Motoroptimering 2.0 JTS

Published by Paul Svedunger on

Forum Teknik Motoroptimering 2.0 JTS

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24562
    Paul Svedunger
    Deltagare

      Hej

      Funderar på att motoroptimera (chiptrimma) min 156 2.0 JTS. Är det någon på forumet som gjort detta? Resultat? Är det lönt?

      http://www.motoroptimering.se/

      Paul

      #24563
      Dennis Mollberg
      Deltagare

        Om du gör det så klocka gärna 100-150 och 100-200 före och efter,  tyvärr tror jag inte på nån mätbar skillnad.

         

        Mvh

        #24564
        Håkan Andersson
        Deltagare

          I hästkrafter blir det inte mycket 4-6 hp i det högre varvtalsområdet. Inte varvar den längre heller. Däremot kan man få ett betydligt bättre bottenvrid och en mycket alertare bil. Underskatta inte gasrespons. Tyvärr är 2.0TS piggare än JTS men lite kan uppvägas med optimering. Om firman vet jag inget. Åker själv till Tumba eller beställer av Squadra i Holland.

          Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

          #24565
          Lars Söderman
          Deltagare

            Har nyligen köpt ett chip från Squadra i Holland till min GTV 2.0TS. Den är fortfarande i vinteridé så jag har inte testat det ännu.

            Hade en del konversation med Stephan Lenior innan köpet, och han berättade att han inte bara optimerar tändning och bränsle, utan att hans mjukvara även styr kamtidsvariatorn annorlunda än originalet. I original styrs den bara på varvtal, men i hans mjukvara  styrs den även på last.

            Ska som sagt bli väldigt intressant att prova om några veckor. 

            #24566
            Paul Svedunger
            Deltagare

              Tjena alla

              Tack för svar.

              M v h Paul

              Paul

              #24567
              Ottar Malm
              Deltagare

                Om jag fattat rätt så har JTS-.motorn ett lean burn mode upp till drygt 2k rpm. En del av “chiptrimningen” brukar väl gå ut på att sänka varvtalsgränsen för att slippa den sega dieselkänslan vid start från stillastående. En klart önskvärd förändring enligt mig. 

                #24568
                Håkan Andersson
                Deltagare

                  Så här beskrivs detta fenomen i Squadras redovisning av mätningar på rullande landsväg. Den som kört JTS vet hur svackan vid lägre varvtal känns. Turbodiesel kanske är en bra beskrivning på detta. Det känns i alla fall rejält trögt i början.

                  Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

                  #24569
                  Yu Qian
                  Deltagare

                    hi, there. did you send your ECU to them?

                    #24570
                    Håkan Andersson
                    Deltagare

                      Nej. Jag har bara chippat äldre genom Squadra. Omprogrammeringar har Turbocenter i Tumba gjort åt mej.

                       

                      Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.