Multiecuscan anslutningsproblem AR 159 2,4 JTD

Published by Björn Sjöström on

Forum Teknik Multiecuscan anslutningsproblem AR 159 2,4 JTD

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare

Hej alla experter på Multiecuscan,

Jag har en AR 159 SW 2,4 JTD -07 samt betalversionen av Multiecuscan men jag kan likväl bara koppla in mig på motorstyrningen, ej på ABS, Airbag, släcka servicelampa osv.

Jag har provat flera ELM 237 som Multiecuscan säger att de fungerar korrekt. den sista jag köpte på EBAY sas vara speciellt för AR men den funkar på samma vis, bara för motorstyrningen. Jag har även de adaptrar som behövs i vissa fall.

Är det handhavandefel eller är det fortfarande problem med ELM interfacet? Vet någon om ett interface som garanterat funkar och var man i sådana fall köper det?

Mycket tacksam för svar

Glada AR hälsningar,

Björn

Björne

Lars Söderman
    Deltagare

Hej Lars och tack för svaret,

Har sett detta men jag har inte verktygen eller kunskapen vad gäller lödning av pillrig elektronik utan skulle vilja köpa ett interface som fungerar om det är det som är problemet.

tips på interface som går att köpa och som fungerar?

vänliga hälsningar

Björn

Björne

Johan Ekelund
    Deltagare

Jag hade samma problem med det interface jag köpte.

Jag lödde inte på något nytt utan letade bara upp resistorn som nämns i länken ovan och skrapade försiktig bort den, sen funkade det.

Verktyg: 1 glas Amarone, liten stjärnskruvmejsel, en liten spårmejsel och läsglasögon 

Amarone,  Check

Stjärnmejsel,  Check

Får öppna interfacet ikväll och titta.

Tack för tipset så länge

Björne

Hej igen

Har nu plockat isär min ELM 237 och den ser inte ut som på bilderna enligt länken. Kan ju bero på att jag inte intagit glaset med Amarone.

Den ser ut så här: Någon som kan säga vilken resistor jag ska plocka bort?

//Björn

Björne

Lars Söderman
    Deltagare

Det borde vara den här du ska pilla bort: (i röd ring)

Hej,

Ska prova att ta bort det motståndet har inget att förlora, tack för tipset!

Återkommer om det funkade

Alfahälsningar

Björn

Björne

Hej,

Ska prova att ta bort det motståndet har inget att förlora, tack för tipset!

Återkommer om det funkade

Alfahälsningar

Björn

Björne

Hej igen,

Det går inte alltis som man vill…. Jag har samtidigt med försöket att få interfacet att fungera bytt dator och flyttat Multiecuscan licensen till en ny dator och nu fungerar inte att ansluta till comporten. Multi ecu säger att åtkomst till porten nekades. Jag har hämtat en drivrutin på FTDI’s hemsida men jag vet inte om jag har tagit rätt drivrutin

. Det finns ju många att välja på……

Enligt enhetshanteraren så fungerar com 4 korrekt men det fungerar ändå inte. Datorn har Windows 8.1 64 bit operativ.

Någon som vet vilken drivrutin man ska använda och pm det är någon inställning som behövs?

Återigen tacksam för all häjlp jag kan få.

Alfahälsningar

Björn

Björne

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag kör Win 7 på den datorn jag har min Multiecuscan på . Win 8 får mig att få rysningar på hela kroppen. Stödjer Multiecuscan det överhuvudtaget??

Thomas Sjölin
    Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-06-14 19:44

Jag kör Win 7 på den datorn jag har min Multiecuscan på . Win 8 får mig att få rysningar på hela kroppen. Stödjer Multiecuscan det överhuvudtaget??

Citerat från Multiecuscan.net

Windows 8 note:
    Multiecuscan works fine on Windows 8/8.1, but you have to install .NET Framework 3.5 (which is not installed by default).
    You simply have to go to Control Panel -> Add remove programs -> Add remove windows components, and install .NET Framework 3.5.
    For the CANtieCAR interface you can install the same drivers as Windows 7.

Martin Sipek
    Deltagare

Jag kör win 8.1 och det funkar klockrent.

Lars Söderman
    Deltagare

Enligt bilden så är det inte FTDI’s USB-till-serie krets som sitter på kortet utan en krets som heter PL-2303HX. (blå ring i bilden)

Då är det de här drivrutinerna du ska ha:
    http://prolificusa.com/pl-2303hx-drivers/

Till Martin: Vilket interface använder du när du får det att funka med win 8.1  och vilken drivrutin?

Till Lars: Ska prova med den drivrutinen.

Har aktiverat Net Framework 3.5 i windows och ska prova även det.

Skam den som ger sig.

Tack så länge.

//Björn

Björne

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.