Nån som kör Spider/Cabbe på bana?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Nån som kör Spider/Cabbe på bana?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Fick höra för ett tag sen att Spidern inte får köra på bana då den är en cabriolet. Stämmer det?

Robert Hultman
    Deltagare

På klubbens banmöten får du inte köra spider/cab med mindre än att den har typgodkänt överrullningsskydd eller halvbur. Detta därför att alla som kör på våra banmöten eller är funktionärer där omfattas av Svenska Bilsportförbundets försäkring och det är ett krav som SBF ställer. Försäkringen följer med den banracinglicens (eller prova-på-licens) som krävs för att köra på banmötena.

http://www.alfaromeo.org/Aktivitete…arjag.aspx

Däremot finns det inget generellt förbud mot att köra sin cabriolet på bana. Det är något som arrangören/banägaren avgör.

Stockholm

Om jag vill ha mer info om typgodkända överrullningsskydd, till vem eller vart vänder jag mej då?

Sune Karlsson
      Deltagare

Det är nog bara Alfa som kan svara på frågor om typgodkänt överrullningsskydd (dvs, som bilen kom från fabriken eller eventuella originaltillbehör).

Spontant skulle jag säga så här (utan att egentligen ha några fakta i målet) om vad vi skulle tillåta på klubbens banmöten utan halvbur:

• 4C spider – OK
        • 939 spider – kanske
        • 916 spider – väldigt tveksamt
        • allt som är äldre – absolut inte

Dvs, för 939 spider och 916 spider skulle jag vilja se information om att de har ett OK överrullningsskydd från fabrik. Tyvärr är det svårt att få fram.

Går det så går det...

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.