Montera oljepumpen på en nord-motor

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Montera oljepumpen på en nord-motor

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Jag har nu “provmonterat” oljepumpen på den nordmotor jag håller på att skruva ihop. Men jag är fundamentalt osäker på om den sitter rätt. Problemet är skåran som driver fördelaren. Den måste sitta rätt har jag förstått för att tändningen ska bli rätt. Men jag tycker att instruktionen i min manual är en smula otydlig på den punkten.

I mitt fall är toppen och kamkedjan av. Det betyder med andra ord att i detta skede behöver jag inte ta hänsyn till ventilernas läge(?). Instruktionsboken ägnar mycket uppmärksamhet åt märkningar på de nedre kamkedjedreven. Märkningar som mina drev saknar. Och så har den en schematisk bild av hur skåran längst upp på oljepumpen ska sitta. Man jag har svårt att översätta den till verkliga förhållanden.

Någon här som kan tala om hur skåran ska vara orienterad för att det ska bli rätt? Kolven i 1:ans cylinder är i TDC.

Jag har märkt ut skårans riktning med ett gult streck. Den mindre “halvan” av huvudet är framåt.

Min handboks illustration.

Fördelaren (en Ignite 123) som jag tänkt använda gör mig inte klokare.

Stockholm

Sune Karlsson
    Deltagare

Jag kan ha helt fel, men min intuition säger att det borde inte spela någon större roll. I slutändan handlar det ju om bara om att tändkablarna hamnar rätt och att rotorn i fördelaren pekar på ettans cylinder när den står i TDC för kompressionsfasen. Vrid bara fördelaren när du satt dit så att den pekar något av stiften i fördelarlocket, det blir då ettans cylinder och du har samtidigt bestämt vad som är kompressionsfasen.
    Om jag ska tolka illustrationen ska du vrida drevet i oljepumpen ett kvarts varv medurs och rotorn ska då peka framåt på ettans cylinder. Men som sagt, borde inte spela någon större roll förutom att det kan förvirra nästa person som ska meka med motorn.

Går det så går det...

Robert Hultman
    Deltagare

Tack Sune!
    Man kan väl i värsta fall märka upp fördelardosan, så att eventuella framtida mekar vet vad som är vad. Eller så får man lita på att de följer tändkablarna.

Stockholm

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.