Motoralternativ i 159

Published by Martin Krook on

Forum Allmänt Motoralternativ i 159

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22147
    Martin Krook
    Deltagare

    Nu är det många år sen jag sålde min 156 JTS Selespeed och har varit Alfalös sen dess. Men nu funderar på att skaffa mig en 159 och tänkte höra vad era erfarenheter säger om driftsäkerheten på de olika motoralternativen? Diesel eller bensin spelar ingen roll. Det jag har läst efter lite snabb sökning ar att man ska se upp med kamkedjan på 2.2 och 3.2 JTS, är det korrekt? Efter som det ofta är köer på väg till jobbet så tänkte jag mig i första hand automatlåda men det kanske finns till samtliga motorer även om det kan vara lite svårare att hitta begagnat.

    /Martin

    #22148
    Nusret Ljevo
    Deltagare

    Skulle starkt rekommendera  2.0jtdm som var senaste motorer i 159 modeller med euro 5 och snålaste av alla och mest pålitliga.

    #22149
    Sven Lennartsson
    Deltagare

    Har just en sådan JTd-motor på min 159 SW Ti. Mjukvarumoddad ger den ca 200 hk. Och används manuella växellådan rätt har jag all den kraft jag någon gång kan behöva.

    Nästan oavsett körsätt drar den runt 0,7 l/mil. Mest blir det långkörning.

    Under mina snart 9000 mil med motorn har det aldrig varit några problem. Snart två kamremsbyten är inget att förvånas över. Lite olja drar den. Bara en murken ’gummipropp’ som orsakade fel tryck kring turbon är vad jag haft under 5 år med en 2009:a.

    Sven L

    #22150
    Martin Krook
    Deltagare

    Tack för ni delade med er. 2 liters diesel verkar ju vara ett riktigt bra alternativ men det kanske finns någon som även har erfarenhet av t.ex. 1750 tbi?

    Hälsningar Martin

    #22151

    Jag hade en 1750Tbi, men den hade bara gått 7 000mil när jag sålde den. Svårt veta hur den sköter sig då den gått längre…

    Frågetecknet är väl växellådan? Några har fått byta ut den. Men det kan ju vara ett fåtal eftersom man bara läser om de som fått problem.
    Annars så gick motorn bra. Drog ingen olja mellan servicarna, lite väl törstig för att vara en modern motor. Strax under litern blandad körning. Kamremsbyte var 4:e år, om det inte ändrats. Körsträckeintervallen kommer jag inte ihåg, tror det var runt 10 000mil så de flesta åker på års-intervallen.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #22152
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Sök på problem med växellåda på 159. Finns många som får lagerproblem på två av lådmodellerna vill jag minnas. Speciellt på 1750 tbi. Finns någon uppgradering man kan göra till bättre lager, vet inte hur länge det håller dock. Finns trådar om det här på forumet om man lyckas söka på det.

    Giulia 20 Super

    #22153
    Martin Krook
    Deltagare

    Tack för Tbi info också. Jo jag har läst lite om växellådsproblemen så där bör man ju vara lite vaksam. Men jag funderar faktiskt på automatlåda men de verkar vara ganska svårfunna men problemfria i de flesta fallen och ska tillverkas av Aisin Warner?

    #22154
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    159 1,9 JTD är väl rätt vanlig med automat. Inget fel på den motorn, förutom att det är en diesel. Men jag har svåra aversioner mot dieslar, så lyssna inte på mig 

    Jag har kört 156 Q4 med ”samma” motor i nästan 15000 mil. Hyggligt problemfritt. Det trista med den motorn är dess sjukt dåliga moment/effektspann. Men det maskas rätt bra med en automat. Med manuell måste man rycka i spaken som en besatt för att hålla turbotrycket på rätt nivå, dvs i topp.

    Giulia 20 Super

    #22155
    Magnus Örtlund
    Deltagare

    Kör en 2007 1.9jtdm med manuell och den dåliga växellådan. Har snart gått 26 000mil och är en riktig krigare. Lådan gav upp vid 24 000mil

    Original är den ganska slö och svag om man inte ligger på de högre dieselvarven. Fick min optimerad av Nordin tuning och har sen en helt ny bil. Bra med vrid och ca 50hk till. En 156 2.5v6 hänger du lätt av även med släp bakom. 

    Jag böt lager i lådan själv och blev att kosta runt 1000kr med olja och lager. (inget man gör hemma på garageuppfarten).

    Hade jag köpt en idag hade jag försökt hitta en med automat. Men hade personligen valt 1. 9an då den är billig att serva och du kan till och med hitta kamrem på t. ex biltema.

    Snittade 0.7L/mil med husvagn i somras. Låg runt 1L/mil innan optimering och husvagn. Är inte den som segar upp i fart. Men i stan och många kallstarter ligger den på 0.7-1.0L/mil.

    #22156
    David Wallefelt
    Deltagare

    Har en -07 2,4 jtdm Q4. Riktigt bra drag, snittar numera 0,75 på landsväg. Har haft lite problem med igensotad EGR-ventil, som jag fått rengöra då och då genom åren. Har växlat över helt till HVO100 sen ett halvår, och nu går den som en klocka. En trimbox från Dieselkraft gjorde förresten också susen, tog bort ryckigheten som jag upplevt på låga växlar (stadstrafik).

    I stallet just nu: 156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    2 x 156SW 2.0 JTS

    #22157
    Martin Krook
    Deltagare

    Tack för intressanta kommentarer, såna ger betydligt mer än Aftonbladets provkörningsartikel Eftersom jag kommer att använda bilen till förortspendling så är inte motorprestanda det viktigaste även om det givetvis alltid är roligt med lite extra effekt. Huvudsaken är är att kunna hålla hög och jämn fart genom rondellerna Alla köerna gör också att jag helst väljer automatlåda annars riskerar man ett allt för vältränat vänsterben i förhållande till den ”arbetslösa” högerfoten Med era tips fortsätter jag att kika på lite fler modeller

    #22158

    Förortspendling med uteslutande korta körningar? Enl vad jag läst så rekommederar jag inte dieseln. Den behöver få komma upp i ordentlig arbetstemp regelbundet annars så sotar ventiler och diverse igen. Mår bäst av långa resor… ?

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #22159
    Peter Braun
    Deltagare

    Är du ute efter automat så är det dieslarna 1,9 och 2,4 som gäller. Vill du ha bensin så går det att få till 3,2:an. 2,2 fanns enbart som selespeed. 2,0 JTD och 1,8 Tbi fanns enbart som manuella. 3,2:an dricker en hel del så den går lite bort om man skall pendla. Anser att 1,9:an är mest optimal om man inte vill ha allt för höga driftskostnader. Det ända är väl att den börjar kännas lite gammal. 2,0 känns inte så mycket diesel i karaktären. Den finns dock tyvärr inte som diesel. 2,4 är fin. Drar dock lite mer och är dyr i skatten.

    #22160
    Nusret Ljevo
    Deltagare

    Min drar nästan ingen olja.Brukar åka varje år 500mil till Kroatien och Bosnien utan att jag måste fylla på oljan.Min drar mellan 0.55 till 0.63 på autobahn och andra motorvägar.Det gäller en 159 2.0jtdm 2011 som drar minst av alla 159or.

    #22161
    Martin Krook
    Deltagare

    Många bra tips här ?

    Eftersom jag inte har så långt till jobbet så skulle jag kunna tänka mig en 3.2 eller 2.2 också, det beror på driftsäkerheten och hur det ligger till med kamkedjeproblemen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.