Motor Tickar – Alfa mito 1.4 tb

Published by Gianfranco Vedda on

Forum Teknik Motor Tickar – Alfa mito 1.4 tb

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31621
    Gianfranco Vedda
    Deltagare

    Hej!

    Jag behöver hjälp med att hitta felet på min bil. I lördags var jag ute och körde med min Alfa på motorvägen, inga konstigheter alls. När jag sedan stannade vid ett rött ljus så märkte jag att någonting inte stämde. Bilen darrade som satan och motorn miss tände. Samtidigt som detta hände så började jag höra att motorn tickar högre än vad den brukar/bör göra.

    Jag lämnade in bilen på diagnos, och dem sa att det är motoroljan. “Okej???” tänkte jag, eftersom jag hade inte bytt olja länge sedan. Då sa jag att det kan inte stämma och bad dem felsöka vidare. En stund senare ringde dem mig med att bilen ger felkod om miss tändning på cylinder 1 och att det är troligtvis spolen som är trasig. (Bilen går endast väldigt dåligt på tomgång när motorn är varm). 

    “tickandet då?” frågade jag dem. Och då sa dem att det berodde på oljan. Som tidigare sagt så sa jag att oljan är ny och det är oljan som alfa rekommenderar.

    Då tittade jag runt på nätet för att se vad som kan vara felet. Jag hittade bland annat några videos på youtube om motorer som tickar samma som mina, och då har det handlat om multiair systemet som har havererat.

     

    Jag frågade verkstaden om dem har tittat på multiair systemet om felet ligger där. Då sa dem att ljudet kommer just från cylinder 1 på insidan av motorn mot kupén, där multiair systemet ligger.

     

    Finns det någon här som har haft ungefär samma problem med sin bil som jag har? Är det multiair systemet som måste bytas ut? Vad handlar det om för kostnad?

     

    Bil: Alfa mito – 2010.

    Motor: 1,4 tb multiair (170hk)

    Miltal: 7500

    #31622
    Sam Helgesson
    Deltagare

    Tråkigt att höra.

    Var i sverige lämnade du in bilen, och var det en auktoriserad firma? (du behöver inte uppge namn på firman) Men jag rekommenderar verkligen att ta den till en Alfa-firma.

    Som du googlat fram är det är inte helt ovanligt att MultiAir enheten slits i förtid. Båda de Giuliettor jag ägt/äger har råkat ut för det. Den först vid 4k mil (hos näste ägare) den andra nu vid 9k mil.
    Det första raset gick på garantin. Det andra nu är ett försäkringsärende. Så har du helförsäkring på bilen är det bara att anmäla.

    Ska du köpa delar så kostar en multiair enheten runt 6500kr, Vad jobbet går på har jag ingen aning om,  man måste ha FIATSs diagnosikverktyg då man, om jag förstått rätt, behöver programmera den nya enheten efter bytet. Det är även en del packningar som skall bytas. Enheten sitter ju jäkligt tillgängligt, så har svårt att tro det går på mer än 3-4h i arbetstid.

    Hoppas det löser sig! 

    #31623
    Gianfranco Vedda
    Deltagare

    Bilen blev inlämnad i Malmö hos en auktoriserad alfa verkstad. Det blir troligtvis ett försäkringsärende på detta, då jag har helförsäkring på bilen.

    Tycker fortfarande att det är konstigt att dem inte konstaterar det direkt, utan går på andra små grejer. Kanske för att tjäna mer pengar?

    Verkstaden skulle iallafall återkomma med en kostnad på att byta ut det. Troligtvis så går det inte att byta för bara en cylinder, utan man får byta ut hela enheten, vilket är lite bökigt vad jag har förstått.

    Blir det en kostnad som är högre än självrisken så blir det via försäkringen iallafall. Jag är redan uppe i 1300 kr för felsökningen bara 

     

    Tack för ditt svar!

    #31624
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    När jag skulle köpa min Giulietta kollade jag runt i de olika italienska Alfa Romeo forumen för att lära mig mera om plus och minus av de olika motorvarianterna av 1.4. I Italien har man eller har man haft flera st även beroende om de monterades på Mito eller Giulietta,, Turbo och icke turbo, 105 hp, 120 hp, 150 hp och 170 hp etc.

    1.4 TB skriver du men inte Multiair fast vad jag läser sedan är att det handlar om en sådan version av 1.4 turbomotor.

    I alla fall, enligt många på dessa forum skriver man att Multiair t o m 2011 har problem med ett visst slitage av någon komponent i turboenheten som har reviderats i de senare producerade exemplaren. Jag tror ha sett även några bilder av komponenten i turbon men kommer inte ihåg var.

    Jag vet inte om det har funnits en återkallelse kampanj för detta men det borde agenten eller åf veta. 

     

    Alberto

    #31625
    Gianfranco Vedda
    Deltagare

    Mitt problem som jag har på min kommer inte från turbon, utan det kommer från själva motorn. I min bil sitter där iallafall en Garrett turbo, som är väldigt kända på att göra bra turbiner osv. Är inte säker på om dessa motorer har det från början, eller om turbon har blivit bytt redan av förra ägaren.

     

    Iallafall, idag har verkstaden återkommit till mig med pris på att lösa problemet. 9500kr för multiair enheten och 4000kr för arbetet. Jag ringde direkt försäkringsbolaget.

    Det kommer förhoppningsvis (om försäkringen säger ja, vilket dem bör göra) bli åtgärdat via försäkringen, gärna innan helgen (om jag har tur), så får jag leva med självrisken som jag får betala ut.

    #31626
    Rickard Bergh
    Deltagare

    har du lämnat den på autoklinik i arlöv så är dom inte auktoriserade som alfa verkstad längre. dom har sagt upp detta. sedan har dom inte någon godkänd alfa tekniker sedan jag slutade där och gick till hedin bil i lund. 

    enda auktoriserade som finns kvar i malmö är hedinbil vid jägersro. 

    multigir modulen har jag bytat ett antal på mito , giuliettor . vanligt att den packar ihopa och strular med lysande motorlampa.. 

     

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #31627
    Gianfranco Vedda
    Deltagare

    Inte autoklinik heller, utan jag lämnade in den hos hedin bil på Jägersro.

    Det hade varit intressant och veta hur mycket jobb det är egentligen att byta ut detta systemet, samt hur lång tid det tar att göra.

    Är det delar som verkstäderna har på lager (då det händer så ofta) eller dem beställer hem det när det händer?

     

    Motorlampan har inte gått igång, utan man hör tickandet samt att den går dåligt på tomgång när motorn är varm. Kanske hann att lämna in den innan den rasade helt? 

    #31628
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Två video om haveri med Multiair. Kanske inte alls samma som i detta fall men flera vittnesmål och symptom finns att hitta.

    Tyvärr är ekvationen för få exemplar = för lite kompetens hos verkstäderna ett faktum. Det skulle i alla fall inte skada med lite ödmjukhet och användning av internet och moderna kommunikationsmedel för att få lite tips och råd även om man är en duktig bilmekaniker.

    Alberto

    #31629
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Inlägg av Gianfranco Vedda på 2016-05-03 19:47

    Inte autoklinik heller, utan jag lämnade in den hos hedin bil på Jägersro.

    Det hade varit intressant och veta hur mycket jobb det är egentligen att byta ut detta systemet, samt hur lång tid det tar att göra.

    Är det delar som verkstäderna har på lager (då det händer så ofta) eller dem beställer hem det när det händer?

     

    Motorlampan har inte gått igång, utan man hör tickandet samt att den går dåligt på tomgång när motorn är varm. Kanske hann att lämna in den innan den rasade helt? 

    om dom har på lager vet jag inte. men det är  snabbt med hem leveransen.  det tar ett antal timmar och byta det. du ska även byta olja och filter i samband med detta.  hedin i malmö har några bra killar som jobbar med alfa.  när den är bytad så ska man fylla den med olja manuellt. det ska sedan göras en inlärning i motorsystemet och alla parametrarna ska bli rätt. tar sin lilla tid och göra detta. är en del man får plocka bort med innan man kommer åt den under ventil kåpan. delen är dyr..

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #31630
    Gianfranco Vedda
    Deltagare

    Tack för svaren!

    just nu väntar jag på att verkstaden ska ringa mig när dem har fått klartecken från försäkringsbolaget. Kommer hända idag enligt verkstan.

    förhoppningsvis tar det inte allt får lång tid tills jag kan sätta mig vid ratten av bilen igen. Alfa är en alfa, så är det. 

    #31631
    Gianfranco Vedda
    Deltagare

    Uppdatering:

    Nästan två veckor har gått och jag har inte fått tillbaka bilen ännu.

    Ringde verkstaden idag, dem sa att den kunde bli klar idag (vilket den inte blev). Körde dit efter jobbet för att kolla om den står där ute innanför grindarna, och det gör den fortfarande. Exakt på samma plats som den stod på för två veckor sedan.

    Börjar misstänka att dem inte ens har börjat reparera den ännu….

     

    Vad kan jag ens göra åt detta?

    Någon som har tips att dela? Nu har jag snart varit utan bilen i 2 veckor. Ska jag begära ersättning för detta?

    #31632
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Jag har inga tips tyvärr och blir väldigt besviken när jag hör sånt.

    Som jag skrev tidigare är för få exemplar ofta = för lite kompetens och i ditt fall även för litet engagemang och nedprioritering.

    Jag skulle kolla med ARN och konsumentverket men sedan måste du vara säker att de har lämnat någon sort leveranslöfte som de inte har hållit.

    Självklart borde de åtminstone kompensera dig med en rabatt på slutnotan och ge dig en ersättningsbil för den resterande perioden fram tills bilen är reparerad.

    Hade jag bott i södra Sverige hade jag ofta övervägt att ta mig söderut för att få bilen reparerad (det säger jag utifrån direkt erfarenhet av flera jag känner som har faktiskt gjort det). Många verkstäder jobbar ofta halva dag på lördagarna där nere. Man kan åka på fredag kväll komma fram på lördag lämna in bil ha kul på helgen (titta på en fotbollsmatch, gå på restaurang m m) flyga hem och gör resan baklänges helgen efter. Timpriset i norra Italien eller södra Tyskland ligger på mellan 50 och 70 €, alltså kan en del av resan betalas av det om arbetstiden ligger på 10 timmar och uppåt.

    Ja, kanske några tycker att jag överdriver och visst…..jag kanske gör det men inte så mycket man kan tro. Har läst på flera ställen och t o m på detta forum att kamremsbytet (hela kittet) på vissa modeller kan ta mer än 13 timmar. Jag har kollat runt där nere och aldrig fått mer än 10 timmar. Kolla t ex prislistan här http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_romeo_servicing.shtml 

    Lycka till med bilen! Ha bara lite tålamod och du får se att det kommer att lösa sig! 

    In bocca al lupo!

    Alberto

    #31633
    Gianfranco Vedda
    Deltagare

    Jag är också väldigt besviken just nu. Jag blev lovad till att den skulle bli klar idag, men det blev den inte. Det som irriterar mig mest är att bilen står där utanför fortfarande, och har gjort det de senaste 1,5 veckorna. Dem har inte ens rört min bil ännu.

    Den dagen som jag lämnade in bilen (prick kl.7 på morgonen) så felsökte dem den direkt, inga konstigheter. Då var dem super snabba. Men sedan när jag nämnde “försäkringsbolaget” så tog dem en kopp kaffe och tog det som det kom.

    Dem sa från början att dem skulle få in delarna i Tisdags. Ringde dem i Onsdags och frågade hur det gick. “ja, vi väntar fortfarande på någon liten del, men den kommer idag”, okej sa jag. Ringde dem sedan idag och frågade om den blir klar idag eller inte, eftersom jag hade redan planerat med jobbet att jag skulle hämta den idag. “Den blir kaaanske klar idag, men vi ringer innan 4 när den är fixad”. Då var min första fråga om dem har ens börjat göra något på den, och då sa dem att den står i verkstaden och håller på att repareras. 

    2 Timmar efter de samtalet så stod jag utanför verkstaden, och där står min bil fortfarande, helt orörd.

    Eftersom jag tar det via försäkringen så kan dem inte ge mig rabatt på slutnotan sådär, utan jag måste betala självrisken oavsett, eftersom det går till försäkringsbolaget.

    När det gäller att åka till italien..jo, det är ju kanske det bästa om man ska göra ett större arbete på en speciell alfa där det finns endast 100 exemplar av i världen (som min t.ex.), men min hade inte klarat av att köra ända ner till italien med trasig multiair system i motorn. Jag hade nog tur att jag kunde köra hem från vellinge då jag märkte ljudet ända hem till malmö och sedan kvällen därefter köra bilen till verkstaden.

     

    Jag tror mest att dem som jobbar där vill inte ta detta jobbet, eftersom dem vet att det är ett jobbigt arbete som tar flera timmar. Dem väljer ju säkert en vanlig service på alla de andra bilarna först, då det är lättare och går snabbare och tar min när det passar dem.

    Hade det varit något enklare så hade jag gjort det själv och hade haft en fungerande bil veckor tillbaka.

    #31634
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Sorry, jag tänkte inte på att det handlar om ett försäkringsärende men då borde det vara ännu mer intressant att få fart på reparationer då de inte behöver ens diskutera eller “förhandla” priset, eller är det just det som gör dem osäkra på hur man skall hantera ett sånt ärende? I så fall visar de ännu en kompetensbrist.

    Naturligtvis gällde inte utlandsresan i ditt fall då du inte hade bilen körbar.

    Det mest irriterande är om de ljuger för kunden och hittar på en massa ursäkter utan att tänka att en kund kan faktiskt kolla.

    Nu hoppas jag att bilen “råkade” hamna på samma ställe där de hade den från början men lika som du misstänker jag annat och som en som hette Giulio Andreotti sa en gång “A pensar male spesso si indovina!”.

    Alberto

    #31635
    Rickard Bergh
    Deltagare

    hallå. 

    detta är inget kul att läsa. 
    maila till mig på jobbet så ska jag förmedla till en person som kan ta tag i detta och kolla upp vad som hänt och varför.
    kommer bifoga tråden så han kan läsa det med. 
    jag vill ha ditt telnr och regnr på bilen så kollar han upp detta och ser till så du blir kontaktad. 

    mvh
    Rickard “Alfaspecialisten” Bergh
    rickard.bergh@hedinbil.se

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.