Motorlampa + div fel 159

Published by Fredrik Jansson on

Forum Teknik Motorlampa + div fel 159

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Fredrik Jansson
    Deltagare

Hej,

Jag har en 159 2,4 jtdm Q4 -07 som bakrutetorkaren har slutat fungera på så jag tänkte kolla säkringarna och eftersom jag inte hade instruktionsboken med började jag dra upp en efter en för att se om de var hela. Av bara farten råkade jag dra ut en av de stora säkringarna som jag antar hör till motorstyrningen på något sätt och jag tror det var det som orsakar mitt problem. När jag körde en runda lite senare var bilen ryckig när jag försökte köra på jämnt lågt varvtal och tomgången fungerade inte utan den stannade när man släppte gasen men när bilen blev varm försvann problemen och bilen gick bra igen. På vägen hem var bilen som vanligt men jag upptäckte att farthållaren inte fungerade. Dagen efter när jag tog bilen lös motorlampan och farthållaren fungerade fortfarande inte.
    Tilläggas ska kanske att jag har en dieselbox från dieselkraft installerad men det har fungerat utan problem hela tiden innan.
    Bilen går precis som vanligt och jag kan inte se några yttre fel men vågar ju ändå inte köra när lampan är tänd. Kan man på något sätt släcka motorlampan för att se om den tänds igen eller den släcks själv när den inte tycker det är något fel? Någon som vet hur man kan åtgärda problemen?

David Karlsson
    Deltagare

Man skulle behöva kolla felkoderna, jag skulle kunna hjälpa dig med det, men prova först att koppla ifrån dieselboxen och se hur bilen beter sig efter det.

När det gäller motorlampan så lyser den tills man gått in med dator och “raderat” felet, är felet aktivt så behöver man byta ut en komponent som är defekt innan det går att radera.

Men som jag förstod så är bilen okej nu men lampan lyser så då är det troligtvis bara ett lagrat fel som man måste radera.

Mvh David

Fredrik Jansson
    Deltagare

Jag lämnade in bilen för det var ändå dags för service och tydligen hade luftmassemätaren gått sönder pga ett kabelbrott och det orsakade problemen. Kanske inte så konstigt att inte farthållaren fungerar när motorlampan lyser men jag förstår inte varför inte parkeringssensorerna inte ville fungera. Jaja, nu fungerar allt igen. Utom bakrutetorkaren förresten, är det något som brukar bråka?

Tack för svaret! ?

Crister Borg
    Deltagare

Vet inte om det är samma konstruktion på 159 som 156, men där “brukar” motorerna till bakrutetorkaren brinna… Det är en lång, 5-7 cm, axel som går i ett rör och där kärvar det ihop av smuts och rost med tiden. När jag bytte motor på min så tog jag isär där och fyllde med kopparfett i förebyggande syfte.

elCrillo Kalmar

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.