Motoroptimering 2.0 JTS

Published by Paul Svedunger on

Forum Teknik Motoroptimering 2.0 JTS

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Paul Svedunger
    Deltagare

Hej

Funderar på att motoroptimera (chiptrimma) min 156 2.0 JTS. Är det någon på forumet som gjort detta? Resultat? Är det lönt?

http://www.motoroptimering.se/

Paul

Dennis Mollberg
      Deltagare

Om du gör det så klocka gärna 100-150 och 100-200 före och efter,  tyvärr tror jag inte på nån mätbar skillnad.

Mvh

Håkan Andersson
        Deltagare

I hästkrafter blir det inte mycket 4-6 hp i det högre varvtalsområdet. Inte varvar den längre heller. Däremot kan man få ett betydligt bättre bottenvrid och en mycket alertare bil. Underskatta inte gasrespons. Tyvärr är 2.0TS piggare än JTS men lite kan uppvägas med optimering. Om firman vet jag inget. Åker själv till Tumba eller beställer av Squadra i Holland.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Lars Söderman
          Deltagare

Har nyligen köpt ett chip från Squadra i Holland till min GTV 2.0TS. Den är fortfarande i vinteridé så jag har inte testat det ännu.

Hade en del konversation med Stephan Lenior innan köpet, och han berättade att han inte bara optimerar tändning och bränsle, utan att hans mjukvara även styr kamtidsvariatorn annorlunda än originalet. I original styrs den bara på varvtal, men i hans mjukvara  styrs den även på last.

Ska som sagt bli väldigt intressant att prova om några veckor. 

Paul Svedunger
            Deltagare

Tjena alla

Tack för svar.

M v h Paul

Paul

Ottar Malm
              Deltagare

Om jag fattat rätt så har JTS-.motorn ett lean burn mode upp till drygt 2k rpm. En del av “chiptrimningen” brukar väl gå ut på att sänka varvtalsgränsen för att slippa den sega dieselkänslan vid start från stillastående. En klart önskvärd förändring enligt mig. 

Håkan Andersson
                Deltagare

Så här beskrivs detta fenomen i Squadras redovisning av mätningar på rullande landsväg. Den som kört JTS vet hur svackan vid lägre varvtal känns. Turbodiesel kanske är en bra beskrivning på detta. Det känns i alla fall rejält trögt i början.

Yu Qian
                  Deltagare

hi, there. did you send your ECU to them?

Håkan Andersson
                    Deltagare

Nej. Jag har bara chippat äldre genom Squadra. Omprogrammeringar har Turbocenter i Tumba gjort åt mej.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.