Motor renovering 164 QV
Published by Annie Kärävä on
- Detta ämne har 54 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 11 juni, 2015 kl. 20:44 av
Annie Kärävä.
-
FörfattareInlägg
-
3 februari, 2015 kl. 08:48 #47695
Positiv är en karaktär som kanske inte är bra i alla lägen..
Min 164 QV var till besiktning 20141018 och klara sig galant förutom ett litet men ak så farligt bensinslang spricka. 400m från besiktningen så slocknade bilen helt och fick bokseras hem. Felsökning på amatörnivå påbörjades. Bränslepump, bränsleslangar byttes. Bilen startade inte, inga felkoder.. men ingen ström fram till tändspolen heller! Ahh.. kanske Crankshaft Position Sensor, inköptes. Upptäcker att drivrem måste bort och vintern var på ingång så bilen bokserades till verkstad för byte.
Lång historia kort efter byte av Crankshaft Position Sensor, bränsle fanns fram med tryck, ström fanns till tändspole bilen startar ej, då upptäcker efter ny felsökning att kamremmen var av, surt! Komp test utfördes och såg inte bra ut bara 50% av vad det skulle vara på minst 3 så var det inte någon ide att fortsätta.
Beslut togs, den ska få ny eller renoverad motor, den är värd det och mannen har lovat att köra lite längre sträckor så bilen inte bara går 100mil om året som nu då jag kör den till jobbet 7km och då endast på vintern.
Motor är ur och allt satt som berget men toppen ser ut att ha klarat sig 🙂 så verkstaden fortsätter sin dissekering och försöker finna om något är för slitet för att räddas.
Foton kommer varefter.
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
4 februari, 2015 kl. 15:55 #47696Helt rätt att rädda den!
Kommer ihåg att jag såg den vid nåt tillfälle när Filip ägde den, skit snygg QV.
Tråkigt med motorn men ska bli intressant att följa renoveringen, glöm inte att ladda upp många bilder
//Fabian
7 februari, 2015 kl. 19:03 #47697Lite bilder på motoren
Motorn ur bilen
Lite märken finns på kolven i mitt, men inte farligt mycket
Kamremmen som gick av
Två ventiler som är lite trötta
Två lata ventiler till…
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
7 februari, 2015 kl. 20:16 #47698Snyggt och prydligt i verkstaden +1 på den.
8 februari, 2015 kl. 10:11 #47699jag har kanske packningar..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
13 februari, 2015 kl. 23:01 #47700Nu går det fort, topparna blir skonsamt renoverade, minimum planade, alla delar nya, musseltvättad och färdiga nästa vecka. Så nu blev det bråttom Var och hämtade lite delar som ska putsas (kromadeinsugsrör) och andra delar som ska yt-rost fixas och målas, men all motorkablage och gummislangar ska bara bytas hoppas det går att få tag i
men lista är längre än så förutom de “måste vid kamremsbyte”. Tvätt av “ramen under motorn” ska yt-rost fixas och målas.
Funderar på att byta koppling när den ändå är lätt tillgänglig och kamaxlarna, de fick nog stryk av att kamdreven behövde värmas till röd glödande för att komma loss, vattenpump, kylare, termostatshus, motorfästen. Kul bilen blir som ny under huven det gillar jag, semestern +2år dyker rakt ner i bilen på en QV. Varför gör vi detta? Ja, bilen har vi, den är som ny invändigt, rostfri, bättre komfort än de flesta bilar, nya bilar kommer inte i nääärheten av en Busso i en 164 QV
Jag vill även tacka min man att han har förstående för en fru med QV influensa..
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
13 februari, 2015 kl. 23:04 #47701Kul med ny projekttråd!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
19 februari, 2015 kl. 20:33 #47702Då var beslut taget endast NOS eller nya delar ska i bilen. Det enda som verkar vara svårt är kamdreven och alla motor kablage. Men det går framåt listan även om den var till var lång.. Vi hadde en del delar själv som vid närmare studie passade endast superr eller tidiga 164 eller inta bara på QV, så de kommer i lägga ut till försäljning på ebay, då vi har inventerat och fått ePer nr på alla delar. Vi kommer även att lägga ut en tråd med “Best Practis” hur du finner ePer nr mm och söker efter billigaste möjliga del på nätet om den inte finns att köpa av leverantören. Jag vet nu att min är en “sen” M3 QV och de gav en del mindre möjligheter till att finna “rätt del”
För er som tvivlar på att 164 QV Q4 är en framtida klassiker kan jag säga att med vad det kostar att bara renovera “Top Notch” i dag så kommer 99% att hamna på skroten och få fina rostfria ex bli kvar på markanden är obetydlig så jag räknar med att min om ca +20 år kommer att vara en av de få tillbaka
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
20 februari, 2015 kl. 18:04 #47703Kan man tänka sig att enda delen vi inte kan få tag i ny är plast delen över kamremmen…
Strut (upper timing belt cuver) ePER 60576458
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
20 februari, 2015 kl. 19:24 #47704Tråkigt med raset men härligt att du tagit beslutet att gå fullt ut med renoveringen av motorn. Kör så det ryker.
21 februari, 2015 kl. 15:00 #47705Tack det värmer, i detta fall följer vi hjärtat och inte det sunda förnuftet.
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
24 februari, 2015 kl. 22:20 #47706Nu börjar delar levereras från alla delar av EU och US. Min bättre halva har mutat sin reception att ta emot paketen (med svensk godis) då de är billigare att sända paket till Danmark 🙂
Vi konstaterade att även kopplingen ska bytas, men hur kul är det att upptäcka att det är samma koppling till Lancia Delta Integrale?
Vi har en orginal liggande själva på hyllan från våran Integrale så kanske får Deltan ge lite av sina delar till 164 QVn..
Men fortfarande verkar dreven till kammarna vara den stora utmaningen! Har du NOS drev ligande Låt dem inte ligga på hyllan ring mig, snälla..
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
26 februari, 2015 kl. 21:26 #47707Då har gubben lyckats med lite bilder 🙂
Eländet före, ett par ventiler sitter lite snett, men inte mycket, men i alla fall förr mycket
Dreven satt så hård att det krävdes många timers värmande, och två av dom gick rakt in i väggen flera meter bort när dom släpte.
20 år i tjänst synns även om bilen inte rullat så mycket… Vi har konstateret att den har rullat för litet dom senaste åren! Så mycket av det vi ser har vi årsakat kommer fram tidigare än annars, men mycket hadde behövats bytas i alla fall inom kort.
“Bytt till nytt!” åh ja, om det finns… Tyvvär blev det inte bygt många QVs, och många delar på motorn blev bytt till Q4 och Super motorn, så delar som är specificka för QV’en hänger inte på träden…
26 februari, 2015 kl. 21:39 #47708Ser ut som det var tid med en rejäl demontering och uppfräschning av alla delar! Spar inte gamla slangar och jox – bara att byta rubbet tyvärr!
Kolvarna är sotiga – gasar ni inte tillräckligt
26 februari, 2015 kl. 21:50 #47709Denna har vi INTE lyckats hitta nogånstans, och vill gärna byta. Tips välkomna!! Övre kamremskåpa, eper 60576458
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.