Motortrim Nordmotor
Published by Robert Hultman on
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 1 mars, 2014 kl. 14:01 av Robert Hultman.
-
FörfattareInlägg
-
27 februari, 2014 kl. 22:28 #24163
På det gamla forumet fanns/finns det säkert många trådar som besvara eller åtminstone diskuterar mina frågor. Men med tanke på hur populära de gamla Nord-motorerna fortfarande är skadar det säkert inte att ställa frågorna i det nya forumet, tänker jag.
Portad topp och trimkammar uppfattar jag som standardreceptet för att få ut fler hästkrafter ur alla Nordmotorer. Jag undrar om det betyder att motorn blir kraftlös på låga varv? (Jag har inte förstått varför men har fått för mig att jag sett något om det.)
Kräver portad topp och trimkammar också högre kompression? Duger det i så fall med planad topp eller krävs det högkomp-kolvar?
Skiljer sig detta åt mellan de olika motorerna (olika cylindervolym)?
Förutsätter denna typ av trimning också större förgasare? Blir weber 40:or patetiska på en 2-litersmotor med Colombo&Bariani-kammar som lyfter 12 mm – för att ta ett konkret exempel? (I det projekt jag drömmer har iofs förgasarna ersatts av elektronisk bränsleinsprutning)Å så en fråga som förmodligen är enklare att besvara, och som avslöjar min djupa okunskap på detta område: Vad är en kamföljare och hur många finns det i en Nordmotor?
Stockholm
28 februari, 2014 kl. 13:42 #24164Nu vet jag att många har olika åsikter i det här väldigt komplicerade ämnet, men det finns ju iaf en del saker som jag tycker man ska tänka på. Med för mycket duration kan motorn bli kraftlös på låga varv av egentligen tre anledningar… 1. Senare stängning av insugsventilen gör att kolven hinner trycka tillbaka en del färska gaser i insugskanalen vilket ger lägre dynamisk kompression. Högre komp kompenserar till viss del för detta och är inte så dumt om man väljer en radikal insugskam. 2. Tidigare öppning av avgasventilen under arbetstakten gör att gaser åker ut i avgasröret innan de hunnit expandera helt – mindre arbete på veven. 3. Långt överlapp när insug och avgasavstämningen inte fungerar (framförallt låga varv) gör att restgaser och färskgaser blandas mer än de borde och förbränningsrummet töms inte som det ska.
Tidigare öppning av avgasventilen har även en indirekt påverkan på överlappsperioden i det avseendet att högtryckspulsen som skapas vid ventilöppningen och återvänder från kollektorn som en lågtryckspuls kommer tillbaka tidigare ju tidigare man öppnar ventilen… Grenröret “känns” kortare för motorn och varvtalet där det fungerar bäst flyttas upp i registret. Det här påverkas ju även av hur man vrider avgaskammen. Jag har provat ganska många olika kamaxlar på olika nordmotorer och har alltid tyckt de går bäst med mindre duration på avgassidan. Ofta mycket mycket bättre bottendrag men tappar bara lite lite längst upp på riktigt höga varv.
Kamaxlarna styr mycket av var i registret man får effekt men jag tycker inte man ska ha för mycket duration när allt annat är original, då riskerar man att få den där trötta tråkiga motorn som inte heller ger så mycket effekt på toppen för att den stryps av tex förgasare.
Portning av toppen kan innebära så många olika saker men med original förgasare och halsringar tror jag inte det gör någon nytta, oavsett vilka kamaxlar man kör med. Ett bra ventilsätesjobb gör nog störst skillnad och sen tror jag det ska till ganska högt lyft och stora förgasare och bra fungerande insug och avgassystem innan man har någon direkt nytta av en bra portad kanal.
Komphöjning kan ske med hjälp av planing eller byta kolvar men man kan inte plana hur mycket som helst. Oavsett kan det behövas djupare ventilurtag i kolvarna för att kunna ställa kamaxlarna som man vill.
Kamföljare/lyftare är kopparna du tar bort när du justerar ventilerna och om motorn inte skramlar väldigt mycket så finns det 8 st 🙂 Större lyftare gör att du kan använda kammar med ännu mer lyft 🙂
Jakob
28 februari, 2014 kl. 22:58 #24165Det brukar sägas att 40mm förgasare räcker till 160hk så ska du ha en moderat effektökning så kan man nog komma rätt billigt undan med mindre modifieringar.
1 mars, 2014 kl. 10:59 #24166På min 1750 nordmotor har jag gjort följande:
– lättat svänghjul ( är nog inget bra för gata då man tappar vridmoment då man har mindre massa som snurrar i motorn – fördelen är att den är rappare att varva upp när man vill ändra farten snabbt)
Bottendelen på motorn är std men nya lager behövs så man vet att det är iordning.
– högkompressionskolvar från Spruell i USA (tillverkade av JE Pistons) ett måste för att få mera effekt tycker jag
– std vevstakar ( är ju egentligen inte bra då dom kan gå av och balanseringen i motorn blir inte optimal – tyvärr är bra vevstakar dyra, såg iofs kinesiska vevstakar för 2500:- på ebay)
– moderat portad topp och lite större ventiler ( har dock std diameter på ventilskaften – man kan ju gå ner i dimension för att minska flödesmotståndet men då får man mindre marginal till brott och ventiltallrikar har en tendens att kunna tappas då och då
– planad topp (tyvärr nödvändigt för att få bra plan yta på gamla grejor – men tillsammans med högkompskolvar så får man passa sig så det inte blir för mycket av det goda)
– kamaxlar C&B 12 + Exotron 296 verkar vara en bra fungerande kombo för mig
– Alfaholics rostfria avgassystem (en helt avgörande faktor för att få bra andning i motorn – olika varianter finns)
– tändsystem från 1-2-3 (ger bra möjligheter att justera och välja lämplig tändkurva)
– Ny lättad startmotor från Alfaholics (3,5 Kg istf 5,5 Kg för en standard)
– jag kör med standard fläkt (troligen tappar jag en 3-4 Hk men värderar robustheten då jag har mkt bra kylning vid stadskörning och ej behöver bekymra mig om elektriska switchar och elfläktar)
– DelOrto 45 mm förgasare och 55 mm full radietrattar för att ge en lång luftpelare in i motorn. (sägs öka körbarhet och respons men detta måste man säkert räkna på egentligen)
– När sen allt detta köpts ska ju allt mätas och sättas samman med omsorg. Tar väldigt många timmar i garaget att fnula med tex frigång mellan kolv och ventiler, mäta in kamaxlar, bestycka förgasare etc etc. Som vedbodtrimmare har man ju rätt lite vetenskap till förfogande att alttför mycket går på känn och tro. Ett bra simuleringsprogram och en bromsbänk behövs för att ens vara i närheten av att ställa in detta rätt.
Men att veta vad man får av att greja med toppen och insugen och kamaxlar bara är svårt att veta.
Att byta till bränsleinsprutning ger säkert massor med fördelar och bättre körbarhet – men personligen tycker jag man tappar charmfaktorn från 2 dubbla förgasare. Den bästa och absolut billigaste ändringen är i så falla att byta till en 8 ventilers TS motor som ger massor med fördelar både vad det gäller effekt men framförallt körbarhet.
Sedan behöver man ha ganska gott om pengar…..( för att få en snabb bil så ligger motorjobben ungefär på plats nr 5 av viktiga jobb att göra – dvs det är långt ifrån det första man ska börja med – sägs det ) Men motorjobben är kul, man kan jobba med motorn i motorstativet, inte smutsigt, bra med ljus etc etc ……är helt klart mina favoritjobb!
Lycka till!
1 mars, 2014 kl. 14:01 #24167Nu fick jag karameller att suga på så det räcker en stund. Tack för lördagsgodiset! Det finns många nyttiga upplysningar här.
Stockholm
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.