Mörka backspeglar Stelvio

Published by Mats Steenberg on

Forum Allmänt Mörka backspeglar Stelvio

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Mats Steenberg
    Deltagare

Hej ! Undrar över funktionen som är på min Stelvio att backspeglarna mörknar allt eftersom när det börjar bli kväll /dagsljus tunnlar m.m så man inte skall bli bländad etc som jag förstår ?
      Tycker funktionen inte är riktigt tillfredställande, då jag på andra bilar utan denna funktion aldrig vart besvärande med bländning etc samt att jag upplever det som att man ser riktigt dåligt i dom i mörker då dom är ännu mörkare !!
      Vad är vitsen med detta ? Kan man ställa in graden av hur mörka dom ska bli eller nått liknande ?

Ha det gott

Gustav Holmdahl
      Deltagare

Har likadana speglar i min Giulia och tycker det funkar bra. Hade samma funktion på en tidigare Skoda Superb och det var ungefär samma funktion där. Möjligvis att Alfans speglar är aningens mörkare, men man ser ju föremål i speglarna. Mörka är ju dessutom det de ska vara då de ska motverka bländning. Har kört 5300 mil nu och inte blivit bländad av bakomvarande hittills.

Jag har mediummörk solfilm i min bil, vet inte om det spelar in på resultatet.

Giulia 20 Super

Gustav Holmdahl
        Deltagare

Förtydligande. Speglarna blir inte mörkare bara för att det är mörkt ute. De blir mörka när bakomvarande bil lyser i din spegel. Bilen mäter skillnaden i ljus mellan omgivningen och de bländande strålkastarna. På dagen behövs ingen mörkare spegel eftersom omgivningen är ljus den också, på kvällen tonas spegeln om skillnaden mellan omgivningens ljus och bländande strålkastare blir för stort.

Giulia 20 Super

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.