motorbyte 166 TS

Published by Johan Ekelund on

Forum Teknik motorbyte 166 TS

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27867
    Johan Ekelund
    Deltagare

    Hej 

    Står i startblocken för att flytta över motorn från en bil till en annan.

    Är det “enklast” att ta motorn nedåt med subframe och allt, eller lyfta ur motorn uppifrån ?

    //Johan

    #27868
    Rickard Bergh
    Deltagare

    den i den bilen kan du ta uppåt. är så gott om plats så det går utan problem. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #27869
    Johan Ekelund
    Deltagare

    Ok, Tack Rickard, uppåt får det bli……

    #27870
    Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

    Inlägg av Rickard Bergh på 2015-01-27 20:17

    den i den bilen kan du ta uppåt. är så gott om plats så det går utan problem. 

     

    Jag spinner vidare. Hur skulle du göra i en 155a 2,0. 16v Rickard?

    (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

    #27871
    Benny Steen
    Deltagare

    Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2015-01-28 00:09

    Inlägg av Rickard Bergh på 2015-01-27 20:17

    den i den bilen kan du ta uppåt. är så gott om plats så det går utan problem. 

     

    Jag spinner vidare. Hur skulle du göra i en 155a 2,0. 16v 

    Jag svarar också… Byt det trasiga (vevlager) i din befintliga  motor på plats. Låter läskigt men är rätt enkelt och snabbt.

    Funkar bra med två pallbockar. Enda specialverktyg är en momentnyckel på 120nm. 

    Lossa downpipen från grenrör och mot katalysator. Lossa undre motorfäste(motorn behövs inte stagas upp) och lossa tråget.

    Sedan är det bara byta lagerna och göra allt baklänges.

    Lossa stiften så är det enklare vrida runt veven.

    Lagerna skall vara torra mot stake och överfall,Inoljade mot vev. Inga fingrar på nya lagrernas yta.

     

     

     

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.