Någon provat Etanol på 164 V6- 89

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Någon provat Etanol på 164 V6- 89

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Någon som testat Etanol i tanken på en Alfa Romeo 164 V6 från 89?

Vilka resultat fick ni och vad och hur mycket blandande ni bensin med osv.

Vad har ni för allmänna erfarenheter? 

Åke Nyberg
    Deltagare

Vad är uppsidan du ser med att hälla etanol i den ?

Benny Steen
    Deltagare

haha, Åke du hann före mig 🙂

i takt med bränslepriserna åker jojo brukar jag ju ibland tanka upp till 40% e85 . besparingen är en knappt hundring per full tank. Det är  oräknat lambdaregleringen som ev. gör att förbrukningen stiger. 

har provat både på alfa 8vts, volvo 850, v70 bmw e36 m42 och 528 med m52b28 motor. jag märker ingen skillnad alls mer än tänstiften blir väldigt sotfria.  Olika motorer hanterar lambdaregleringen mer eller mindre bra.

för kortkörningar vintertid är det inget att rekommendera pga oljan späds ut.

Hej

Jag testade idag 50/ 50 idag utifrån nästan en tom tank dvs 10 liter E85 samt 10 liter 95.a. Inga problem i 6 timmar men sen nu på kvällen så blev motor helt sur och ville  inte tända hela vägen. Fick igång tekniken för att starta den och det va vänta 3-4 min och starta om den igen. Åkte till macken och tanka fullt upp med 95:a på statoil (  52 liter)  men fortfarande samma symtom ibland när jag testar startar den och osv. Tror att det smuts som fastnat nånstans i systemet som täpper till eller något?

Ne varför jag skrev detta inlägg var att kolla om någon har testat det på sin 164:a och se om man kunde tjäna några lappar i månaden samt om kunde rengöra systemet som tanken och ledningar som vissa hävdar på nätet.  Hur som helst detta är min erfarenhet och vill någon annan dela med sig något så är ni välkomna.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.