Motorbyte 156 TS

Published by Jan Bondesson on

Forum Teknik Motorbyte 156 TS

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Jan Bondesson
    Deltagare

Jag har en 156 TS  SW  som snart rullat 25 000. Den har fått nya skivor o ok, länk o bärarmar, katalysator, kylare m.m. Nu är det snart dax för kamremsbyte igen, och då har jag fått en fundering. Är det mycket kostsamt att lyfta ur motorn och hänga dit en annan som gått under 15000 med ett nytt kamremspaket? Det finns motorer t. ex har Björn N. en som gått 14 000 till salu för 1000 kr, och det finns andra i ungefär samma prisklass. Nån som som lyft i och ur själv? Råd , kommentarer, tacksam för allt.

Janne

Kenneth Larsson
    Deltagare

Är det fel på nuvarande motor? 

Min erfarenhet är att vevpartiet är känsligt som attan för låg oljenivå. Ny annan motor gör att du har ingen aning om detta. Jag skulle inte byta motor. Kamremsgrejorna kostar ju bara 2.500:-

Besar Jashanica
    Deltagare

1000kr är riktigt billigt för en motor, OM man vet att den är i bra skick.

Men facit i hand så skulle jag skippa balansremm-sakerna när jag bytte kamrem på min TS.
    Vad jag hörs så kan det vara denna rem som ger vika först och trasslar in sig i kamremmen -> ventilsallad!

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Mikael Bengtsson
    Deltagare

ja balansaxelremmen kan man skita i märks ingen skillnad utan och då kan man våga förlänga bytesintervallen på kamremmen om du frågar mig.

Ang motorbyte så hade jag inte gjort det om din nuvarande motor är ok men visst köp motorn och ställ undan den så kör du med den du har tills den rasar sen byter du motor. tänk på att det skiljer en del mellan årsmodell -00 och -01 (euro II resp euro III)

Jag bytte motor på min för en 5 år sedan och det är inga problem i sig men det tar tid och är inte jätteroligt. Jag hade nog inte tyckt det var värt jobbet på en bil som gått 25000 mil bättre du kör med den så länge det går och sen köper en som gått mindre, det är ju trots allt inte bara motorn som slits på en bil.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.