Några frågor om kamremsbyte Busso.

Published by Thomas Sjölin on

Forum Teknik Några frågor om kamremsbyte Busso.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31472
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Det blir första gången jag gör denna operation så jag är lite harig, vill inte klanta till det, även om jag gjort massor av kamremsbyten på andra bilar. Det är ju inte riktigt som att byta kamrem på en volvo 740 direkt.

    Jag gissar det är en god idé beställa packningar till ventilkåporna också, eller är en annan lösning bättre, silikon t.ex?

    Löphjul och spännare till aggregatrem. Är det lika bra byta dem när jag ändå är på gång? När jag kollar runt finns det lite olika dimensioner så är inte riktigt säker på vilka jag ska beställa i sådana fall. Ser att det finns någon sats med spännare och löphjul till både kamrem och aggregatrem på t.ex. Mr Auto, frågan är om det är helt rätt och allt som behövs ingår i en sådan?

    Hellre spendera lite för mycket pengar och allt blir tipptopp än för lite och det blir katastrof.

    #31473

    Multiremmen är så lättåtkomlig med framhjulet av att det inte är viktigt att byta samtidigt som kamremmen. 

     

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #31474
    Martin Frykstam
    Deltagare

    Gjorde detta i vintras och bytte då allt utom remskivan på vevaxeln som var svår att få tag på. Bytte även de dyra ventilkåpspackningarna (inkl tändstiftstätningarna) men har förstått (av erfaren mek) att det nog var onödigt. Borde dock haft tillgång till en gängreparationssats då några mindre kritiska gängor kändes trötta. Insexskruvarna till kamremmen löprullar hade också ganska slitna ingrepp. Den enda av servicepunkterna som visade hotande tecken på slitage var aggregatremmen, den lever ju också mera utsatt än kamremmen och har tydligen i enstaka fall orsakat totalhaveri. Glöm inte att gardera med o-ringar i EPDM-gummi till kylröret mellan topparna och till termostaten (dubbelkolla med eper): 
    4 x 14458480 = 2,6X34,59 mm
    2 x 14457780 = 2,62X23,47 mm
    2 x 14457580 = 2,62X20,29 mm

    #31475

    Tändstiftspackningarna är absolut ett bra tips, strax efter att man granskar gummit i vevaxelns remskiva.

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #31476
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Byt för sjutton remskivan…Den kostade mig ett rejält ras! Den hade släppt i vulkningen så den delade sig under körning – dvs gled sidledes.

    Byt aggregatrem med spännare – det är lika bra när du har hela rasket nere och ändå skitat ner dig rejält då allt måste ändå demonteras från bilen. 

    #31477
    Thomas Bodén
    Deltagare

    Insexskruvarna till löphjulen är bra att ha extra av 🙂 Beroende på hur noggranna de som bytt rem för har varit så är det lagom skoj att fastna med en urborrad skruv utan ersättare.

    Jag håller med Fredrik om att det inte är så många minuter att fixa aggregatremmen, men vad tusan…  Det är skönt med nya kallingar när man duschat, hur fort det än går att byta 

    156 GTA Sportwagon

    #31478
    Rickard Bergh
    Deltagare

    på den senaste varianten av busso motorn alltså 24v , behöver man inte byta tätningarna till ventilkåpan om dom inte r rejält tillplattade. det är av gummi. ett tunt lager flytande packning på hela packningen. en rejäl klick i hörnen där packningen går över i en båge vid överfallen närmast kamdreven ska man sätta. 

    sen är det inte fel att byta om man vill det när man ändå har det av. lite pengar o sammanhanget..

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #31479
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Vet inte riktigt hur jag ska göra. Det blir en hel del pengar om jag ska byta allt. Något är inte som det ska dock, jag har ett ljud som låter “woosh woosh woosh” från framsidan av motorn. Antagligen ett löphjul eller kanske vattenpumpen som låter. Det har dykt upp under vintern när bilen stått avställd iaf. Om det är ett löphjul så är frågan om det är något av kamremmens eller aggregatremmens. Därför jag är lite fundersam om jag ska byta allt på en gång.

    Nu sprack dock min plan. Min plan var att ha allt klart innan helgen så jag kunde åka till Wenngarn men då chefen inte beställt delarna vilket han lovat göra flera gånger så har jag inte ens kommit så långt att jag har allt som behövs för att sätta igång. Borde beställt själv men det är lätt vara efterklok. Vet inte om jag vågar köra så långt som fram och tillbaka till Wenngarn om något börjat ge upp.

    #31480

    Lossa höger framhjul, kräng loss multiremmen och lyssna efter missljudet igen. Låter det inget så har du ju inget problem i kamdrivningen iaf. 

    Det är lätt gjort för att lugna nerverna eller spä på oron. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #31481
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Fast det kan ju vara vattenpumpen då, inte så bra om lagret i den skär ihop. Ja, kommer inte hinna göra något så jag kan åka till Wenngarn iaf tyvärr. Får stå över i år.

     

    #31482
    Thomas Bodén
    Deltagare

    Woosh woosh skulle kunna vara agreggatremmen själv faktiskt… Jag bytte bort en sån på min GTV för länge sen där man kunde se att det var woosh strax efter att den vita texten gled förbi ac-pumpen. Den remmen hade en liten bula på sig.

    156 GTA Sportwagon

    #31483
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Frågan är ju om vi hört samma ljud, det är inte helt lätt att överföra ljud till text. Borde kanske filma en snutt så det hörs.

    Får göra ett försök med att kränga av remmen och provköra en stund. Lite bakvänt göra det i parkeringsgaraget dock, dåligt med plats. Gör det nog inte i helgen, är inställd på att det inte blir någon utflykt nu ändå. Skulle ju kunna köra in till jobbet men vete tusan om jag orkar det imorgon.

    #31484
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Om någon med lite större bussokännedom än mig känner sig manad och har tid och lust under lördagen (alltså 30 april) så vore jag tacksam för lite assistans att utröna vad problemet kan vara.

     

    #31485
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Att det låter lite i remkretsen kan man nog anse vara normalt efter vinterns uppstart. På min GTA är det lite ljud från servopumpen med om man tex har ställt hjulen lite snett då den i så fall försöker lämna lite tryck ur pumpen och då låter det annorlunda om remmen. Samma när A/C pumpen går. Vattenpumpen låter ju lite med. Så helt tyst är det inte på min motor på höger fram.

    Dessutom knattrar det om spridarna.

    #31486
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Ska gå ut och undersöka lite mer under dagen få se. Varmköra ordentligt också.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.