Museo Fratelli Cozzi
Published by Hans Carlstedt on
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 4 juni, 2014 kl. 13:43 av
Hans Carlstedt.
-
FörfattareInlägg
-
3 juni, 2014 kl. 20:48 #12591
För snart två veckor sedan hälsade jag på en kund i staden Legnano utanför Milano. De vet mycket väl om mitt Alfaintresse och hade fixat en visning av det privata Alfa Romeo-museet som drivs av stadens Alfahandlare, Museo Fratelli Cozzi. http://www.fratellicozzi.it/museo-alfa-romeo/
Samlingen består av ett 50-tal bilar från 40-talet och framåt. Många av bilarna är sådana som Herr Cozzi själv sålt en gång i tiden, servat i sin vekstad och sedan köpt tillbaka. Han har siktat in sig på att samla bilar som är mer eller mindre unika eller sålts i små upplagor av varje modell. Besöket varade i 1,5 timme och han pratade oavbrutet på Italienska, så jag förstod inte så mycket och min värd hade ont om tid att översätta.
Trots språkbarriären förstod jag dock att han bar på ett brinnande intresse för Alfa och han berättade med samma kärlek om bilarna från 90-talet som de äldre. Enbart Arnan lyckades han säga något negativt om, gissar jag. Det lyste igenom att han kände en geniun sorg för det som märket går igenom just nu. Flera gånger kom han tillbaka till skylten med ett citat av Orazio Satta Puliga om Alfas själ.
För att hålla affärerna vid liv säljer de nu även Seat och BMW, vilka såklart har ett mer komplett modellprogram. Han berättade också att han sålt cirka tio 4C men får inte leverera en enda eller ens få ett leveransdatum.
Samlingen är idag stängd för allmänheten men om någon eller några från CAR skulle ha vägarna förbi så är man hjärtligt välkommen att höra av sig och få en visning om det passar. Jag skall försöka lägga in lite bilder om det funkar:-)
3 juni, 2014 kl. 20:58 #12592Testade att skapa ett galleri istället. Funkar det att länka?
edit. tydligen inte…någon som kan hjälpa?
[Edit 2014-06-03: Fixade länk. /Mod Anders Bergkvist]
3 juni, 2014 kl. 22:56 #12593Vilken berättelse.
Och vilket museum!
Stockholm
4 juni, 2014 kl. 10:30 #12594Helt fantastiskt intressant, hoppas det ordnar sig med bilderna för de vill man ju verkligen se!
Lasse Jonsson
4 juni, 2014 kl. 12:02 #12595Inlägg av Lars Jonsson på 2014-06-04 10:30
Helt fantastiskt intressant, hoppas det ordnar sig med bilderna för de vill man ju verkligen se!
Bilderna finns nu att tillgå på/via länken i inlägget ovan!
Dä årner sä...
4 juni, 2014 kl. 13:18 #12596Imponerande samling. Hade varit intressant med ett reportage i KB.
4 juni, 2014 kl. 13:43 #12597Jag kände att det hade varit ett utmärkt underlag för att göra ett litet reportage i KB. Desutom hade det känts väldigt bra att få vara den som bidrar och inte bara tar del av andras uppskattade jobb för klubben. Tyvärr så kom jag fram till att jag kunde lite för lite detaljer om de aktuella bilarna och kan för lite om Alfa i allmänhet för att göra samlingen rättvis. Många av dem förtjänar nog en egen liten historia.
Jag ville iallafall dela med mig på det här sättet och med lite tur kan det kanske bli något djupare reportage i framtiden om någon mer insatt får tillfälle att åka dit.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.