Motor fönsterhiss 916 Spider

Published by Hans Carlstedt on

Forum Teknik Motor fönsterhiss 916 Spider

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Hans Carlstedt
    Deltagare

Hej,

Vänster fönsterhiss har slutat fungera på min Spider. Motor går men det kommer enbart ett hackande ljud. Jag har fått upp rutan genom att hjälpa till att dra i den när jag försöker köra upp den.

Jag har plockat bort dörrsidan i hopp om att kunna ta bort motorn och eventuellt sätta dit en ny. Känner dock att det är otroligt ont om plats och svårt att lista ut hur man gör. Har dessutom en viss rädsla att förlora fingrarna på köpet:-)

Kan man klara det själv med hjälpliga instruktioner eller ska jag lämna in bilen? Byter man bara motor eller hela mekanismen?

/Hasse

Boris Vukman
    Deltagare

Motorn sitter fast med 2 eller 3 skruvar och väldigt lätt att plocka ner om du har rutan i rätt läge så du kommer åt den (höger sida när du är vänd mot dörren inifrån). Jag har gjort det på min GTV 916 -02. Ny beg motor plockade jag från en Fiat Punto ifrån “självplock” – skroten. Kabelanslutingen är densamma.

Mvh Boris

Hans Carlstedt
    Deltagare

Tackar. Jag vet ju inte vad som är trasigt på den ännu men det låter som att det skulle vara trasiga kuggar på ett hjul eller liknande. Är det svårt att få rutan att hamna rätt och gå ner en centimeter vid öppning osv?

Lars Johansson
    Deltagare

Det går att jobba i dörren. Jag har nyligen gjort det, men utan verkstadsmanualen hade det blivit svårt. Jag skrev ut alla aktuella sidor från manualen så att hade koll på allt. Där finns också instruktion för justering av rutan. Har du fortfarande behov av manual och instruktion så hör av dig.

larsjoh51

Hans Carlstedt
    Deltagare

Hej,

Jag har skjutit på bytet av motor pga att det känst besvärligt. Är dock lite stressad av att det snart måste påbörjas eftersom våren snart är här. Det vore jättesnällt om du skickar över instruktionerna du haft nytta av. Min epost borde du se i kontaktuppgifterna. Hör av dig annars.

mvh Hasse

Anders Petrini
    Deltagare
    Som vanligt problem med att skriva på forumet. Jaja här kommer en länk till när jag grejade förra året. 

Nähe funkade ju inte heller, att det inte ens går att klistra in en länk suck. Sök på petrini så borde du hitta mitt inlägg, med bilder. Ska testa att kopiera in igen. 

916 gtv 30 24v

Anders Petrini
    Deltagare
    Filip Norén
    Deltagare

Din beskrivning av problemet låter likt det problem jag hade. Efter att ha fettat in allt och dragit åt skruvarna – främst den stora längst ner som håller den vertikala skenan – samt justerat in rutan att passa ordentligt mot tak//a-stolpe/b-stolpe så går den problemfritt. Irriterande nog går den mkt bättre än den på andra sidan så… får riva den sidan också och upprepa proceduren. 

GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.