Mycket bullrig Giulietta
Published by fredrik simonsson on
- Detta ämne har 34 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 20 april, 2016 kl. 21:20 av Kenneth Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
15 april, 2016 kl. 10:57 #18445
Hej
Har en Giulietta 140hp Diesel som jobbil och den är förfärligt bullrig, speciellt på dålig asfalt. Blir det nyasfalterad så tystnar den till en rimlig nivå. Läste i en anna tråd på forumet att Dunlop Sport Maxx (225/40 -18) är ett bra däck till denna bil, men är det det tystaste jag kan hitta i rätt dimensioner??? Bilen är bekväm men fast i fjädringen (sportfjädring tror jag) och vindbruset är helt ok så hade varit skönt att bli av med den dova bullermattan från däcken.
Idag sitter Yokohama 225/40 – 18 som verkar ha “icke spegelvänt” mönster på vänster/höger sida (förmodar att rullriktningen är universal på dessa).Dessa bullrar enormt och jag är jätteglad om någon kan hänvisa mig till ett par tysta däck så jag slipper köpa grisen i säcken.
Tack på förhand!
15 april, 2016 kl. 13:09 #18446Du kanske ska ljus isolera dina hjulhus så blir det ännu bättre..
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
15 april, 2016 kl. 13:11 #18447Däcken är väldigt viktiga för ljudnivån i kupén. Märkte det på min bruksbil nyss. Körde på de gamla lite lagom slitna sommardäcken efter vinterdäckbytet för några veckor sedan. Tyckte det brötade och blev resonansljud när man körde på grov asfalt mm. Köpte nya däck av tystare modell och nu är det en helt annan ljudnivå i bilen. Dessutom har den slutat spåra så förjordat, så det var nog bra att byta bort de slitna Pirelli som satt på innan.
Hitta däck med låg ljudnivå och bra betyg på främst vårgrepp. Det finns några däck som klarar att kombinera de två.
Giulia 20 Super
15 april, 2016 kl. 14:01 #18448Tack för Era svar!
Ljudisolera hjulhusen låter som en bra idé men jag vet inte var jag skall börja, tacksam för mer info om detta
Efter en stunds googlande på nätet verkar många tycka att Goodyear F1 Asymmetric 2s är tystare än de Dunlop Sport Maxx jag blev tipsad om från lokala däckhandlaren. Någon som har några åsikter om dessa två alternativ?
Mvh Fredrik
15 april, 2016 kl. 14:34 #18449Nu är det bara ett konstaterande men så upplever jag det.
På min GT hade jag Goodyear F1 18″ från början men bytte till 17″ Dunlop Maxx RT efterförslag från den firma i Italien jag köpte fälgar och däck ifrån.
Greppert kändes bättre fast inte så mycket med GY, givetvis säkert beroende på att det var 225/40-18 kontra 215/45-17.
Ljudnivån var också skillnad på d v s bättre med Dunlop men kanske p g a samma anledning.
På min Giulietta har jag Bridgestone Turanza 17″ medan på sonens QV är det nya Pirelli P-Zero 18″. Ljudnivån känns lika hög eller lika låg beroende på hur man ser på det och min slutsats är att bättre grepp på blöt asfalt = bullrigare. Dessutom, förlåt om jag säger det, men asfalten på motorvägarna är under all kritik, säkert p g a att det skall klara av dubbdäck, salt, kylan etc men det är det som orsakar mest buller. Det räcker att flytta sig lite utanför “spåren” för att få bilen att rulla mycket tystare.
Alberto
15 april, 2016 kl. 16:05 #18450Jo, att vägarna ofta är dåliga bidrar ju. Jag bytte från en BMW 318 och fick en smärre chock över ljudnivån i Alfan. Nu står jag ut med en del just för att det är en Alfa, men vill ändå minimera skadan så gott det går. Däckexperten på däck online rekommenderar fortfarande Dunlop Sport Maxx så i och med ditt senaste inlägg Alberto, så lutar det åt dessa nu.
Det lustiga är att bullret är nästan konstant från däcken oavsett om jag kör i 60 eller 160. Om något så är det behagligare i 160 då vindbruset tar över mullrandet lite mer. Detta gäller dock bara dålig asfalt, på “svart” väg så är bilen lika tyst som BMW´n tycker jag.
15 april, 2016 kl. 19:12 #18451En felaktig hjulinställning kan också orsaka onödigt buller från däcken.
15 april, 2016 kl. 21:39 #18452Vilken är den minsta fälgdiametern du får köra med (‘står i registreringsbeviset)?
Jag är fullständigt Räserskadad
15 april, 2016 kl. 22:08 #18453Fredrik skriver GY Eagle F1 asymmetric 2 och Alberto skriver GY F1. Tänk på att GY Eagle F1 och GY Eagle F1 Asymmetric 2 är två helt olika däck med helt olika mönster och egenskaper. Asymmetric 2 är bl.a. tystare än de icke asymmetriska.
16 april, 2016 kl. 00:49 #18454@Magnus: helt rätt, mina var Eagle F1 Asimmetric (version 1) om jag kommer ihåg rätt. Säkert har version 2 fått bättre egenskaper men det kan jag inte säga. Version 2 av ett däck är inte alltid bättre, mina vinter friktion Nokian HP r2 t ex upplever jag (och andra) sämre än föregångare “r”.
En gammal kompis i Italien med många år erfarenhet inom branschen med en stor däckfirma i Rom sa till mig en gång att märket och modellen på däcken är inte det enda som avgör vad det gäller kvaliteten på ett däck, det är var man tillverkar dem som är mest relevant ibland.
I Italien för många år sedan fick jag själv konstatera det med mina Pirelli tillverkade i Brasilien, när jag tvivlade att köpa Pirelli igen tvingade min kompis att sätta på fyra nya Pirelli tillverkade i Italien och det blev en enorm skillnad på greppet, buller och framför allt på livslängden.
@Thomas: jag håller med dig gällande hjulinställningen, hade faktiskt tänkt på det och ville skriva det men eftersom jag inte har så djup kompetens i ämnet trodde att det va bättre att låta bli att skämmas
Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av hjulinställning, 5 gånger har jag gjort det på mina bilar (olika märken) och tre gånger har jag fått de olika firmorna att göra om det och bara en gång har varit helt godkänt.
Jag tror att det är skillnad på bilarna också vad det gäller buller. Min egen erfarenhet är att Peugeot Mercedes och Citroen är bland de tystare, Opel och BMW ok de flesta modeller men inte alla, Audi lika så, Mazda (tidigare modeller) hög ljud, Alfa mitt i mellan. Min svärfar tycker att sin Hyundai låter mycket men före det hade han en Citroen C5……inte konstigt då kanske.
Alberto
16 april, 2016 kl. 08:50 #18455Känner igen problemet, har själv haft en Giulietta 140 diesel. Bytte till en 2015 modell som är bättre ljudisolerad, efter lite luskande ser jag att man satt en slags resonansdämpande kuddar i motorrummet. Vet inte om man gjort mer än sån en de där dämpkuddarna borde inte kosta en förmögenhet.. (Med en blinkning i ögat konstaterar jag att min gamla Giulietta också mådde riktigt bra av en trumbox från KCR, mer effekt och lägre förbrukning. Har en sådan liggande om det kan vara av intresse … Men det påverkar inte ljudmiljön dock… )
16 april, 2016 kl. 13:24 #18456Tack för alla svar och tips! @Michael ang. resonansdämpare. Går det att få en närmre beskrivning på dessa, kanske man kan få tag på dem som reservdel och montera på en äldre Giulietta? Är det kuddar som dämpar vid infästningen av fjäderbenen eller var sitter dessa?
Mvh Fredrik
16 april, 2016 kl. 13:25 #18457En däcktyp och ett visst mönster kan vara bullrigt på en bil och upplevas tystare på en annan bil. Det är olika resonansfrekvenser på olika bilar – och som vi alla vet är det olika resonansfrekvenser på olika underlag.
Hårda däcksstommar och lågprofildäck är ju inte något som främjer komforten. Det krävs vanligen dessutom höga luftttryck i lågprofildäck för att orka bära lasten och då blir det också sämre komfort.
16 april, 2016 kl. 13:49 #18458Här kommer en bild på kudden (svart grej som är inklämd mellan skärm och chassi) jag pratar om. Som jag förstår det dämpar den resonanser som uppstår i skärmarna som är tunna och odämpade. Går du runt och knackar på karossen hör man att skärmarna är en otrolig resonanskammare och förstärker allt oljud som kan uppstå i hjulhusen. Man kan också tänka sig att köpa tjock kletig rostskyddsmassa och måla insidan av skärmarna med det. Självhäftande ljuddämpande asfaltmassa som man köper på biltema eller liknande skulle jag också överväga.
16 april, 2016 kl. 14:02 #18459Tack!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.