Mycket bullrig Giulietta

Published by fredrik simonsson on

Forum Allmänt Mycket bullrig Giulietta

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18460
    Åke Nyberg
    Deltagare

      Åk med så små fälgar som möjligt och med så hög profil som möjligt. Sen kan man köpa bitumen mattor på Biltema och sätta på insidan av dörrarna – ett jävla jobb för dörrsidorna måste bort. Gör det även på insidan av bakluckan, hela reservhjulsbaljan och under baksätet. Det finns också själhäfyande skumgummimattor som är ca 10 mm tjocka som man kan fästa på golvet under mattorna samt under huven. Ta bort innerskärmarna och fäst bitumen mattor där också. Jag har gjort det på en Fiat Punto från 2003 och är väldigt nöjd. Även min Giulia Super från 1972 är ljudisolerad och mycket tystare nu. Den största boven är dock stora fälgar med lågprofildäck samt däckbredden. Michelin Energy Saver är ett tyst däck. Sitter på min Alfa 166 och jag är Mycket nöjd med det. Mitt råa tips är Köp 16 tumsfälgar om det går att få på det på bilen, annars 17 tum, och satsa någon dimension smalare samt gör jobbet med ljudisoleringen ordentligt så har du en bil du kan njuta av. Nästan alla däck som heter nåt sporttjafs i märket låter mer. Och handen på hjärtat när hade du däcksläpp med sommardäcken senast så att antisladd- eller ABS:en gick in. Moderna märkesdäck är bra det kan skilja 2 meter i bromsträcka från 100 km på de bästa och sämsta märkesdäcken. Däckåskan i bilen sitter man med jämt och blir tokig på. och ang de som gnäller om att bilen blir tyngre, de är kanske 20 kilo och det gör inte större skillnad än halv eller full tank.

       

      #18461
      Magnus Berg
      Deltagare

        16″ på en modern Alfa? Förstör ju hela intrycket av bilen. Gubbvarning värre 

        Rostskyddsbehandling ger en viss skillnad, dessutom dubbel nytta. Har gjort det på de Alfor/Fiat jag haft och märkt skillnad. 

        #18462
        Peter Braun
        Deltagare

          16″ funkar fint på en 156:a eller t om en 166:a, men en Giulietta är det för litet. Undvik sport däck och satsa på touring/komfortdäck. Rostskyddsbehandling hjälper med som Magnus säger. Annars så får man tyvärr acceptera att Giuliettan inte är den tystaste bilen, men visst kan man försöka göra det bästa av det.

          #18463
          Åke Nyberg
          Deltagare

            Vad som funkar utseendemässigt är väl upp till ägaren att bedöma – vill man ha en Tystare bil är 16 tums fälgar om det går att montera ett enkelt och snabbt sätt att lösa en del av problemet. Och man ser inte fälgarna  när man kör. Rostskyddet gör väldigt lite åt ljudet om man inte verkligen ber firman att lägga på flera laget av det tjockaste slabbet dom har, och flera lager. Inne i balkarna också. Och sen bitumen i dörrarna och det andra jag skrev i förra inlägget. Lågprofildäck och stora fälgar är 97 % estetik och 3 % snabbare styrrespons och Max 0.5 sekunder snabbare varvtid på bana och minst 30-40 % högre ljudnivå i bilen samt 20-40 % dyrare att köpa nya när se slitits ut. 

             

             

             

            #18464
            Magnus Berg
            Deltagare

              Och när man väljer att köpa en modern Alfa så är det väl 100% estetiska själ  

              Allt de andra finns det tyvärr många konkurrenter som är bättre på. 

              #18465
              Thomas Sjölin
              Deltagare

                Inlägg av Magnus Berg på 2016-04-16 20:12

                Och när man väljer att köpa en modern Alfa så är det väl 100% estetiska själ  

                Allt de andra finns det tyvärr många konkurrenter som är bättre på. 

                Det kan iaf inte jag hålla med om även om estetiken är väldigt viktig i sammanhanget.

                 

                #18466
                Magnus Berg
                Deltagare

                  Ok, kanske 20% livsstil, 10% trots och resten estetik? ? 

                  #18467
                  Peter Braun
                  Deltagare

                    16″ kan funka på en basmodell av Giulietta men om man har en med lite extra utrustning så känns det snopet att gå ner till 16″. 17 eller 18″ passar bilen bäst. Håller tyvärr med Magnus att det främst är utseendet som gör att man köper bilen. Finns både sportigare/snabbare bilar eller bekvämare.

                    #18468
                    Igino Cazzola
                    Deltagare

                      Inlägg av Peter Braun på 2016-04-16 22:10

                      16″ kan funka på en basmodell av Giulietta men om man har en med lite extra utrustning så känns det snopet att gå ner till 16″…

                      Tråden handlar om en diesel.

                      Jag är fullständigt Räserskadad

                      #18469
                      Magnus Berg
                      Deltagare

                        Inlägg av Igino Cazzola på 2016-04-17 01:32

                        Inlägg av Peter Braun på 2016-04-16 22:10

                        16″ kan funka på en basmodell av Giulietta men om man har en med lite extra utrustning så känns det snopet att gå ner till 16″…

                        Tråden handlar om en diesel.

                        Som i nuläget har 18″ och “sportfjädring”. Med en diesel så är det nog framförallt utseendet på bilen som kan göra en glad  och utvändig utrustningsnivå har inte så mycket med motorn att göra. 

                        Kolla däcktester. Sen måste däcken numera vara klassade i vissa kategorier bl.a. bullernivå. GY Esgle F1 Asymmetric 3 verkar vara ett av de tystaste premiumdäcken i den dimensionen du eftersöker…om man ska lita på uppmärkningen.

                        #18470
                        Peter Braun
                        Deltagare

                          Föreslår att du läser lite däcktester. Brukar va en del nu på våren i olika tidningar. Köp de däcket som är tystast där. Något man glömmer kanske är att däcken blir bullrigare allt eftersom de slits. Oftast så tycker man att det nya däcket är såååå mycket bättre än det gamla, men det beror också på att den slitits.

                          #18471
                          Åke Nyberg
                          Deltagare

                            Bullerklassificeringen avser yttrebuller när bilen passerar och mäts av däcktillverkaren själv på asfalt som de själva väljer, och det är inte Svensk Asfalt om man säger så.. Svenska eller nordiska däcktester är därför bäst att läsa. Och jobba med ljudisoleringen i bilen samt däckdimension och du kommer säkert kunna halvera ljudet. 

                            Finns lite filmer på youtube som visar hur folk hållit på med det. Jag har gjort det rätt ordentligt på min Fiat Punto, Giulian och min VW UP har också fått halva behandlingen gjord, återstår lite till på VWn. Måttstocken är Mercdes E klass på 16 tums hjul när det gäller ljudkomforten. Riktigt dit når inte Alfa 166an men med Michelin EnergySaver går den ganska tyst och rullar lätt i hög fart.  Men Kompisens Eklass Mersa från 2007 är bäst hittills i komfortgrenen.

                             

                             

                             

                             

                             

                             

                             

                             

                            #18472
                            Åke Nyberg
                            Deltagare

                              Jo en sak till – hatthyllan bak, klä den med skumgummi på undersidan också samt lägg in skumgummi under bagagerumsmattan. Självklart efter att du klätt reservhjulsbaljan och plåten under baksätet med bitumen. Det jag skrivit just här ovan är enklast och en mycket bra början. När du gjort det kommer du att vilja göra mer, men set här tar en-två timmar och är enkelt. Du behöver en värmepistol till Bitumen plattorna så att de blir mjuka och formbara.

                              #18473
                              Åke Nyberg
                              Deltagare

                                Hej – klämde några bilder med mobilen. De hamnade på Alfistisidan på Facebook. Titta där eller maila mig på ake@nybergprojekt.se så kan jag skicka dem till dig.

                                 

                                 

                                 

                                #18474
                                Åke Nyberg
                                Deltagare

                                  Den här killen går in för jobbet väldigt bra, men ungefär så här gjorde jag med min Fiat, fast jag plockade inte ur mattan, jag skar upp innermattan helt radiakalt med ett stort kryss på varje sida där man har fötterna, gjorde jobbet under genom att lyfta upp mattflikarna och sen la jag tillbaka mattan och på med gummimattan ovanpå så syns det inte. ( Fiaten kostade 20 000 kr för 3 år sen och jag orkade inte göra det mer seriöst än så på den bilen ). Här ser ni principen i alla fall.

                                  https://www.youtube.com/watch?v=ApTWJ2n76cM

                                   

                                   

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.