Motorolja i allmännhet
Published by Kenneth Larsson on
- Detta ämne har 15 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 13 januari, 2015 kl. 12:55 av
Benny Steen.
-
FörfattareInlägg
-
10 januari, 2015 kl. 20:19 #27701
Hörni alla glada Alfistis, det finns för få oljetrådar på nya .org så nu behöver vi få igång en tråd på detta ämne.
Jag har 5 Alfa’s (en Bertone, en 156 GTA, en 159 Diesel och en 916 GTV 2,0 och en 916 Spider 2,0).
För att förenkla livet för mig så har jag ett behov av att ha färre oljeburkar på min hylla i garaget. Idag har jag Selenia 10W-60 i GTA’n, jag har Mobil 20W-50 i Bertonen, Jag har special diesel 10W-30 i Dieseln och sedan åker jag Shell 10W-40 i de 2 olika 916 bilarna. Lägger man sedan till att det är olika kylvätska så inser ni att detta inte är praktiskt.
Hur ska jag förenkla mitt liv ?
10 januari, 2015 kl. 20:48 #27702GTA:n och 916-bilarna borde kanske kunna “mötas” gällande olja? Antingen delsyntet 10W-40 i allihop, eller helsynt 10W-60 i allihop. GTA:n borde ju vara som andra Busso, dvs att det funkar fint med 10W-40 också. När det gäller 10W-60 i TS-maskinerna säger manualen att det rekommenderas vid “sportig körning” eller något åt det hållet. Märkte ingen skillnad när jag bytte från 10W-40 till 10W-60 i min TS, förutom att helsynteten hittade ut genom fler packboxar än delsynteten…
Redigerat pga meningsbyggnad och sådana komplicerade grejer…
GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring
10 januari, 2015 kl. 20:49 #27703YES!!! En oljetråd
Ett sätt att förenkla sitt liv är att INTE starta en oljetråd..!
Ett annat sätt är ett åka Volvo
Fast, är det förenklade liv vi vill ha
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
10 januari, 2015 kl. 20:57 #27704då har vi kommit igång…..
Fattar jag rätt: 10W-40 ELLER 10W-60 i alla utom dieseln? Det hör lite till pjäsen att Bertonen går i allmännhet hårt på bana (150 Hk+) och Spidern bara på sommarutflykter – dom andra körs året runt!
10 januari, 2015 kl. 21:18 #27705Använd korrekt spec / visco i dieseln och kör 5w- 50 syntet i resten. Det finns specialglykol som ska vara blandbar med alla glykoler brukar vara gul eller transparent.
10 januari, 2015 kl. 21:25 #27706Varför kör du 20w50 i bertan?
min nordmotor får nöja sig med 10w40 eller 10w50 från mellansegmentmärken beroende på vad som är billigast för tillfället. Borde kunna samas med andra bilar. Den är väl ändå lättast att komma åt att byta olja på ändå, jämfört med tex GTAn
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
10 januari, 2015 kl. 21:59 #27707Sälj Diesel:n och häll Mobil 1 5W-50 i de andra.
Jag är fullständigt Räserskadad
10 januari, 2015 kl. 22:12 #27708Inlägg av Björn Hedberg på 2015-01-10 21:18
Använd korrekt spec / visco i dieseln och kör 5w- 50 syntet i resten. Det finns specialglykol som ska vara blandbar med alla glykoler brukar vara gul eller transparent.
Det här är ju “The Ultimate Thread” ! Både olja och glykol på samma gång!
Jag skrev ett rätt långt inlägg om glykol på gamla websidan. Kontentan var att det är glykolens sammansättning som avgör vad den är blandbar med, och tyvärr så är det inte säkert att färgen talar om vilken sammansättning det är. Man får läsa på innehållsförteckningen, och är man osäker så byter man glykol helt och hållet.
Det blev lite joxigt på GTVn eftersom det inte går att tappa ur all kylarvätska ur systemet. Jag tappade ur det som gick, vilket var ca hälften, och spolade sen motorn ordentligt med trädgårdsslangen. Sen antog jag att jag hade bara vatten kvar och fyllde på med ren glykol. Borde ha blivit ungefär 50/50.11 januari, 2015 kl. 00:07 #27709Inlägg av Igino Cazzola på 2015-01-10 21:59
Sälj Diesel:n och häll Mobil 1 5W-50 i de andra.
Låter som det enda rätta.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
11 januari, 2015 kl. 02:14 #27710Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-01-10 20:57
då har vi kommit igång…..
Fattar jag rätt: 10W-40 ELLER 10W-60 i alla utom dieseln? Det hör lite till pjäsen att Bertonen går i allmännhet hårt på bana (150 Hk+) och Spidern bara på sommarutflykter – dom andra körs året runt!
Njaa, riktigt så enkelt tänkte inte jag iaf, om du syftade på min idé. Bertonen och dieseln är svåra att kombinera med de andra tycker jag.
Kör 10W-60 i GTA:n och 16 TS-bilarna då. Lagom förenklad situation….
GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring
11 januari, 2015 kl. 09:29 #27711Rätt viskositet är givetvis en stor fråga. Men glöm inte fabrikatet.
Jag vill minnas att jag läste i en annan tråd att Ken haft skärningsskador i cylindrarna på sin Bertone. Det hade aldrig inträffat med BILTEMA……12 januari, 2015 kl. 09:05 #27712Tack Igino för ett riktigt gott skratt!!!!!!!!!!!
Håller fullständigt med.
12 januari, 2015 kl. 09:17 #27713Per, nu känner jag att denna oljetråd verkligen är på väg åt rätt håll.
12 januari, 2015 kl. 14:21 #27714Jag känner att jag ännu inte fått ett vettigt svar på min oljetråd jag skapade förra året, nämligen, vilken oljetråd ska jag välja?
Satte någon på kaffe förresten?
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
13 januari, 2015 kl. 09:27 #27715Jag gillar Patrik Anderssons nordmotortrimtråd som snabbt hamnade väldigt nära samma mönster som en oljetråd. Mönstret känns framför allt igen på att man redan i förväg kan räkna upp mer än hälften av de gamla rävar som kommer svara och mer eller mindre ordagrant vad vi kommer svara. t ex:
Kenneth: “Trimma med förstånd inom gränserna så får du en motor med driftsäkerhet men var beredd på att den gamla regeln om 1000kr/hk stämmer”
Åke: “Du kommer långt med dina 40:or, bygg en enkel maskin som är kul på gata med 150-160 hästar som Christos hjälper dig skruva fram”
Benny: “Köp en TS från en 155:a eller rätt generation av 164 och kombinera med rätt begdelar så får du snabbt 150+ pålitliga hästar för en spottstyver av vad det kostar att trimma nordmotor”
Björn: Äh, kör på bah, ingen idé att hålla tillbaka, kör med jätteförgasare det är ändå halsringen som styr, allt under 12,5mm lyft och 7500 varv är fånigt. Fan, nu rasade det igen!”
Daniel Holm: “V6?”
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.