motortrubbel 3.2 GTA
Published by andreas martinsson on
- Detta ämne har 13 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 30 juli, 2014 kl. 20:25 av
andreas martinsson.
-
FörfattareInlägg
-
29 juli, 2014 kl. 17:41 #13009
Hej,
Jag har kört av kemremmen på GTAn och vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Verkstaden säger att det är i stort sett kört med ventilerna så fort remmen lossnar(det ser ut som att den har hoppat av hjulen och alltså inte gått av) och att minst en rad ventiler har pajjat. De ger mig 2 alternativ, riva motorn och byta ut delarna som är sönder eller köpa en begagnad motor och trycka i den. Båda alternativen verkar vara väldigt dyra. Så jag tänkte höra med de lärde på forumet vad som skulle vara den bästa lösningen. Om nån vet om det finns en motor nånstans eller det går att lösa på bättre sätt. Tacksam för all info som är till min plånboks fördel
Om tråden är skapad i fel forum ber jag om ursäkt, flytta den gärna till korrekt forum.
mvh Andreas M
29 juli, 2014 kl. 22:06 #13010allt handlar om vad och hur mkt du kan skruva själv. gta eller 3.2 motorn är lite annorlunda på vissa motordelar än vanlig 2.5 eller 3.0 motorn.
är det länge sen det blev bytta kamrem ? har du fått gjort det så finns det en garanti i 1 år eller 1000 mil om det är gjort på verkstad
en utbytes motor ligger lätt på 20 000 för en beg från skroten typ. då är det mer än bara riva topparna. du ska tömma ac systemet. tömma servo systemet . växellåda olja ska tappas ut. riva ut hela motor o låda i ett pkt.
jag hade rivit topparna o kollat hur det ser ut. bara ventiler så hade ja fixat det. är det kolvar o andra skador är det en övervägan att byta motorn.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
29 juli, 2014 kl. 22:12 #13011Jag kan skruva en del själv men eftersom detta är okänt territorium så försöker jag mig gärna inte på det själv. Kan även nämna att bilen bara la av i i låg fart och kör man på starten så hörs det inga missljud eller liknande. Ja det är länge sen jag bytte kamremmen, jag hade pratat om att göra det i ett halvår, det straffa sig att vara lat.
Jag menar lägga pengar på att verkstaden ska riva toppen för att sen konstatera att mer än ventilerna är körda blir en ytterliggare kostnad om man sen måste byta motorn.
Som jag fattade det av verkstaden så skulle det ta över 20 timmar att riva toppen och fixa till det som behövdes fixas. Vilket kan vara lite olika beroende på skada.
29 juli, 2014 kl. 22:22 #13012gör du inte det själv så ska du så klart se till att den hamnar på en verkstad som kan och vet vad dom gör. då får du ju så klart som du själv säger att motorn är kass o ska bytas. det kommer du inte i från om du inte gör det själv . byta en motor direkt , visst är ju en lösning men kan kostar en riktigt bra slant. skulle lätt tro du hamnar på pengar upp mot 40 000 utan krusiduller. du får nämligen byta kamrem o sånt på den med för att veta att det är ok och inte händer samma igen. plus massa annat som tillkommer. kanske en koppling. du har ac fyllningen o tömning. växellåda olja. servo olja, hjulinställning då framvagns ramen ska ner os osv. kanske slutar på upp mot 50 000.. då kommer man till läget hur det är med värdet på bilen om den skulle säljas innan din skada hände.
sen oavsett vad som hörs eller ej . kör du på starten o remmen är av så är det kras i maskinen. inte en chans att det klarar sig. tyvärr. ventillern är ras. i värsta fall knäckta o kanske kassa kolvar och troligt topparna då med pga skador u godset av ventilerna. då är det motorbyte som gäller.. om det går att få tag på nån begagnad. sådan..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
29 juli, 2014 kl. 22:29 #13013Jag har bara kollat runt på nätet och där finns en för 17500:- verkstaden skulle ta 6000:- för motorbyte. Dock så har motorn 16800 mil medans min bil bara har 11700 mil. Känns lite lökigt att hyvla in en motor som gått längre än bilen.
29 juli, 2014 kl. 23:05 #13014vad är det för en verkstad ?? 6000 för bytet av motorn är biiiiillligt.. det tar mer än 6 h att byta. du ska ha ner allt. delar ska flyttas över. kamremen ska bytas och det ska göras på rätt sätt. du ska göra hjulinställning. ac ska tömmas o fyllas. där har du lätt 2500 bara i kostnad. kamremen ska på där får du räkna ett par tusen till. flytta koppling om du inte sätter på en ny. flytta över . servo pump. ac pump. startmotorn. ev grenrör. kopplingen. växellådan ska på igen osv . det är mkt jobb för så lite pengar. skulle tippa på upp mot det dubbla i arbetskostnad. så har verkstaden koll på vad det handlar om ? kamremsbytet ska göras med specialverktygen och dom är annorlunda till gta motorn än till den vanliga 2.5 och 3.0 motorn.. jiggarna då alltså..
skulle som jag skrev innan upp mot 40 000 innan allt är klart om du lämnar den på verkstad.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
29 juli, 2014 kl. 23:10 #13015Det är det priset han gav mig, han sa 7.9 timmar för motorbyte och en timme till för att flytta över de andra grejerna. med 650kr/h så landar vi på 5850kr. Angående verktygen så skulle dom ta hem såna om det blev intressant att byta.
29 juli, 2014 kl. 23:23 #130161 h till för att flytta över dom andra grejorna. ja du han har inte koll.
ta hem verktygen om det blev aktuellt o byta. hmm med andra ord är det inte nån verkstad som har rivit ut en sån här maskin innan !
timpriset låter som en mekonomen verkstad typ. förstår att man vill se om sin plånbok vilket inte är konstigt.. men när en verkstad resonerar så som dom gör om just kamremsbytet på en motor som ska i en bil där man har råkat ut för det redan. är inte nån seriös sådan i mina ögon. hade vi gjort detta på jobbet så hade du utan krusiduller fått en ny kamremsats på motorn innan den ens hade åkt i bilen. hade aldrib satt i en begad motor utan o byta kamremen.. när jag köpte kamremssatsen för gta motorn då jag hade min verkstad så var det ast tools jag köpte in ett komplett kitt det kostarde runt 3000 kr.
tror ju inte dom tar hem verktyg till ett jobb är verktygen kostar halva kostnaden i inköp av vad jobbet skulle kosta.valet är ditt. men jag hade verkligen bett att få en skriftlig offert med kamremsbytet. bytet av motorn. hjulinställning. osv för att du ska ha ett underlag.. om inte så hade jag kollat runt med andra verkstäder o framför allt gärna någon som har koll.. alternativet är att ta bilen till annan ort där dom har koll på modellen o vad som ska göras. lämna inte till första bästa för att det är billigt.. det kan bli mkt dyrare i längden..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
29 juli, 2014 kl. 23:34 #13017Mekonomen är ju svindyra, minst lika dyrt som märkesverkstad, har använt mekonomen i 2 olika städer, ena gången försökte de lura på mig mer reparationer för 3x kostnaden och andra gången så gjorde de en felaktig lagning. Nej detta är en autoexperten verkstad som har lagat min bil innan, jag har bytt kylare, bromsrör, skivor, klossar och spindelleder m.m här. Aldrig haft några problem. Men det är inte en alfaspecialist så klart. Och de andra reparationerna kanske inte var så avancerade. Men i övrigt så har jag inte haft några problem och även om det tar dubbelt så långt så är det ju inte mitt problem, vi har ju kommit överens om ett pris. Det har hänt på andra lagningar och det har inte varit några extrakostnader för min del.
30 juli, 2014 kl. 09:51 #13018ok. ja då vet du . men oavsett så ska du begära en skriftlig offert på detta. ta med kamremsbytet. det blir billigare när motorn ligger sidan om.
dock ska du förvissa dg om att dom verkligen gör det med giggarna o indikatornklockan. så dom inte bara märker upp det för det är enklast så och billigast för deras del. du vet inte hur det är gjort på motorn som köps isåfall.väljer du o riva topparna så ska dom ta hem verktygen i vilket fall som helst.
lycka till med reparationen .
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
30 juli, 2014 kl. 13:55 #13019Måste ställa en fråga eller 2 ….att byta motor på en arbetsdag för en gubbe på en 156 GTA är ju en ruskigt bra och snabb meck. Är det samma kille som vill ha 20 timmar för att plocka ner båda topparna och renovera dom + montera ihop det hela igen?
Jag tror ju dom 20 timmarna på topprenovering inkl demont + mont + ny kamremssats och vatten pump o rullar och lite småplock trots allt vore det enklaste att göra. Men det blir en rätt dryg prislapp om det ska lämnas på verkstad (både renovering + motorbyteshistorien).
Otur med en så fin bil – bara för erfarenhetsuppbyggnaden skulle jag gärna vilja veta hur många år/månader + Km det är sedan du bytte remmen senast ? Är du helt säker på att remmen pajade först så det inte är så att tex nån rulle eller nåt annat pajade innan remmen gick av ?
30 juli, 2014 kl. 18:48 #13020Nej det är inte samma kille, jag har pratat med 2 verkstäder, en alfaverkstad och en av billigare valör som jag använt innan. Alfaverkstaden uppskattade 20 timmars arbete plus delar så landar väl på 30000kr för att riva toppen. Det var ett bra tag sen jag bytte remmen och det verkar som att en spännrulle eller liknande har harvat eftersom remmen är hel. Bilen är en -03 11700 mil, i fint skick men 19″ och ragazzon 4x rör och sportfilter. Jag börjar fundera på om man kan sälja den i befintligt skick och i så fall vad man kan få för den.
För övrigt så lossade jag tändstiften på den främre cylinderaden och kikade med en inspektionskamera men jag kunde inte se några ventildelar i cylindern, nästa steg är väl kolla den bakre, dock har jag inte nått garage och verkstaden tar ju en slant för att göra det.
30 juli, 2014 kl. 20:17 #13021Du kommer inte att se något speciellt med kamera. Ventilerna blir mkt lätt krökta och tätar sedan inte mot sätena – och det blir små märken i kolvtopparna. That’s it.
Men motorn funkar inte längre….en trave nya ventiler och styrningar går väl åt + alla tätningar och allt annat ett ras drar med sig.
Att sälja bilen som den står till någon som har tid/plats/kunnande är nog en väl så bra idee som att lämna bort på verkstad. Lägg ut en annons med bilder så får du se vad intresset är.
30 juli, 2014 kl. 20:25 #13022Nej det var väl mer för att se om det låg ventilhattar eller annat skräp inne i själva cylindern.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.