Motorexperter titta här (startproblem alfa 164 v6)
Published by Robert Lindblom on
- Detta ämne har 15 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2 maj, 2014 kl. 21:59 av Robert Lindblom.
-
FörfattareInlägg
-
28 april, 2014 kl. 09:51 #24959
Hej,
Min 164 har stått och vilat sig under en längre tid, men nu är det dax att vakna igen.
Men den har fått problem vid uppstart, enligt min egen amatör bedömning så gissar jag att den antingen inte avläser tempereaturen korrekt eller så är det något fel med tomgångsmotorn (eller kallas den kallstartsmotor?).
Jag har kollat efter luftläckage genom startgasmetod och har även tätat insugningsgummit. Har tagit lös tomgångsmotorn och kollat att den är ren och att den löper lätt.Nu behöver jag nog lite hjälp. Har filmat två startförsök där man hör hur motorn tänder lite, men har svårt att starta igång. Vid det andra försöket så startar den efter lite trilskande. Den startar bättre om den blir varm, så det får mig att misstänka att det är något med kallstarten.
Titta och lyssna gärna på mina videoklipp. Hoppas att det finns kunskap här på forumet som kan ge mig ideer vad problemet kan vara genom att höra hur motorn beter sig.
Här är ett startförsök utan att den startar:
https://www.youtube.com/watch?v=M_uleucxrmUHär ett när den startar efter en stund (och då kan man även se att man måste vara försiktig på gasen till en början för att den inte ska stanna):
https://www.youtube.com/watch?v=k19GWgSX5ZIAll hjälp mottages tacksamt!
28 april, 2014 kl. 11:10 #24960har du provat med frisk bensin innan du gör nåt annat
28 april, 2014 kl. 12:17 #24961Nej kan inte säga att jag har det.
Kan gammal bensin “sluta” fungera på det här sättet? Bilen startar efter ett tag, och när den är varm så fungerar den.
28 april, 2014 kl. 12:53 #24962ja precis frisk soppa så är det problemet utrett om du tog bensinen som du har i tanken o skulle prova att försöka o sätta eld på den så är ja ganska säker på att den inte ens brinner
28 april, 2014 kl. 13:33 #24963Jag ska förstås testa, och det är ett bra tips!
Hoppas du har rätt. Men är ändå lite skeptisk eftersom den går att starta bara man nöter en stund (eller om den är varm).
Tycker om soppan inte alls skulle brinna så skulle den inte heller starta.
Återkommer med resultat när jag testat (hoppas jag hinner testa ikväll).29 april, 2014 kl. 14:13 #24964Tjabba .Har haft samma problem på min 164, har du provat att ta bort kontakten på tongångs motorn då den är kall, pumpa lite tills den startar och sitt en stund på låg gas ett par minuter,sen kan du prova att sätta det kontakten ingen. funkade för mig men jag byte ut den mot en ny …lycka till.
mvh: Håkan
29 april, 2014 kl. 18:07 #24965Tjena! Har du en tidig 164V6 mellan 90-93 så har jag en nos tomgångsmotor liggandes.Hör av dig om du behöver en.Den blir jättebillig / mats
Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!
29 april, 2014 kl. 18:40 #24966Jag får be om ursäkt,det var en bränsletrycksregulator till 164 V6 jag har liggandes./ mats
30 april, 2014 kl. 10:54 #24967Uppdatering.
Har tänkt tömma tanken från gammal bensin och fylla på med nu, så jag köpte mig en hävertpump från biltema bara för att upptäcka att jag lyckas inte få ned en slang genom påfyllningsröret. Är det så att det är någon sorts spärr som ska förhindra att man slangar upp bensin?
Så det är för tillfället fortfarande otestat om det gör någon skillnad att skicka i ny fräsh bensin.
Ska så snart jag hinner testa att koppla ur tomgångsmotorn för att se hur det går.
Tack för erbjudandet att köpa även om det inte var rätt sak
30 april, 2014 kl. 13:00 #24968He-he det är inte lätt när man har så mycket skit liggandes Men du kan väl kolla vad du har för nummer på din tomgångsmotor.Min hade
boschnr 0 280 140 502.Tidigare hade jag uppgifterna på att den skulle passa 164 V6,men sista gången jag kollade nätet så hittade jag inga
uppgifter att det var så. / mats
30 april, 2014 kl. 13:59 #24969Jag kastar in en fackla:
Lägg inte för mycket tid på att byta bensin. I mina ögon är det en myt att bensinen blir gammal. Jag har kört motorcykel i 30 år och alltid fyllt upp tanken på hösten före vintervilan för att undvika kondens och rost. Jag har fått höra av somliga i alla år att bensin blir dålig av att stå, men jag har aldrig haft problem med någon av mina 10 motorcyklar med att starta den på våren, bara man ser till att tömma ev. förgasare på hösten och underhållsladda batteriet under vintern. Aldrig heller haft problem med motorsågen eller gräsklipparen, men då är alltid mina maskiner välservade.
Möjligen om bensinen står i ett öppet kärl så kan flyktiga kolväten avdunsta och den blir sämre, men i en sluten tank säger jag att det inte händer någonting över en vinter.
30 april, 2014 kl. 15:21 #24970nu sa ja aldrig att det skulle bytas bensin utan slå på frisk soppa så att du späder ut den gamla o kör motorn riktigt riktigt varm o se om den tar det är det enkla sättet
1 maj, 2014 kl. 08:25 #24971Aha.
Fast bensinen i tanken är äldre än bara ett år. Den har stått sedan 2008, även om jag tror jag har fyllt på bensin (minst) en gång under tiden.
Så det är i alla fall värt att kolla om fräsh bensin gör skillnad, innan jag gör några andra ingrepp.Ska testa och se hur det går
1 maj, 2014 kl. 21:19 #249726 ÅR Gammal bensin är inget bra bränsle , ett år i tanken i garaget är dock ingen katastrof .
2 maj, 2014 kl. 08:35 #24973En liten uppdatering.
Fick ett bra tips av Sune på hur jag ska tömma tanken, men har för tillfället inget bra kärl/dunk/tunna att samla upp bensinen i.
Men som ni säger 6 år gammal bensin är knappast bra bensin. Så för att göra något så slog jag i lite ny bensin för att blanda ut den gamla.
Jag har sedan startat bilen, den trilskades lite i början men sen den väl snurrade igång gick den ganska fint.
Lät den stå på och bli riktigt varm. När den väl är varm så är det inga problem med att starta den och den går bra.
Ska ikväll testa starta den kall igen och se om jag märker skillnad med lite fräsh bensin i tanken. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.