen pågick.

Momentnyckel nu inköpt iaf, blev en Bacho 10-100 Nm. Köpte också bladmått 0,05-1,00 (0,05 ökning per blad, 20st), bra att ha när jag ska ställa ventilerna.

Blev även ett set Völkel gängtappar (M3-M12), gänggrejor till skruv och matchande borrar. Verkar även finnas ett slags mall för att mäta gängor på skruvar. Måste bara lägga in en bild på gänget, skulle kunna stå prydnad.

Ska handla ett motorstativ och uppsugarsprutan som Benny tipsade om. Men behöver man köpa avdragare och en påpressare för tex hjullager och liknande eller lämnar man bort sånt till verkstad? Gärna fler tips på bra att ha grejor.

Mvh

Mattias

Igino Cazzola
            Deltagare

Inlägg av Mattias Rehn på 2014-10-24 19:52

Köpte också bladmått 0,05-1,00 (0,05 ökning per blad, 20st), bra att ha när jag ska ställa ventilerna…

BÖÖÖh Error! Jag kan ta med riktiga den da’n du behöver.

Jag är fullständigt Räserskadad

Mattias Rehn
              Deltagare

Ok, det var som tusan. Ska inte ta egna beslut, visste att det skulle bli fel. Vad blev fel?

Ta med bladmåtten så tar jag med kappelotterna, vilken dag som helst.

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.