Nästa problem: kopplingen tar inte

Published by Rikard Hedlund on

Forum Teknik Nästa problem: kopplingen tar inte

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Rikard Hedlund
    Deltagare

Två dagar efter att jag bytt generator och bilen verkar funka bra igen (efter att ha stått still en månad) så slutar kopplingen att ta istället! Helt plötsligt får jag inte i nästa växel utan det rasslar bara i lådan när jag försöker. Jag får tvinga i växlarna och snabbt släppa upp kopplingen och köra på 3:an resten av vägen hem. 

Jag fick kopplingen bytt för ungefär 2 år sedan i samband med att verkstaden bytte en läckande packning mellan låda och motor. Jag har haft lite problem med att kopplingspedalen inte går tillbaka de sista centimeterna utan får dra tillbaka den själv med foten ibland. Verkar också hjälpa och jag pumpar kopplingspedalen en 10-15 ggr innan uppstart med jämna mellanrum. Men nu funkar det inte alls längre. 

Ringde till verkstaden och han sa att han tror inte det är slavcylindern i alla fall eftersom de ska ha bytt den med kopplingen. Han trodde mer på luft i systemet och föreslog att jag skulle ta hjälp av en kompis och lufta. Han förklarade lite snabbt hur det går till men jag vill gärna ha lite utförligare beskrivning innan jag försöker. Han nämnde något om en slang på växellådan som man skulle lossa lite på? Någon som kan förklara? Jag antar att det är på ovansidan så att jag kan komma åt det under batteriet?

Bilen är en 156 JTS 2.0 -02. Bromsvätskenivån har inte sjunkit alls… Jag har samma motstånd i pedalen som tidigare.

Thomas Karlsson
    Deltagare
    Jag hade ett liknande problem på en TS, där luftade jag och sen pumpade flera ggr och sen luftade igen, höll på så tills vätskan såg ren ut, efter det dök aldrig problemet upp igen. Instruktionen i länken nedan stämmer med TS, vet inte om det är samma på JTS men gissar det, osäker på om man verkligen behöver ta bort batterihyllan… Var försiktig vid påskjutet av slangen, röret ner till slavcylindern är av plast. mvh/thomas

http://greenserpent.unospace.net/howtos/Alfa156ClutchBleeding.pdf

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Rikard Hedlund
    Deltagare

Aha, tack så mycket! Nu blev det lite klarare hur man ska göra. Det där verkar stämma överens med vad mekanikern sa till mig, och det är nog exakt samma på JTS. Ska prova detta!

Om det däremot skulle vara huvudcylindern, vad skulle det ge för symptom?

Rikard Hedlund
    Deltagare

Jag behövde inte ens ta bort batteri för att komma åt, bara att ta bort luftslangen. Funkade bra att lufta så som du beskrev. Tyckte det kom ut lite småbubblor ganska länge och vi körde tills det kom ren vätska, och sen körde vi ganska länge till. Fyllde en 50cl flaska till toppen. 

Men problemet kvarstår. Inte den minsta skillnad blev det. Får inte i växlarna när motorn är igång. Provade att starta med 1:an i och koppling nere, och den vill dra fråmåt lite samtidigt som det rasslar.

Bara en tanke, hur mycket vätska/hur hårt tryck ska huvudcylindern pressa fram? Det funkade ju att pumpa ut vätska men det kommer ju inte speciellt mycket för varje tag. Kollade också på huvudcylindern om det kanske läckte, men det är endast liite vätska på den. Med tanke på mina problem borde det väl nästan droppa ner på mattan om det läckte?

Thomas Karlsson
    Deltagare

När rasslar det? Är det när du trampat ner kopplingen och försöker lägga i växeln eller rasslar det även när du bara trycker ner kopplingen? Jag har ingen erfarenhet av huvudcylindern men antar att om den är sliten kan det nog bli så att mindre mängd vätska trycks fram och den behöver nog inte läcka för det. Huvudcylindern är ju förhållandevis billig att byta jämfört med att byta slavcylindern. Men rasslet borde inte finnas tycker jag, möjligen när du försöker tvinga i växeln…

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Rikard Hedlund
    Deltagare

Precis, det är bara när jag försöker tvinga i växlarna som det rasslar.

Den ska in på verkstaden nästa vecka så får dom byta huvudcylinder. Som sagt så är ju kopplingen med urtrampningslager inte ens två år gammal, så är det trots allt den får jag nog ge upp. Känns åtminstone rätt att prova huvudcylindern först eftersom den inte är så jättedyr.

Thomas Karlsson
    Deltagare

Det låter ju bra. Jag har nyligen bytt en trasig slavcylinder samt koppling, packbox till vevaxeln, tätat pluggarna till balansaxlarna bakom svänghjulet(tack Rickard Bergh för tipset hur) länkarmar, styrväxel mm. Det blev en dyr historia och många timmar på rygg under bilen på garagegolvet. Kul att ha gjort det men jag gör aldrig om det… 

Sune Svensson
    Deltagare

Hade samma skitproblem på min 156 tryckplattan kass Mao ett kopplingabyte

SudSune

Rikard Hedlund
    Deltagare

Har idag fått huvudcylindern bytt, men det hjälpte inte. Det konstiga är att jag hade problem hela vägen ner till verkstaden, men när bilen hade blivit varm så funkade kopplingen som vanligt igen, precis när jag sväger in till verkstaden. Hur som helst så återkom problemet och mekanikern trodde det bara kunde vara dåligt med olja så han fyllde på – gick i en halvliter. Men det hjälpte inte. Han säger att växellådan är antagligen trasig. Antagligen något lager. De hade en begagnad liggandes..

Låter det troligt tycker ni? Om växellådan är trasig, går då växlarna i hur lätt som helst när motorn är avstängd? Det rasslar ju när motorn är igång och om man försöker få i en växel, och om man startar med växel i. Och när man väl fått i en växel och släppt upp kopplingen går den ju bra. Skulle den göra det om växellådan är trasig? 

Jag tänker att om lådan är trasig så borde det väl vara något missljud HELA tiden och inte bara när man försöker växla? När man väl fått i växel går den ju fint. Men jag vet inte exakt hur en växellåda fungerar..

Hur som helst så ska jag ner och hämta den nu och fundera på saken.

Alberto Ferrante
    Deltagare

Ursäkta men jag blir besviken.

Jag förstår när ett problem är kopplat till elektroniken, det vet man symtomen men man har ingen aning om orsaken och det finns inget som kan säkert hjälpa en att identifiera det från början.

Men här handlar det om mekaniska saker och det har funnits i bilarna sedan ……….jag vet inte hur länge.

Hur kan det vara svårt för erfarna mekaniker att identifiera orsaken av ett sånt problem?

Din koppling var bytt inte för länge sedan sa du, kan det inte vara helt enkelt att något har slarvats i detta arbete och måste göras om?

Alberto

Thomas Karlsson
    Deltagare

Trist. Hur är det med spelet i kopplingspedalen, går den tillbaks helt när du släpper upp kopplingen nu?

Rikard Hedlund
    Deltagare

Det var verkstaden som bytte kopplingen, i april 2014. CC-motors i Eskilstuna, de har ju ändå Alfa som specialitet.

Jag tycker också att det som kunnig mekaniker borde gå att ställa en diagnos då det är rätt tydliga symptom:

• – Kopplingspedalen känns som vanligt
    • – Inga missljud från lådan med motorn igång och växeln i neutral (varken med koppling nedtryckt eller ej)
    • – Rasslande ljud när man försöker lägga i växel med motorn igång
    • – Rasslande ljud när man startar bilen med 1:ans växel i, och bilen vill röra sig lite framåt
    • – Inga missljud när man väl fått i en växel och kör på den

Mekaniker säger att han kan utesluta urtrampningslagret då det i så fall skulle uppstå missljud så fort kopplingen trycks ner, oavsett om växel är i eller om den är i neutral. Stämmer det?

Är det någon som har koll på hur det är med urtrampningslager och slavcylinder i de här bilarna? Jag nämnde att på mitt snart två år gamla kvitto står det att de bytt koppling och urtrampningslager. Stod inget om slavcylinder. Han menade att det är integrerat med utrampningslagret så det var bytt.

Rikard Hedlund
    Deltagare

Inlägg av Thomas Karlsson på 2016-03-17 17:25

Trist. Hur är det med spelet i kopplingspedalen, går den tillbaks helt när du släpper upp kopplingen nu?

Känner ingen skillnad mot innan. Får trycka tillbaka den sista centimetern, och om jag inte gör det så hörs ett litet kvittrande ljud från lådan. Så har det varit ända sedan de bytte kopplingen. Det är just exakt i det läget “kvittrandet” uppstår också. Någon centimeter längre ner eller längre upp så slutar det kvittra. Vad kan det vara? Har som sagt haft det i snart två år ändå..

Rikard Hedlund
    Deltagare

Ytterligare en tanke bara… OM kopplingen är hel och växellådan trasig, skulle då bilen vilja röra sig framåt med 1:an i när kopplingspedalen är fullt nedtryckt? Om kopplingen fungerar så ska väl den förhindra det ÄVEN om växellådan är trasig? Eller tänker jag fel?

Om du står i en lutning, med motorn avstängd, växel i… Rullar den fritt om du trycker ner kopplingen? Ett sätt att testa om den frikopplar.
    Jag tycker det låter som dubblagret (om den har något) går tungt. Lagringen mellan svänghjul – ingående axel växellåda. Då kopplar den inte ur som den ska. Ett annat klassiskt fel på en bil som stått kan vara att lamellen kärvar på splinesen. Då frikopplar den inte som den ska.
    Det låter lite långsökt att växellådan är trasig. Då borde du ha missljud när du fått in växeln och kör bilen. Du har väl även svårigheter att få in “alla” växlar vid körning? Låter långsökt att alla växelförare, synkringar m.m packat ihop samtidigt…
    Jag skulle tro att ditt problem sitter innanför kopplingskåpan, tyvärr.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.